Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2796 ggr
lerverkstan
2016-04-20 21:20

ventilation verkstad

Hej jag har nu installerat min keramikverkstad i vårt nya hus. Nu står ugnen i ett lite mindre rum i källaren. Märkte när jag testkörde att det blev alldeles för varmt och det luktade upp i huset. Så jag undrar om ni har tips på ventilatio?? Över ugnen finns en gamal ventil, alltså en lucka med snöre. Kan man montera ngt där som drar ut värme & Lukt?? mvh Mascha

Annons:
Zepp
2016-04-20 21:30
#1

Ptja.. sätt dit en fläkt.. de brukar funka.. kika hos Jula.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SuKe
2016-04-20 22:04
#2

Jag har precis fixat en badrumsfläkt i min lokal. Köpt på Jula. Den drar ut luft. Jag öppnar fönstren lite grann så luft kommer in och badrumsfläkten suger ut luften. Bra luktar inte så mycket. Satte in den i en gammal ventil med snöre, passade perfekt👍

Record
2016-04-20 22:57
#3

Går inte att ansluta ugnen direkt till en ventilationskanal, det måste vara en isolerad rökgaskanal avsedd för eldstad. Dessutom behövs en luftsluss, det finns en bra beskrivning i någon av trådarna här, sök på ventilation.

Bo§e
2016-04-21 01:04
#4

En badrumsfläkt som föreslås i #2 kommer att fungera fint.  Vad försäkringsbolaget säger är dock en annan sak, som bara de kan svara på.  Men, funktionsmässigt är det en helt ok lösning (om det inte rör sig om en stor ugn…).     Låt inte ugnen stå för nära väggen..!

🙂

Record
2016-04-21 10:47
#5

Kanske sotaren kunde säga lite om ventilation.

Själv klarar du inte ångorna så bra, giftiga !

lerverkstan
2016-04-25 21:35
#6

Tack för alla svar! Jag ska kolla vidare på era tips. Däremot tror jag att badrumsfläkt inte blir bra. I alla fall inte om den är av plast.. Ugnen står i ett litet rum ca 1,70 × 2,80 m. Så det blir väldigt varmt. Speciellt vid glasyrbränning på 1250 grader. Ska kolla med sotaren och kanske bygga nån kåpa över..

Annons:
Record
2016-04-25 21:56
#7

I badrumsfläktar sitter det en tidskrets som skulle kollapsa på direkten. Det finns en bättre variant sk.kanalfläkt, men  den klarar inte den temperaturen vilken ugnen avger, föreslår självdrag i en rökkanal om det finns. Via 4 eller 5 tums kopparrör, som inte rostar sönder. Så slipper du giftiga ångor av glasyrer.

Bo§e
2016-04-26 14:57
#8

#6:  >> Däremot tror jag att badrumsfläkt inte blir bra. I alla fall inte om den är av plast.. >>

Glöm inte att fläkten - plast eller inte - kommer att sänka temperaturen i rummet avsevärt.  Men, i ett så litet rum som 1,70 × 2,80, är det nog trots allt lämpligt med en metallfläkt, för säkerhets skull.  Om du dessutom vill satsa på en huv, är det förstås bara bra.

Många kanalfläktar - även de av metall - har en max angiven arbetstemperatur på 60°C, vilket är helt acceptabelt, med tanke på att fläkten de facto sänker rumstemperaturen.  60°C är väldigt varmt, när det handlar om rumsluft. Om rumstemperaturen skulle komma upp i så hög temperatur, brottas man - som keramiker - med helt andra problem, inte minst att styrningen blir "desinformerad" och därmed skapar överbränningar, och att plastmaterial, kablar och annat torkar ut, osv .

Klokt, om du vill satsa på en ventilationshuv + en ordentlig fläkt, med tanke på det lilla utrymmet.  Ställ gärna en "max-min-termometer" (billig) i ugnsrummet, så vet du exakt vilken temperatur som uppnåddes vid senaste bränningen.

lerverkstan
2016-04-27 09:46
#9

Tack Bosse! Har bett om hjälp att ordna detta. Kommer inte bränna något i ugnen förrän det är klart. Man vill vara på den säkra sidan såklart. Speciellt när verkstan är i ett bostadshus med 4 barn i :) /Mascha

Bo§e
2016-04-27 10:54
#10

Något som ofta missas i sådana här diskussioner, är att god ugnsrumsventilation inte bara handlar om arbetsmiljön. I minst lika hög grad är luftomsättningen i ugnsrummet en förutsättning för ugnens funktion (som nämnts), och som en följd, också  elementens livslängd.  Man har allt att vinna på att göra detta på ett bra sätt.  

Något annat;   erfarenheten (iaf min erfarenhet…) visar att många "rådgivare" inte har någon kompetensförankring i den keramiska världen, även om man för övrigt är proffs på ventilation m.m.  En och annan "sotarmästare" betraktar en keramisk elugn som något slags "eldsprutande monster" 😮,  och förordar därför onödigt komplicerade och dyra lösningar (som kanske inte ens fungerar som det var tänkt).  Jag vet att jag generaliserar en aning, men för min del har det varit en återkommande upplevelse…   Det väsentliga är att hålla en så hög luftomsättning i rummet, att rumstemperaturen hålls i schack. Då försvinner även de obehagliga ångorna samma väg, och styrningens temp.mätning kommer att visa maximalt rätt, och elementen kommer att hålla maximalt länge.  I det här lilla ugnsrummet är det viktigt att satsa på hög fläktkapacitet….men låt förnuftet råda…! 

🙂

Record
2016-04-27 11:36
#11

När man hör från en nära o kära "Vad gör man inte för konsten" när ja besöker sonhustrun, viktigast är väl ändå det egna livet och inte ugn o element. En och annan har upptäckt att Barium är giftigt, och vad är då de andra glasyrerna, sexvärt Krom?

http://keramik.ifokus.se/discussions/571bb2b4ce12c4723b000923-fargkropp?discussions-1

En fika i arbetsrummet kan vara den sista.😭

[rolnor]
2016-04-27 13:09
#12

Tycker du överdriver faran med ugnsavgaser, somm bosse säger lyckas man hålla ned temperaturen så har man tillräcklig ventilation tycker jag. En huv och en bra fläkt.

Leramani
2016-04-28 08:52
#13

Det beror väl helt på vilka glasyrer man använder,  också om man använder ett par olika glasyrer som kan interagera i ugnsatmosfären.  #12  du tycker ju alltid att det inte är så farligt.  Den attityden kan man hitta överallt i alla möjliga sammanhang.
Ofta visar det sig vara felaktigt,  och sen när någon skadas /naturen skadas,  så säger man bara att  "ojdå vi visste inte det"  och går vidare.
Att vara på den säkra sidan är väl för jobbigt kanske?  Jag föredrar att  tänka före och se till att jag inte riskerar nånting.
Bra ventilation och att undvika att använda glasyrer med farliga grundämnen känns bäst för mig.

De Lapsus Resurgam

Annons:
[rolnor]
2016-04-28 10:03
#14

Jag är kemist till yrket och kan en del om ämnens giftighet. Jag håller ju med om att en fläkt är önskvärd leramani, räcker inte det?

Record
2016-04-28 14:52
#15

Idén med en fläkt är inte att dra ut värme ur ugnen, därför bör den så kallade luftslussen anpassa draget i rökkanalen.

Det tar nog inte så lång tid innan MP föreslår rökgasrening på alla skorstenar. 😃

Leramani
2016-04-29 09:32
#16

#14  Nej.   Inte när du hela tiden går emot andras varningar om att glasyrer är giftiga, i varierande grad,  och tonar ner det .   Att du dessutom är kemist gör det inte bättre.  Jag som har upplevt en lärare i keramik (!!) som blödde ur alla slemhinnor pga felaktig hantering av glasyr,  och gav sjukhuset en hel del jobb,   föredrar att man tillämpar försiktighetsprincipen.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2016-04-29 10:24
#17

Att sätta in en fläkt som jag rekomenderar är just försiktighetsprincipen? Jag rekomenderade ganska nyligen en person att inte ha en glasyr med 30% Barium på insidan av temuggar eftersom jag tycker det är olämpligt och onödigt när det finns så många bra ogiftiga glasyrer. Du drivs i dina bedömningar av rädsla medans jag kan göra en bedömning utifrån kunskap, vi kommer inte fram till samma slutsatser om risker med ämnen i keramikverkstaden Leramani..

Record
2016-04-29 10:50
#18

#rolnor

Ja överdriver inte, då jag är väl insatt i ADR/Säkerhetsblad. Redan på 80-talet utvecklade jag program o dokumentation för Norges största kemiföretag, Om du läser länken nedan får du ett smakprov på Barium.

http://www.westliberty.edu/health-and-safety/files/2013/02/Barium-Nitrate.pdf

😭

Leramani
2016-04-29 11:22
#19

# 17 Jag reagerade på ditt inlägg #12
Jag gör en annan bedömning än du gör,  också utifrån kunskap och erfarenhet.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2016-04-29 14:06
#20

Record, som jag skrev så har jag rekomenderat nyligen att INTE använda Barium på muggar just för att det är giftigt, det har använts som råttgift innan warfarinet kom. Leramani, vi gör olika bedömning och det går nog inte komma nånvart i denna tråd. En sak som jag tycker illa om är att du berättar om en person som blev förgiftad och började blöda utan att du vet vad som fanns i den glasyren hen hanterade, det är en sån vandringshistoria som bara skrämmer, meningslöst. Record, jag har upprepade ggr förklarat att man kan byta Barium mot det ogiftiga strontium, så jag försöker vara konstruktiv.

Annons:
L.A.E
2016-04-29 14:38
#21

# 20 rolnor ,  Håller helt med dej det du skriver, bra med konstruktiv tänkande.

Leramani
2016-04-29 15:05
#22

#19 Vandringshistoria???   Var inte oförskämd.  Nej,  det var min lärare.  Troligen kadmium eller kobolt.  Den skrämmer,  ja och som folk hanterar glasyr,  som om det vore mjöl och socker,  så behöver man faktiskt säga som det är.

De Lapsus Resurgam

Bo§e
2016-04-29 15:34
#23

Irriterad hud och slemhinnor….då gissar jag att det inte i första hand handlat om kobolt eller kadmium (#22), utan snarare om de oorganiska fluorföreningar som ALLTID frigörs, vad man än bränner - eller rättare sagt, vad som än smälter… Hur "snäll" glasyr man än väljer, slipper man inte ifrån dessa otrevliga ångor, som frigörs t.o.m. när stengodslera sintrar.  Dessa fluorföreningar är vad man som keramiker blir mest exponerad för, över tid…inte minst när ugnsrumsventilationen är "sådär", eller rentav obefintlig.  Har fönsterrutorna i ugnsrummet blivit etsade matta….?…fluorföreningarna är boven.  Rostar föremål i ugnsrummet, eller ugnen själv…?…samma orsak.  Tänk då på vad de oorganiska fluorföreningarna kan göra med mänsklig hud och slemhinnor.   God ugnsrumsventilation måste få hög prioritet, ur alla aspekter, även om det är svårt att leva upp till någon "nollvision"…

[rolnor]
2016-04-29 15:54
#24

Visst kan man bli förgiftad av fluorväte men det krävs en del, det ombildas till natriumfluorid när det kommer in i kroppen och natriumfluorid finns som bekant i tandkräm och munskölj med fluor. Om din lärare jobbat med glasyr som innehållit kadmium utan att skydda sej på ett lämpligt sätt så är det tveksamt hur god kompetens hen haft?

[rolnor]
2016-04-29 16:13
#25

Här är en länk om fluor vid keramikbränning med gränsvärden. Dom beskriver det som ren fluorgas (fluorine) men det kan det inte vara, ren fluor reagerar omgående med luften om det kommer ut och det ska  vara fluorväte dom menar. En viktig jämförelse är med kvarts i luften som har lågt gränsvärde och jag tycker att det är viktigare att diskutera kvartsdamm och riskerna med det än fluor. Bränner man regelbundet glasyrer med flusspat (kalciumfluorid) så kan det nog bli etsade fönsterrutor om ventilationen är dälig.

https://digitalfire.com/4sight/hazards/ceramic_hazard_fluorine_gas_108.html

Bo§e
2016-04-29 17:33
#26

Jag menar de fluorföreningar som frigörs vid många högtemperatursprocesser, inte minst där silikater smälter.

Kemikalieinspektionen skriver:

Fluor

Fluor och oorganiska fluorföreningar, som HF, F2,oorg-HF

Fluor är gasformigt vid rumstemperatur, med en grön-gul färgton. Ämnet är det mest reaktiva av alla grundämnen. Det reagerar oftast explosionsartat redan vid eller under rumstemperatur med de flesta material och med andra grundämnen utom några ädelgaser.

Användning

Fluor används i många industriella tillämpningar; rengöring och etsning av glas, produktion av lampor, med mera.

Spridningsvägar

Industriprocesser som innebär höga temperaturer är huvudsakliga utsläppskällor. Detta innefattar kolförbränning, aluminiumutvinning samt glas-, kakel- och tegelproduktion. Material som innehåller fluor och utsätts för brand sprider ämnet och bör därmed behandlas med försiktighet.

Miljöpåverkan

Fluor är ett starkt giftigt ämne och ger svåra hud- och lungskador.

Källa: Kemikalieinspektionen

-----------------------------------------------------------------------------

Synnerligen otrevliga ämnen, som varje keramikverkstad är mer eller mindre inpyrd med - och som tenderar att "glömmas bort" i diskussionerna….varför..?         Det gäller att ventilera.

Leramani
2016-04-29 20:46
#27

#25  Hon blandade glasyrer och använde dem i pensling och hällde och sånt,  som man gör.  Under de två terminer jag hade henne,  sa hon ingenting om risker och giftighet,  vad jag kan komma ihåg.
Hon hade inte irriterade slemhinnor, utan hon hade okontrollerade blödningar överallt i alla slemhinnor och fick vårdas akut,  och de kom fram till att det var glasyrernas fel,  förgiftning helt enkelt.

De Lapsus Resurgam

Annons:
[rolnor]
2016-04-29 21:07
#28

Som det står är fluor det mest reaktiva ämnet av alla och finns inte normalt i fritt tillstånd utan bundet till annat, vi är ju överens om att ventilation är bra? Jag tycker det är en överdrift säga att keramikverkstäder är inpydrda med fluor, Leramani, om det var kadmium hon förgiftades av är ju inte konstigt, jag brukar skriva att kadmium och bly är farligt eftersom dom lagras i kroppen och giftiga nivåer byggs upp över tid. Sen brukar jag skriva att kvartsdamm och Barium är farligt.

Leramani
2016-04-29 21:10
#29

#28.   Ok.  Låt oss då säga att en total novis upptäckt keramik och skaffat alla nödiga grejor och sätter igång.  Vad säger att novisen vet om att glasyrer är farliga, i varierande grad,  och att ungsatmosfären är farlig??  Ska man inte varna då på ett sådant här eminent forum dit noviser söker sig?  Eller ska man säga "det är väl inte så farligt".   Vilken attityd hos medlemmarna här, tror du gör mest nytta?

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2016-04-29 21:45
#30

Jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva, läser du mina inlägg? Jag vill sprida kunskap om det som är farligt och har även här försökt göra det, om du tycker att jag inte skrämmer tillräckligt mycket så får du helt enkelt tycka det Leramani. Du verkar tycka att skrämseltaktik är rätta metoden, jag tycker inte det.

Record
2016-04-29 22:38
#31

Var finns dödskallen i sammanhanget, den borde nog följa med var enda glasyr? Under den tid ja arbetade med ADR fanns det ett ex. Bilen som körde till Apotekarnas läsktillverkning, fick dödskallen på bilen, men varje flaska som gick ut behövde inte den???

Leramani
2016-04-30 23:20
#32

#30  Okej.  Jag vill informera om verkligheten,  så att även noviser kan skydda sin hälsa,  eller låta bli om de inte bryr sig.  Du antyder att jag ljuger eller försöker skrämmas.  Du är kemist.  Jaha.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2016-05-01 09:57
#33

Jag tycker det blir tokigt om man i en sån här diskussion ska "vinna" genom att ha bäst argument eller använda härskartaktik, vi är ju överens om att man ska skydda sej och undvika dom farligaste ämnena Leramani?

Leramani
2016-05-01 22:10
#34

#33 .  Nej,  jag tycker man ska undvika farliga ämnen och se till att använda skydd så mycket som möjligt,  om man ändå vill använda dem.  Inte bara för vissa farliga ämnen.

Jag vill att alla ska veta att glasyrer inte är ofarliga, även om de inte innehåller särskilt farliga grundämnen och att lerdamm är farligt att andas in,  och att ungsgaser är farliga och att man behöver ventilation.  Jag vill inte att någon ska komma till skada av att ha roligt med lera.

Jag skiter i om nån vinner,  men jag tänker inte "komma överens"  om nåt jag inte tycker,  och jag vill inte heller att du ska framställa det som att jag är fel på något sätt för att du vill vinna,  istället för att bara skriva det du tycker och nöja dig med det.  Vi är inte överens.  Vi kommer inte att bli överens.

De Lapsus Resurgam

Annons:
[rolnor]
2016-05-02 10:10
#35

OK, tycker första stycket i #34 är exakt det jag skriver i #33 ? Undvik farliga ämnen och använd skydd.

Leramani
2016-05-02 12:17
#36

#35 Läs ditt inlägg #12.   Jag tycker vi har hijackat tråden tillräckligt.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2016-05-02 12:21
#37

Vad tycker du att man ska göra förutom fläkt och huv? Tycker det är viktig diskussion, trådskaparen har fått svar och jag ser inget fel att fortsätta.

Leramani
2016-05-02 14:16
#38

"Tycker du överdriver faran med ugnsavgaser,"

Svar nej.  Bosses svar säger allt.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
2016-05-02 17:02
#39

Men jag skriver ju att man ska ha huv och fläkt, bortser du från det? Det börjar bli konstigt.

Upp till toppen
Annons: