Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 5667 ggr
nyburgaren
2/25/16, 6:43 PM

Blå effekt glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har såsat in på Floating blue glasyrer nu.. Blir så olika resultat beroende hur grundglaset är uppbyggt.. Här är 4 st prover med samma mängd färgande oxider.. 1,0 koboltoxid 2,0 Järnoxid 4,0 Fin rutil. Ett stort problem i dessa kan vara småkratrar i glasyren som troligtvis beror på rutilen.. Håller på och jäklas med det nu. den till vänster har lite blåsor i sig upptill

Annons:
[rolnor]
2/25/16, 9:36 PM
#1

Fint, vad tror du bubblorna kommer av, är det gasutveckling från rutilen? Går den månne att kalcinera, att glödgas?

Jessika
2/25/16, 10:46 PM
#2

Va kul! Den tredje är sån som jag vill ha den 😃

nyburgaren
2/26/16, 8:19 AM
#3

Tack för tipset Rolnor kalcinering kan vara en lösning. den tredje i raden är byggd på en fritt från Seemans 1290 heter den kan lägga ut receptet…

nyburgaren
2/26/16, 8:32 AM
#4

Bästa resultat lite järnhaltiga leror.. Kommer tebax med recept när jag är hemma igen

nyburgaren
2/26/16, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här kommer receptet..

nyburgaren
2/26/16, 3:20 PM
#6

FFF = Finsk fältspat

Annons:
Jessika
2/26/16, 3:48 PM
#7

Ok tack! Det är roligt att prova fram glasyrer, tyvärr har jag inte tiden (eller lokalen) numer, hoppas få lite tid till keramik nu när våren och sommaren kommer 😄 har flyttat ut hela verkstan i ett kallt förråd nämligen! jag har länge velat ha en floating blue men får för mig att de är avancerade att få fram och använda och att man helst ska ha en gasugn så jag har inte ens gett det ett ärligt försök.

[rolnor]
2/26/16, 4:45 PM
#8

Det här är väl inte reducerande bränning? Elugn går bra? 1290 är det en fritta?

nyburgaren
2/26/16, 5:59 PM
#9

Oxiderande bränning. 1290 är en fritta

[rolnor]
2/26/16, 6:39 PM
#10

Tack för att du fotar och postar här, jag tycker det tar mycket tid att göra prover och bränna, att göra flera prover samtidigt då blir det mycket lätt fel vid vägning trots att jag har en fin digital snabbvåg. Samtidigt är det bland det mest spännande och roliga med keramiken.

nyburgaren
2/27/16, 8:58 AM
#11

Fel vid vägningen får det inte bli.. Man får titta många ggr. en gång innan man väger upp det och ännu en gång när det ligger färdigt uppvägt. Bara det gör det långsammare.. Jag tror nog man har igen det många ggr att dela med sig.. Dels ökar kunskapen + en viktig bit mer keramiker blandar själva och frågar efter materialen speciellt frittorna.. Tror det blir svårare att köpa frittor med tiden om ingen vill blanda själv..

nyburgaren
2/27/16, 9:00 AM
#12

Det hade vart mer spännande om ngn som provar det man lägger ut visar upp en bild då hade man nog lagt ut mer recept här..

[rolnor]
2/27/16, 9:53 AM
#13

Absolut, jag tror dock att det finns så många recept nu tillgängligt inte minst med nätet så det blir oftast inte så, jag har aldrig sett här att någon testat någons recept och lagt ut, tyvärr.

Annons:
Jessika
2/27/16, 10:19 AM
#14

Jag tycker att glasyrkemi är intressant, vad är anledningen att du arbetat med frittan i det här fallet? bor?

nyburgaren
2/27/16, 10:38 AM
#15

Ja det är bor just den här glasyren behöver.. Har testat fler frittor 3760 Tex men då får man tänja ut andra material och man får en lite annorlunda formel på det.. Det är kul att bygga glasyrer helst ska dom vara enkla och materialen ska tillföra så mycket det går av varje ämne. Varje material är som ett spelkort. Spännande

nyburgaren
2/27/16, 10:46 AM
#16

Inte lätt att testa recept ute på nätet när det ska vara materialer som man inte har hemma eller får tag på.. Man får räkna om dom och tillföra ämnen man har hemma på hyllan istället…

[rolnor]
2/27/16, 4:05 PM
#17

Det varierar tycker jag, mitt recept på oxblod är tagit direkt från nätet, bara dubblat kopparkarbonat, vanliga ingrdienser. Ditt recept med finsk fältspat är ju inte så lätt?!

nyburgaren
2/27/16, 4:23 PM
#18

Men man kan också prova en annan likvärdig  fältspat.  Det är väl mest frittorna som gör det krångligt att hitta ersättare det finns ju inga alternativ än att räkna på dom.  Det  är ju som att tappa en glasskiva på golvet och tro man kan hitta 2 likadana skärvor..

nyburgaren
2/27/16, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Funkade ovanpå en svart glasyr också trodde den skulle äta upp den blå färgen

Jessika
2/28/16, 2:37 AM
#20

Ja, frittor har jag inte använt tidigare. Men det kanske underlättar. Många recept man ser på nätet bygger på frittor.

Annons:
Upp till toppen
Annons: