Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1765 ggr
axbrink
2016-02-25 08:57

Svartbränning/sågspånsbränning, vilka tekniker

Hej! 

Jag har blivit himla pepp på att testa svartbränning (eller sågspånsbränning, samma sak som jag förstått det?). Jag har googlat massor och läst här på sajten, men det är några grejer jag inte hittar svar på. 

Dels: Jag har fått för mig att det kanske är svårare att få det att hålla om grejerna har skarvar för att det kanske lätt spricker i just skarven. Det är alltså bara en sak jag hittat på själv, men är det nåt som stämmer tror ni?

Dels: Vad borde en ha för lera? Jag har sett att folk använt både stengods och lergods. Antar att den ska vara så rik på chamotte som möjligt? Bör en använda lera som har så låg bränntemperatur som möjligt för att den ska bli så "färdig" som möjligt? Eftersom en inte kommer upp i så hög temperatur menar jag. 

Dels: Jag har hittat en del tips på hur en kan få olika ytor på, men om nån har nåt mer vore det guld! Än så länge har jag hittat att en kan lägga på hästhår direkt när en tar upp godset, att ta aluminiumfolie runt grejerna innan bränningen, använda olika råmaterial (typ kopparkarbonat?). 

Tack så himla mycket i förhand för svar!

Annons:
[rolnor]
2016-02-25 10:23
#1

Du har ju rätt tankar, lergods med mycket chamotte är bra, kanske en järnhaltig lera får mer färg av bränningen.

Kalskeramik
2016-02-26 09:01
#2

Spelar ingen roll vilken lera…chamotte är nästan ett måste…mycket viktigt är ju att inte gå upp i temperatur för snabbt…godset blir känsligare om du har skarvar, men inget du måste undvika om du jobbat ihop skarvarna noggrant…

danskkeramik.se
2016-02-26 09:23
#3

Skröjbränning först ger bättre hållbarhet under bränning i brasa. Min erfarenhet är att om kobbaret ska ge färg måste brasan kallna innan man öppnar den, då färgerna kommer fram under reduktion och försvinner i oxidation. Har förut gjort mindre tummade, drejade och kavlade saker i en lågsintrande (1180 grader) mycket fin vit lera (LFZ) från Cebex som tyvärr inte finns längre. Den fick en porslins liknande len yta som blev ännu finare vid glättning och vackra färger med kopparoxid och koppartråder från en el sladd. Om någon har tips till en likvärdig fin lera är jag tacksam för råd.

axbrink
2016-02-26 11:21
#4

Tack för svar!! Jag planerar att inte skröjbränna innan (även fast jag vet att det håller bättre) för jag har ingen ugn, och tycker det är roligt att testa lite old-fashioned helt enkelt. Så jag får hålla tummarna för att nåt kommer ut helt! 

Jag har också läst det om att en ska gå upp försiktigt i temperatur men jag är inte helt säker på hur jag ska kunna kontrollera det så det inte går för snabbt…

[rolnor]
2016-02-26 14:31
#5

Stengods som bara är skröjbränt blir ju väldigt skört, visst måste en lergodslera ge bättre hållfasthet, allra helst om det är skröjat innan?

Leramani
2016-02-26 14:57
#6

En lågbrännande lera,  röd lergods med låg max bränntemp blir ju bra.  Lite chamott är inte dumt för hållbarheten  både innan och efter.  För att få bästa resultat både med hållbarhet och svärta och få långsam uppvärmning,  så packar du gropen väl,  ha en djup grop,  lägg mycket material under sakerna,  mellan sakerna och framför allt ovanför. Ha mer långsambrännande material under och gör en stor hög. Inte bara sågspån som brinner snabbt,  utan grenar,  träspån,  gräs,  i olika lager  så att det först brinner ordentligt och sen får pyra länge,  syret får ta slut fast det är varmt.  Låt svalna långsamt och lägg på sågspån så att det hålls tätt.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Upp till toppen
Annons: