Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1321 ggr
liswis
2016-03-02 09:38

Kavlade plattor

Kan någon ge tips om hur kavlade plattor förblir platta under tork och senare i bränning. Jag torkar dem långsamt, långsamt.

Annons:
Ingvar.B
2016-03-02 10:10
#1

Två plana spånskivor eller gipsskivor och tidningspapper är vad du behöver.

Lägg lerplattorna med några lager tidningspapper emellan på en spånplatta, eller ännu bättre är gips-skivor från bygghandeln som du skär ner i lämpliga storlekar.

Gipsskivor håller sig planare än spånskiva, som kröker sig när dom blir fuktiga.

Alltså: Gipsskiva - tidningspapper - lerplatta/or - tidningspapper - gipsskiva - tidningspapper - lerplatta/or - tidningspapper - gipsskiva, osv, osv i en hög stapel om du vill.  Lägg gärna ett paket lera längst upp som tyngd, och byt papperet ett par gånger/dygn. 

Bättre och mer rationellt att skära plattorna än att kavla.  Lägg lister av masonit eller träfaner av den tjockleken på plattor du önskar, t.ex 10 st. lister på varje sida av leran.  Skär med en otvinnad tråd, lyft bort lerplattan och listerna på var sida och skär. Osv. osv. 

För att plattorna ska förbli plana i ugnen behöver du bränna på plana sättplattor.

Ingvar

Leramani
2016-03-02 11:53
#2

#1 Ja,  om man vill ha plattor som är plana även på ovansidan,  om man som jag skär och bullar till det, så fungerar det inte med tryck av tyngd.  Men jag har för mig att plattor klarar tork och bränning bättre om de är lite ristade på baksidan,  som kakelplattor ju alltid är,   nånting att de inte fastnar i sättplattan lika lätt och därför  klarar sprickning och deformering bättre?   Finns här nån som gör plattor och som kan svara mera säkert??

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: