Annons:
Etikettinspiration
Läst 2406 ggr
Terrakotta
2016-03-19 10:20

Andra sätt att tala kring keramik?

Lera och keramik är så mycket mer än enbart bränntempereaturer och glasyr recept tycker jag. Är detta forum kanske mest skapat för dessa frågor eller har det blivit så? Tycker någon annan det skulle vara intressant med tips på utställningar eller formdiskussioner eller annat typ av snack kring lera?

Terrakotta

Annons:
Ulla
2016-03-19 10:52
#1

Bra att du tar upp det. Att det blivit mest tekniska frågor är inget vi önskar. Det har bara blivit så med tiden. Det är mycket roligare och intressantare om innehållet är mera varierat.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Terrakotta
2016-03-19 11:16
#2

Det gäller att komma upp med en bra start på tråden då..😀 Hm. Jag tycker det skulle vara kul att veta vad som händer med keramiken när den är klar. Själv arbetar jag mest mot utställningar - gör andra det också eller säljer man på olika ställen, ger man bort den till vänner och bekanta? Eller har man kvar det själv? Det experimenterar en hel del ute i landet så utveckling sker ju men vart tar det vägen? Hur ser man själv på sitt arbete och så. Min dröm är ju att keramik skall bli mer känt bland folket och då inte enbart brukskeramiken.i många andra länder ordnas keramikfestivaler i samband med utställningar och liknande. Mer åt det hållet. Happenings.inte bara för redan initierade då tänker jag. Utan att man lyckas sprida och bredda keramiken. Åt alla håll och kanter!

Terrakotta

attis kakelugnar
2016-03-19 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Håller med om att det är relativt tyst om keramiken idag.Själv försöker jag sprida formgivning o skaparglädje till nästa genetation,att leran har så stor betydelse blir eleverna i lågstadiet väldigt varse om,när jag börjar lektionen m att fråga om ngn använt nåt som är tillverkat av lera,på morronen,efter förslag om glas och tallrik så är det,stopp. När jag påstår att ALLA använt ngt på morrronen som ser vit ut o som man kan trycka på en knapp,på…..??.,,Toaletten!!!,då blir det tyst några sekunder av tystnad. Va.."kissar vi i lera"…då fortsätter tänket i "rätt" riktning,till takpannor tegelstenar och badrumsgolv…då får de igång ett snack som även ger formtänkandet o skapandet att flöda. Vi gör en enkel visdelpipa,som låter mer el mindre,som de sedan får applicera o tillverka en lergök! Eller som nu i påsktider en tupp. Jag tycker att nästa generation tappar känslan av 3D formskapande pga alldeles för mycket 3D i plattformat som givetvis går att skapa o vrida/ vända på,men bara på platt skärm. Skapande skola projektet som regeringen öronmärker pengar,för skolan att söka,är ett bra o välbehövligt sätt att ta in leran i klassrummet och få igång formgivning o lusten att skapa m händerna.

Ulla
2016-03-19 20:33
#4

Vilket bra sätt att inleda lektionen på. Det får mig att tänka på det som står i vår beskrivning Om sajten. Jag vet inte om någon läser det, men här är ett utdrag:
"Vi är helt omringade av keramik i vår vardag. Muggar och tallrikar, blomkrukor, skulpturer, tvättställ, elektriska isolat och löständer är exempel på saker gjorda i keramik. Så det är inte konstigt att vi är många som kommer i kontakt med tillverkningsprocessen:)

Här på sajten ligger fokus på konsthantverksbiten som den ser ut för en hobby- eller studiokeramiker. Men om du är intresserad av fabriksproducerad keramik, eller konsten att gjuta och högbränna en toalettstol så att den blir lagom stor och inte "slår sig" i bränningen, så är du naturligtvis lika välkommen."

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
2016-03-19 20:57
#5

Förresten, vilka fina lergökar! Är det dina elever som gjort dem?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Terrakotta
2016-03-19 22:36
#6

Helt fantastiska lergökar! Får ni ljud i dem också? För det är ju en konst i sig. Jag tycker också att skapande skola projekten är jätteviktiga. Idag lyssnade jag på ett mycket inspirerande föredrag om designlabs om hur man jobbar med ungdomar mellan 9-13 år i Skärholmen. Det var så inspirerande! Det är givande att ta del av världen runt omkring sig och vidga bubblan 😊 Jag skall dessutom dit till Skärholmen i april för att hålla en workshop i lera. Kan lägga upp bilder senare. Det skall bli kul.

Terrakotta

Annons:
attis kakelugnar
2016-03-20 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Som sagt,att få en lergök att låta,är inye lätt..mottager gärna tips om hur man justerar ljudet ,det är frusterande värre när jag visar tekniken för själva visselhålen,och det inte visslar,och ibland visar jag enkelt o snabbt,o ber alla makter om ljud,och så helt plötsligt visslar/ koar göken! Var luftströmmen egentligen ska bryta,är svårt att få till…men fina lergökar i hyllorna har jag nu på tork när 240 elever deltagit:)..sååå himla kul att jobba med skolan. Andra dagen får alla tillverka ett kakel o dekorera,med naturen o miljötänk..hav o strand land o himmel/rymd o det dagliga brödet i form av de fyra sädesslägen.Kaklen ska kaklas upp på matsalsväggen o alla elever får känna sej som konstnärer.Skickar foton från kakelväggen när den är klar i maj.

tovetenga
2016-03-20 13:22
#8

Det här är ju jättespännande, hur vi kan använda vårt material leran till att berätta om något mer. Det jobbar ju vi på Konstfack väldigt mycket med. Är just nu mitt uppe i examensarbetet, tog en paus och kollade in här en sväng. Känns ju bra att fler tänker på samma sak, det är så lätt att keramik bara är bruksgods, inget fel med det men det kan va så mkt mer!

Terrakotta
2016-03-20 15:08
#9

@artister kakelugnar jag har lyckas få ljud ibland i lera ökar med hjälp av en specialtillverkade platt pinne (glasspinne) som är täljd. Men det tog lång tid för varken och jag blev väldigt lerig om munnen pga allt provblåsande:) @tovetenga Spännande med examensarbete! När har ni vårutställningen? Är du på kandidat eller master? Och har du en bra handledare? För det är ju viktigt.

Terrakotta

[rolnor]
2016-03-20 16:12
#10

Det är nog svårare diskutera form än tekniska frågor på ett sånt här forum, man måste lägga upp bilder och även filmer om det ska bli begripligt och även då är det svårt. Jag funderar ibland på att starta en sån tråd men det är krävande, tycker att det vore jättekul om forumet kunde styras mer i den riktningen, även det ni skriver ovan käns som en viktig del av keramiken som mycket sällan tas upp här. Samtidigt får man förstå att många har stor nytta av att rådfråga om teknik här, inget fel i det.

tovetenga
2016-03-20 20:59
#11

@terrakotta jag går kandidaten och vårutställningen är den 12 maj. Hoppas jag hinner få ihop något bra tills dess. Stressa med keramik är ju inte det bästa. Har aldrig tidigare haft så mycket otur med sprickor mm som nu. Såklart. Handledningen är lite olika, bra ibland. Ibland blir man mest förvirrad.

Terrakotta
2016-03-20 23:43
#12

@tovetenga Låter ändå kul med examensprojekt.tvingar en att hålla sig skärpt på något sätt. Jag hoppas jag hinner se den.jag åker ändå upp till Stockholm ca 1 ggn / månad.

Terrakotta

Terrakotta
2016-03-20 23:56
#13

@rolnor Det är inte säkert att det behöver bli så svårt. Kan ju prova i allafall. Jag brinner ju för att sprida konsthantverket på olika sätt genom att försöka bredda synen på vad det kan vara och hur det kan se ut. Gärna genom bilder men också genom mitt eget sätt att förhålla mig till det och i de olika sammanhang jag kan verka och använda främst keramiken som ett medel för att just visa upp, prata om det och bredda förståelse och intresset.här i forumet finns ju redan intresset såklart ! Och tekniska frågor är intressant för mig också, men inte enbart.det kan föda mycket rädsla om man är nybörjare och det kommer mycket tekniska aspekter direkt. Det har jag själv erfarenhet av.

Terrakotta

Annons:
[rolnor]
2016-03-21 08:22
#14

Just om man är ny i keramiken och överväldigad av teknk så är ju det här forumet perfekt att luta sej mot. Ingen blir gladare än jag om det blir en riktning mot form i någon tråd, bara att posta.

Upp till toppen
Annons: