Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1011 ggr
Tant Apelsin
2016-03-28 16:30

Lämpligt lock

Hej!

Funderar på om det är en bra lösning att ha en sättplatta som ugnslock? Ugnen är en "liten oljeugn", toppmatad, har nått vagt minne om att det sades under en kurs att det var ok.  

Inser att locket kan bli väldigt varmt så man kanske ska isolera med lite porosiltegel över. 😊

Men finns det nån som vet? :) 

Hade besparat mig en massa lyftvärk och oro (främst hos min far) då det hemsnickrade locket av sten ser ut som att de ska rasa in vilken sekund som helst - living on the edge - potter style 😂

Annons:
Ulla
2016-03-28 17:27
#1

Du måste nog lägga något som isolerar ovanpå sättplattan om du ska bränna i höga temperaturer. På Stefan Andessons kurs "Den lilla oljeugnen" så lade vi porosilsten på. Däremot har jag byggt rakuugn med en sättplatta som ugnslock, och där funkade det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Tant Apelsin
2016-03-28 17:37
#2

Men det betyder att jag kan ha den som yta elden möter inne i ugnen, men med sten på utsidan så man inte bränner sig?  :)

nyburgaren
2016-03-29 09:58
#3

Lyftvärk välj ngt. lätt en cykelfälg och en 20cm remsa eldfast fiber som man rullar ihop hårt och pressar ihop med fälgen som mothåll. och vips så har man ett lätt lock

Upp till toppen
Annons: