Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1607 ggr
mona2036
2016-03-29 07:29

element brinner av..

Har bytt element i frontmatad ugn, elementet brann av precis vid nippeln baktill på ugnen! Vet någon varför?

 Var  hittar jag reservdelar för att byta ut nipplar plattsäkringar o muttrar, för allt är  så ärgat och sprött. Kan man använda helt vanliga rostfria muttrar? Skulle behöva fräsha till allt på baksidan

Annons:
Bo§e
2016-03-29 08:41
#1

Elementklämman ("nippeln") var inte tillräckligt hårt dragen. Ärg kan också ha hjälpt till.   När man bytt element, skall man, efter några bränningar, dra åt alla klämmor igen, med ordentlig kraft.  Det är inte ovanligt att någon klämma "släpper taget", om man glömmer detta.

[rolnor]
2016-03-29 13:40
#2

Kanske var det inte helt nödvändigt byta hela elementet, en liten skarv hade kunnat fungera. Rostfria muttrar fungerar väl Bosse?

Bo§e
2016-03-29 14:06
#3

#2:   Skarvningar INUTI ugnen brukar ha begränsad hållbarhet, även om det ibland klarar sig ett tag.  Det kan hålla ½ bränning, 3½ bränning, eller 23½ bränning….dvs förr eller senare kommer den skarven att förstöra en bränning.   Även om det bevisligen "går", är det inget som en ansvarskännande rådgivare kan garantera.  Därför brukar jag alltid avråda.

mona2036
2016-03-29 14:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för svar :-)   Nipplar , brickor och muttrar, på baksidan,  som jag vill byta ut.. kan jag använda vanliga rostfria ?? eller måste det vara särskilt värmetåliga

Bo§e
2016-03-29 15:17
#5

Baktill på ugnens utsida räcker det med vanliga rostfria.  Men den där "klykan" behöver en bricka på var sida om sig för att maximera kontaktytorna.  Men, slipa först bort all oxid från "klykan".  Och, dra åt "för kung och fosterland"…och dra sedan litet till (om det går) efter några bränningar….  

🙂

[rolnor]
2016-03-30 15:58
#6

Ja, det var det jag avsåg, att det skulle funka skarva eftersom det är utanför ugnskammaren.

Annons:
Derst
2016-04-01 10:27
#7

Jag lägger ner mina i flytande silverputs o det fungerade utmärkt.Kanske lite sandpapper först kan vara bra. Har haft ugnen i 30 år i yrkesverksamhet o aldrig behövt byta ut dessa skruvar etc på baksidan

Upp till toppen
Annons: