Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2448 ggr
AnnaF.Nilsson
2016-02-27 08:41

Långsam skröjbränning

Hej !

Har precis kört första bränningen med min ugn. Programmen är förinställda och jag  undrar när man skall köra skröjbränningen på kort tid eller den långsamma skröjbränningen som tar ugnefär dubbeslt så långn tid. Har det möjligen att göra med tjockleken på godset ? Arbetar för närvarande med stengods.

Annons:
stefanandersson
2016-02-27 09:35
#1

Det är rätt, ofta gäller detta om godstjocklek. En vanlig skröj kanske tar 8 timmar att bli klar men det är väldigt olika i olika verkstäder och deras specifika omständigheter. Andra saker som kan leda till en längre skröj är om du har en naturlig lera som lätt ger blåsor eller kokande glasyrer i glansbränningen eller om engoben inte vill fästa riktigt (men då är det ofta bättre att byta engobe)

AnnaF.Nilsson
2016-02-27 10:56
#2

Tack. Jag har mycket att lära om detta :)

stefanandersson
2016-03-11 15:01
#3

Jag ska prata om bränningar i min live-stream har jag tänkt. Premiär nästa vecka :D Jag ska flagga om det när datumet och tiden är satt!

[rolnor]
2016-03-11 18:07
#4

Om grejerna är lite fuktiga brukar jag köra ugnen på 90 grader några timmar innan den får gå in i vanliga skröjprogrammet, ibland är man ju inte helt säker på att det är torrt. Blir det periscope då, Sefan?

TrineDesign
2016-03-17 15:05
#5

Jag har också undrat när man ska välja vilken, den korta eller långa tiden när man skröjer. Har 2 olika program jag också, jag har tagit det säkra före det osäkra och kört den långa varianten de 4 gånger jag skröjat. Om allt är helt torrt och någerlunda jämntjockt kan man då våga ta den korta på drygt 8 timmar eller är det bättre att alltid ta den på drygt 13 timmar, ingen blir gladare än jag om jag kan köra den korta varianten.

[rolnor]
2016-03-18 12:21
#6

Den långa är nog till för tjockare gods, skulpturer etc. tror jag. Du får prova den korta med lite gods i ugnen tycker jag.

Annons:
TrineDesign
2016-03-18 12:28
#7

Tror nog att jag testar det nästa gång för det är ändå 5 timmar som skiljer, man är ju lite otålig när man väntar på att det ska bli färdigt.

Upp till toppen
Annons: