Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1880 ggr
Andreas Claesson
4/16/16, 7:09 PM

Hur förvara läderhårda "slab"-skivor för senare bruk?

Hoppas på hjälp/tips om hur jag på bästa sätt förvarar dessa "slab"-skivor. Kommer nu inte på adekvat svenskt ord, åsyftar iaf ngt uttorkade platta lerskivor/-plattor som t.ex. kan formas och sammanfogas med andra till koppar, kannor, m.m. - ja, ni förstår säkert vad jag menar. För att om möjligt slippa förbereda dessa inför varje enskild tillfälle, hur kan en göra då. Vid uppnådd önskad torrhet förvara i täta plastpåsar? Slå in i "gladpack"/plastfilm? Hur gör ni? Tack på förhand! /Andreas

Annons:
Bo§e
4/16/16, 8:39 PM
#1

Använd en plastbox med tätslutande lock.  För att bibehålla fukten över tid, slå in lerplattorna i t.ex. några våta badhanddukar (urvridna, inte "plaskvåta") innan du lägger allt i backen.    Om förvaringen blir långvarig, titta till innehållet ibland, och blöt/vrid ur handdukarna igen.  Hur ofta du behöver göra det, beror på hur tät plastboxen är.  På så sätt kan man förvara "halvfabrikat" under nästan obegränsad tid. 

Så småningom kommer det att lukta "potatiskällare" i boxen, vilket är fullt normalt…🙂

Hans-Olof
4/17/16, 11:08 AM
#2

Det finns en lurighet vid sådan förvaring som Bosse skriver om. Om du har en varm och en kall sida på boxen så kommer vatten att förflytta sig från den varma till den kalla över tid,  ju större tempskillnad ju fortare märks skillnaden i fuktighet på innehållet.

Bo§e
4/17/16, 11:44 AM
#3

#2:  Ja, det stämmer…sådana fenomen kan uppstå.  Om lagringstiden blir lång, är det bra om boxen står på ett "temperaturneutralt" ställe, en bit från eventuella element eller dragiga fönster.  En "lurighet", javisst, men inget problem…

🙂

Larsam
4/17/16, 3:43 PM
#4

Jag använder en plastlåda 35x25x10 cm med lock som snäpps fast (köpt på Jula). Lådan är fylld till ca 3 cm med gips. Gipset håller jag lagom fuktigt. Där lagrar jag utkavlad lera. Är leran för fuktig lägger jag ett tygstycke mellan för att det inte ska klibba ihop.

Andreas Claesson
4/17/16, 11:25 PM
#5

Tack för alla tips! Ska börja med en plastbox/-låda i passande dimensioner och ta det där ifrån. Kommer förvara leran/lådan i källarförråd: där kommer temperaturen vara jämn runt om den och så finns inget drag så vitt jag vet. Vad kallar man dessa "slabs" på svenska förresten? Ngn med lerlexikon framme…? 😉

Upp till toppen
Annons: