Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3221 ggr
nyburgaren
5/7/16, 2:57 PM

Flytta ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på och flytta en nyckelfärdig  vedugn idag men nu gäller det ett sexpack öl eller få in ugnen en sådan här solig dag som det är

Annons:
nyburgaren
5/7/16, 6:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu e skiten inne äntligen!

Månvind
5/8/16, 6:32 AM
#2

Vilken lycka!! var har du köpt den?

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

nyburgaren
5/8/16, 3:02 PM
#3

Av Björn Nyström (Uterm)

[rolnor]
5/11/16, 12:32 PM
#4

Grattis! Är den specialbyggd, dom har väl inte vedugnar i sin katalog? Hur stor är ugnen?

nyburgaren
5/11/16, 12:47 PM
#5

Specialbyggd På Ca 500L

[rolnor]
5/12/16, 11:33 AM
#6

Det är väl inte porosil längst in mot härden, utan hårt tegel och i så fall blir inte ugnen blytung? Vore kul veta vad du fick ge för den.

Annons:
nyburgaren
5/12/16, 12:43 PM
#7

15000 kr det va ett bra pris

[rolnor]
5/12/16, 2:54 PM
#8

Det var riktigt billigt, beror väl på att man inte har el/elektronik som fördyrar?

stefanandersson
5/12/16, 11:12 PM
#9

Billigt! Hoppas ugnen funkar finfint :)

pyromanen
5/14/16, 2:05 PM
#10

Billigt! Måste vara enbart isolersten till det priset eller?

nyburgaren
5/24/16, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ugnen skorsten på plats det är porosiltegel men för mig är det dyrare än hårda sten.. kan inte salta i den men det va billigt pris

[rolnor]
5/24/16, 1:03 PM
#12

Men hur blir det med askan, kommer den inte att smälta porosilen på sikt, den är ju flussande?

Bo§e
5/24/16, 1:18 PM
#13

Jag delar #12:s fundering.  Poröst tegel har ju "traditionellt" undvikits till vedugnar just pga att askan har en tendens att byggas upp, och tära på den porösa tegelytan….  Hårt tegel har alltid varit standard för vedugnar, om man blickar tillbaks…och inte utan anledning… (det har m.a.o. inte bara med saltning att göra, utan handlar om träaskan i sig )

Men, kanske skall man vara litet ödmjuk tills vidare…..måhända finns idag "bättre" och "sämre" poröst tegel, i detta avseende….en del har ju hänt på det här området. (…men en gnutta konservativ som jag är, funderar jag dock fortfarande….)

Till syvende och sist är detta en livslängdsfråga…..och, hur länge är "länge"…?

Annons:
j-aan
5/24/16, 2:23 PM
#14

Askan kommer att "äta upp" issolerstenen på sikt men det finns ett lätt sätt att skydda stenen. Ta en gjutmassa som är hög i aluminium exempelvis calde cast F55 C/G (finns hos Holger Eldfast) sikta bort allt grovt i massan. Blanda återstoden med vatten till en mycket löst flytande vätska och stryk på insidan av väggarna ett par gånger. Upprepa efter någon bränning. Det skyddar effektivt mot askan och till och med mot salt.

nyburgaren
5/24/16, 5:34 PM
#15

Tack j-aan Jag penslar ugnen försäkerhetsskull. skit jag har satt på skorsten nu men får försöka spruta upp slamman den lilla bit det är pososiltegel i skorstenshålet

j-aan
5/24/16, 6:01 PM
#16

Tänk på att göra slamman så tunn att den sugs in i stenen och inte bara lägger sig på ytan.

nyburgaren
5/24/16, 6:03 PM
#17

Antar att det ska vara som mjölk

pyromanen
5/24/16, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag använder porosilsten som dörr i min saltugn. Har doppat dom i tunn plattsmet (ca 90% aluminiumoxid 5 kaolin, 5ballclay) Då och då (inte inför varje bränning men kanske var femte) De har hittills överlevt 60 bränningar, fast kag har nu börjat vända på dom så den fräscha sidan är inåt eftersom de börja bli så spröda som knäckebröd och bitar lossnar. Se bilden. Obs att jag saltar. Sen har jag konstaterat en enorm skillnad på två olika porosilstenar jag provat. Den på bilden hör heter jm26 och är tuff. På nästa bild är en jm23 som varit inne i ignen i en enda bränning och redan är typ skräp.

pyromanen
5/24/16, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jm23 efter en enda ved/salt bränning.

j-aan
5/24/16, 9:51 PM
#20

Att dra plattengobe på ugnsväggar är ju ett beprövat sätt att skydda mot aska och salt. Jag ville bara tipsa om något som jag anser vara bättre

Annons:
j-aan
5/24/16, 9:51 PM
#21
nyburgaren
5/25/16, 9:14 AM
#22

tror på gjutmassan den förenar sig bättre med porosilen och blir ett hårdare skydd

stefanandersson
5/27/16, 2:02 PM
#23

#11: Det är som jag förstår bilden en gammal elugn med en botten som Olsen fast fire tillbyggd -intressant. Jag har blött stenen innan jag lagt på cement som skydd, för att hjälpa vidhäftningen som jan-Åke pratar om :)

Ride84XL
5/27/16, 5:30 PM
#24

Intressant! Det var ju ett jag sen jag hängde här - håller på bygger om min egen ugn lite nu. Men dom stenarna såg inget roliga ut (inlägg #18 och #19). Det är nog kombinationen av salt och reducerande vedbränning som är allra värst. Saltet sönderdelas till natrium och klor - samtidigt sönderdelas veden främst till väte och kol. Kolet ser man ju som svart rök - men vätet stannar ju till stor del kvar i ugnen eftersom allt syre är förbrukat där inne (det brinner ju först när det kommer ut - vilket man ju ser på elden som kommer ut genom diverse öppningar i ugnen)

Men en del av vätet reagerar ju med kloret från saltet blir till HCl (väteklorid) - det är extremt surt och därmed frätande (saltsyra är vattelösning med HCl). Det "äter" förmodligen rätt bra på stenarna:

https://www.youtube.com/watch?v=qrptSHTv6k8

Aska är ju istället väldigt basiskt om det inte bildas nån HCl - det kan också "äta på" stenarna. T ex natriumhydroxid, är ett av dom får ämnen som fräter på glas. Gissningsvis är det nog olika för stenar också. Stenar som tål saltning bra kanske tål aska sämre och tvärtom. Salt utan reduktion är nog förmodligen "snällare" mot stenarna. Men det kanske inte ger önskat resultat på glasyrerna - vad jag förstår brukar man ju bränna reducerande vid saltbränning.

nyburgaren
6/12/16, 12:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Nu är ugnen skyddsmålad med blackit En eldfast cement som ska bita stenhårt. Tips rån Fagersta eldfast som bästa alternativ. Kapade plattor med Biltemas diamant skiva höll endast sex skär i plattorna sedan va den helt slutkörd.. Tycker skorstenhålet  lite stort ut men man får väl provelda.. Undrar om man  kan torr elda den samma dag man penslat på bruket? Nu e man ivrig

nyburgaren
6/12/16, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

saltbränna vågar man nog inte göra i en porosil ugn det får man göra i den stora ugnen istället.. Askan e nog inga problem med med en skyddsmålad ugn

Bo§e
6/12/16, 1:15 PM
#27

#25:  Jag tycker inte att skorstenshålet ser för stort ut,  för att vara en vedugn.  Ved ger stora gasvolymer, som måste få fritt flöde för att temperaturen skall kunna stiga.

Undrar vad "blackit" kan vara för något…?

Annons:
Upp till toppen
Annons: