Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1441 ggr
loislane
2016-03-26 10:46

Frost i leran- eller vad?

Har slitit som fasiken. Helt plötsligt kunde jag inte centrera eller öppna upp leran utan att allt blev skevt. Blev förtvivlad. När leran jag köpt kom upplevde jag den kall och betydligt hårdare men ändå relativt mjuk. Har aldrig hanterat sådan lera så jag fattade ingenting. Började knåda som fasiken och dreja in vatten- då gick det bättre, men vilket jobb. Är detta botemedlet på kall och hård lera eller vad gör man? Kämpar eller köper ny?

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
[rolnor]
2016-03-26 11:56
#1

Jag tycker det varierar hur hård leran är, den kan bli bökig om den fryst och kräva mer knådning. Tyvärr är ju lerkranar väldigt dyra. Har du köpt lera nu i vinter kan den ju ha fryst.

loislane
2016-03-26 17:33
#2

Ja nåt galet var det rolnor. Men det blev bättre om jag knådade som en tokig. Lerkvarn äger jag ingen har nog inte heller plats för en tyvärr! 🙂

Se skönhet i det icke perfekta.

Leramani
2016-03-27 07:57
#3

Om leran är för torr för att dreja,  drar man åt påsen runt leran,  sätter på en påsklämma eller drar åt öppningen ordentligt med nånting så att det blir tätt. Sen gör man ett antal pyttesmå hål i påsen,  jämnt fördelade runt leran,  med en knappnål.  Så stoppar man påsen i en hink med vatten och lämnar den där.  Leran drar åt sig vatten långsamt men säkert.  Man får känna på leran  efter 12 timmar och efter ett dygn och så vidare tills den känns lagom mjuk.  Det tar tid om den är helt torr,  men är den bara lite hård går det på ett dygn eller två.  Funkar jättebra.

Frusen lera skiktar upp sig och flaken i leran lägger sig åt samma håll, och leran blir konstig,  den kan "gå av",   liksom glida isär i skikt som vägrar fastna ihop hur man än jobbar.  Då är det bara att knåda ihop den och det grundligt tills att skiktningen är helt borta.  En lerkran vore nog bra om man har mycket lera som har skiktat sig.

De Lapsus Resurgam

loislane
2016-03-27 13:08
#4

Tack Leramani för fin info! 😃

Se skönhet i det icke perfekta.

Leramani
2016-03-28 06:34
#5

Jag råkade igår ut för precis samma sak.  Ett paket stengodslera som en kompis till mig skulle prova drejning med, i min verkstad.  Leran bara gick av när hon gjorde en kon i centreringen,  den liksom vreds av.   Jag knådade och skar och knådade och skar och …. gånger många,  innan det gick att ens centrera den.  Jobbigt men hon fick öva mycket tack vare den dumma leran.  ^^  Om fler paket har samma problem,  så får jag öva knådning.

Lois:  Om du har köpt lera och den var sådan,  ska du lämna tillbaka den,  för då är den transportskadad och inte okej.  Det är inte meningen att man ska komma hem med sur mjölk eller mögligt bröd från affären.  Då får man tillbaka pengarna.

De Lapsus Resurgam

loislane
2016-04-12 18:14
#6

Hej igen Lermani. Har varit bortrest därför sen respons! Ja jag trodde att jag glömt bort hur man gör vid centrering hi hi. Men då vet jag att leran krånglade. Ja nästa gång åker leran tillbaka. Precis som du säger, sur mjölk vill inte vi ha!!! 😃

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: