Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1680 ggr
stefan wallin
2016-04-26 20:31

Bränning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej vänner. Har blivit vid den här krukan eller vad man kallar pjäsen , den har sina år på nacken och var lackad med någon sorts hårdlack. Lacken var sprucken på flera ställen och den var väldigt mörk till färgen. Jag har slipat ner lacken med sandpapper och fått fram den ursprungliga leran, vad det är för lera kan jag inte säga dock, men om ni tittar på bilderna kanske ni kan ge nåt tips. Frågan är: kan jag glasera den med glasyr lämplig för lergodslera o bränna den upp till 1050 gr. Jag har ett förinställt program för detta. Tacksam för er hjälp Stefan

Annons:
[rolnor]
2016-04-28 01:58
#1

Jag tror det går bra, ytan ser ut att vara sugande. Kan det månne vara så att det finns lack inuti också, i sa fall kommer det ryka och lukta en del vid bränning. Vore skönt ha en skiva under som är skyddar den dyra ugnen. Den ser rolig ut, vad ska du ha den till?

stefan wallin
2016-04-29 20:47
#2

hej rolnor tack för ditt svar, jag tror inte det har var lack i den , det ser inte ut i så fall, ja det är en kul pjäs men jag vet inte vad jag ska ha den till, jag vågar nog inte bränna den i högre temp än 1050 så den blir nog inte riktigt tät då, eller ? I annat fall kan jag ju använda den till o ha dryck i den.

[rolnor]
2016-04-30 10:28
#3

Den tål nog inte stengodstemp som du säger och då blir den inte tät utan glasyr. Kan bli bökigt med dryck som sugs in i godset, det ruttnar nog om det inte är rent vatten bara om du inte glasyrbränner den?

Upp till toppen
Annons: