Annons:
Etiketterböckertidskrifter
Läst 2077 ggr
[rolnor]
2016-04-24 11:43

Ceramics Monthly Maj

Dåligt nummer tycker jag, brukar ju gnälla på att dom har mycket keramik som jag tycker känns som effektsökeri, i detta nummer finns en skulptur av Claudia Alvarez som föreställer ett litet barn med en napp i munnen och en pistol i handen. Claudia har gjort en massa barnskulpturer och är förstås superduktig men detta verk är verkligen hopplöst och det käns typiskt att tidskriften väljer just den skulpturen, undras hur dom tänker? Tycker dom själva om just sådana verk eller är det en stil som tidskruften vill profilera sej med? Finns en intressant turkos glasyr bland recepten där man använder en mycket hög halt strontiumkarbonat tillsammans med koppar, har själv tänkt prova det, annars så använder man Barium och det är ju giftigt. Tycker inte detta nummer är värt femti spänn om man inte absolut vill få tag i detta giftfria recept på turkos glasyr.

Annons:
Ulla
2016-04-24 21:53
#1

Kul att du recenserar en tidning då och då! Senast igår satt jag och tittade på en sida där man kunde beställa lösnummer. Jag funderade litet över vad de kunde innehålla men köpte ingenting.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2016-04-25 10:00
#2

Tanken är väl att få lite diskussion om innehållet men det är ingen annan här som läser den så det blir lite monolog.

Ulle
2016-04-25 12:14
#3

Det verkar inte som att du gillar tidningen något vidare så man blir inte direkt sugen på att köpa den heller… 😀 Själv prenumererade jag på Ceramic Review i flera år. Den var intressant för det mesta men sen blev jag för snål och avslutade prenumerationen. Det är mycket reklam i den också, vilket jag inte har ont av alls. Har du provat den, Rolnor?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Skabbekatten
2016-04-25 13:37
#4

Jag har bläddrat mer i Ceramic Review än Ceramics Monthly. Diggar Review. Tycker om blandningen och berättelserna. 

Men gällande effektsökeri, vad betyder det egentligen? Jag tror att jag gillar keramik med mycket effekt, det passar mitt rastlösa sinne. Och när det gäller barn med napp och pistol så kanske den effekt man söker är en reaktion? Hur vi omhuldar våld i dagens värld och hur våld kan bli en snuttefilt i otrygghetens tid. Känns aktuellt tycker jag.

[rolnor]
2016-04-26 12:59
#5

Jag gillar ganska mycket i CM men i just detta nummer var det tunnsått, som sagt mest receptet på den turkosa strontiumglasyren som var intressant. Sen tycker jag att tidskriften är läsvärd i vilket fall, allt behöver ju inte falla en i smaken. Jag tycker det finns en gräns när jag reagerar negativt på effektsökeri, ett litet barn med pistol är deffinitivt över den gränsen, billigt trick för att man ska hajja till och bli " berörd". Ska kolla Review, månne finns den i appstore på paddan?

[rolnor]
2016-04-26 13:26
#6

Rewiev fanns i appstore så jag kollade Maj/Juni numret, tycker tyvärr att det är för lite fokus på fina keramikbilder, det är det jag tycker bäst om med CM, det snygga fotot. Skabbekatten, våld är ju tyvärr alltid aktuellt och jag tycker det rapporteras på ett hollywood-sätt i media, man frossar i hemska detaljer och det blir underhållning av det förskräckliga. Sen tror jag att våld kan dämpa våran ångest, den del av oss som vill ha ljus och kärlek är också den som bär smärtan och mörkret i oss. Ger vi den en dos underhållningsvåld så kryper den undan djupare i oss, gömmer sej och vi får en lättnad i den existentella ångest vi alla kan känna, ofta omedvetet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: