Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2431 ggr
loislane
2016-04-12 18:21

Strömavbrott

Är strömavbrott en katastrof vid glasyrbränning eller vad händer om strömmen är borta länge? Första gången det hände fick jag panik, är inte så van vid hur en ugn uppför sig, men den startade om programmet där den var och godset blev bra. Men om strömmen försvinner länge, blir det katastrof då? Har en Nabertherm med c280 controll .

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Leramani
2016-04-12 21:37
#1

Det är nog viktigare vilken temperatur som hade uppnåtts innan strömavbrottet.  Om tempen nästan gått upp till slut,  finns det viss risk för deformationer. Lite beroende på vilken sorts lera iofs.

De Lapsus Resurgam

loislane
2016-04-13 08:07
#2

okej. Jag får se hur det gick, vet inte än. ugnen stoppade vid 1044 grader och skulle upp till 1240. Sedan var avbrottet inte så länge ca 10 min. Man blir lätt nervös när det är saker som ska levereras, inget får gå fel för en nästan novis som mig, i alla fall när det handlar om glasyrer. Antagligen dags att lära sig glasyrer ordentligt. Men vet inte riktigt var jag ska börja. Enklas kanske att själv blanda min första vita glasyr och börja färga in den. Tack för ditt svar Lermani! 🙂

Se skönhet i det icke perfekta.

[rolnor]
2016-04-13 13:08
#3

Kul att du har beställningar, om vi bortser från strömavbrottet!

Bo§e
2016-04-13 13:33
#4

C-280 fungerar på så sätt att om strömavbrottet inträffar under "Time 1" eller "Time 2", så fortsätter bränningen när avbrottet är över.  Sker avbrottet under något annat segment, avbryts bränningen och en felkod visar sig i displayen.

Det är m.a.o. fördelaktigt att lägga sina brännprogram så att bränningen når topptemperaturen under "Time 2", om det finns risk för strömavbrott.

loislane
2016-04-13 18:14
#5

Hej Bosse. Ja du har get mig en eminent Brännkurva när jag köpte ugnen hos dig. Så jag tror att den är inställd så att högsta temperatur infaller under time 2.

Men om  strömavbrottet framkallar en felkod, ska jag börja om programmet från början då eller hur gör man?

Hej Rolnor: Ja det är kul. En restaurang vill ha en ny servis!

😂

Se skönhet i det icke perfekta.

[rolnor]
2016-04-14 09:59
#6

Har du nån bild på servicen?

Annons:
loislane
2016-04-14 12:55
#7

Del av servis

Rolnor: Jag har en bild på några av delarna.

Formerna har restaurangen själv bestämt!

Se skönhet i det icke perfekta.

Ulla
2016-04-14 13:14
#8

Oh, vad roligt att du fått en sån beställning! Hoppas det gick bra med bränningen. Jag antar att du gjorde om den från början, eller?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

loislane
2016-04-14 17:43
#9

Ulla: i detta fallet kom avbrottet i rätt läge….så programmet fortsatte av sig själv.

Men om det kommer i fel tidpunkt antar jag att man får starta om från början….det är det jag inte vet riktigt.

Se skönhet i det icke perfekta.

Bo§e
2016-04-14 18:38
#10

C-280:   Om strömavbrottet inträffar från "Time 3" och framåt, visas "F90" på displayen när strömmen kommer tillbaks.   Om man då slår av on-off-knappen, väntar några ögonblick, och sedan slår på igen, visas aktuell temperatur på displayen, och man kan se hur mycket ugnen kallnat sedan strömavbrottet.

Vad jag däremot, öh,  INTE RIKTIGT MINNS 😴🤦‍♂️, är om programmet åter är aktivt (tror inte det…), eller om man efter avkylning får börja från början igen…???   Det visar sig förstås om man tittar på lysdioderna för respektive segment. Ingen av dem lyser om programmet är "nollställt".  Sedan får man agera därefter… 

När man startar programmet "från början", vänta tills temperaturen sjunkit under värdet som är inlagt i "T1"….annars kan elektroniken bli litet "konfunderad"…..

🙂

loislane
2016-04-14 21:25
#11

Tack Bosse för informationen, nu fattar jag bättre. Vad jag förstår så är glasyren inte så känslig som jag trodde. Man kan starta om programmet om det behövs utan att glasyren blir förstörd eller rinner av he he…..antar jag..🤔

Se skönhet i det icke perfekta.

[rolnor]
2016-04-16 09:55
#12

Fint, har du drejat talrikarna?

loislane
2016-04-22 18:00
#13

Hej Rolnor! Förlåt att svaret dröjde. Ja jag har drejat alla sakerna.

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: