Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2740 ggr
josnord
2016-02-22 22:01

Hjälp vid köp av begagnad ugn för stengods

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag är ny i keramikvärlden men har verkligen fastnat för det!
Jag är student och har inte så mkt pengar att röra mig med men har ändå bestämt mig för att skaffa en studio för att kunna spendera mer tid framför drejhjulet.

Jag kikar på att köpa en äldre, begagnad elugn av märket Lyngbyovnen (vet tyvärr inte hur gammal). Det är en frontmatad ugn med yttermåtten L75xB75xH90, men kontrollautomatiken är trasig.

Jag undrar om någon vet någonting om dessa ugnar?Är de av god kvalitét? Brukar begagnade vara ok att köpa, eller har keramikugnar kort livslängd?
Vad ska man tänka på vid köp av begagnad ugn, finns det någonting speciellt att kika efter för att se om de är "friska"?

Jag vill arbeta med stengods, hur vet man att ugnen klarar så höga grader?

Behöver man automatiken, eller kan man köra ugnen utan den?  Jag anar att det inte är någon idé att försöka laga kontrollautomatiken utan att man köper en ny?

Jättetacksam för all hjälp!

Annons:
Leramani
2016-02-23 02:55
#1

Det finns fler trådar med samma frågeställningar,  ett litet tips. 😃

De Lapsus Resurgam

Bo§e
2016-02-23 14:41
#2

Lyngbyovnen är ett äldre namn på vad som senare blev Scandiaovnen.  Bra ugnar, men tunga….🙂  Om du tittar på typskylten, står där en beteckning, t.ex. K-90, S-90, K180, S-180 osv…..  Siffran anger literantalet, medan bokstaven K betyder att det är en lergodsugn. Bokstaven S anger att ugnen är avsedd för stengods.   "K"-ugnarna är byggda i litet billigare tegel än "S"-ugnarna. "K"-ugnarna är också försedda med styrning med mätsystem av "Typ K", dvs Ni-Cr-Ni (som den på dina bilder), och den fungerar inte för stengodsbränning.   

Jo, det "går" att bränna utan automatik, om du skaffar någon sorts temperaturvisare att titta på, och riggar en manuell on-off-knapp, MEN det är kolossalt tidsödande, opraktiskt och påfrestande, särskilt vid skröjbränning, där man får sitta och klicka till och från manuellt i 6 timmar - till att börja med - medan man hela tiden tittar på mätaren och försöker hålla önskad uppvärmningshastighet….  Den som inte uppskattar det "meditativa" i dessa övningar,  skaffar snabbt en "riktig" styrning efter något försök…😮.   Ett mätinstrument med tillhörande givare kostar också pengar, så det är bättre att satsa på en riktig styrutrustning på en gång.

josnord
2016-02-23 15:41
#3

Det där rätade ut saker och  underlättade mitt beslut väldigt mycket Bosse!

Stort tack!

[rolnor]
2016-02-23 15:45
#4

Uterm kan bygga en ny automatik men det kostar en del, du kan be om offert.

Upp till toppen
Annons: