Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2084 ggr
tlover
2/26/16, 10:31 AM

Verktyg att forma lera på millimetern?

Hej

Min man skulle behöva ett mer praktiskt sätt att göra formar till hans läderhantverk. Då lera går att forma i de flesta former funderar vi på det.

Vi vet däremot inte om lera är nog exakt då han ofta arbetar på ½mm.

Finns det något verktyg som gör att man kan forma en lerbit ett visst antal millimetrar från bordet, snabbt , enkelt och precist? Det ska också gå att ändra då han gör flera olika saker så en sak kanske ska vara 5 mm hög, en annan 10mm och en tredje 12,5 mm.

l'm back

Annons:
[rolnor]
2/26/16, 2:32 PM
#1

Ska leran brännas sedan? I så fall får ni räkna med krympning, inte helt lätt.

tlover
2/26/16, 2:34 PM
#2

#1 Okej, då är nog lera inte ett alternativ. Om inte man gör ett negativ och sedan gjuter i leran, går det att göra exakta negativ av lera?

l'm back

Leramani
2/26/16, 2:51 PM
#3

ja,  men leran är ömtålig tills den bränns och då krymper den, och inte på ett exakt sätt.  Alginat eller gips eller silikon är mer exakt.

De Lapsus Resurgam

tlover
2/26/16, 2:54 PM
#4

#3 Måste den brännas för att vara en form till en mall?

Gips går inte att använda som mall, silikon är för mjukt. Alginat vet jag inte vad det är men jag ska kolla upp det.

l'm back

[rolnor]
2/26/16, 4:49 PM
#5

Den krymper ju även vid torkning så det blir inte lätt. Finns flytande plast man kan härda, vore det nåt?

attis kakelugnar
2/27/16, 7:54 PM
#6

Leta på nätet efter en plast som går att göra vad somhelst av,krymper inte,värm o forma som tryckverktyg/ puns,den heter Luremi plast,jag har "gjutit" mina logostämplar,firmanamn o namnunderskrift av den.kanonbra,går att smälta i vattenbad,och forma om igen Levereras som granulat.vit.

Annons:
Larsam
2/29/16, 7:53 PM
#7

På Kinn kanske du hittar något som passartill formar - http://www.kinn.com/  eller kolla Bently som har mycket mer - http://www.benam.co.uk/

Record
2/29/16, 10:21 PM
#8

Passar inte gips så får du Googla på "babbits gjutning" där finns proffsen. 👍

Upp till toppen
Annons: