Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1512 ggr
ramjambam
5/9/16, 3:53 PM

Problem med zinkoxid

Jag har blandat ett antal olika glasyrer som 'sväller' i hinken - efter de har stått en-två dagar blir glasyren grötig.

Jag tror att boven är zinkoxid. Finns det olika kvalitéer av zinkoxid att köpa? Finns det något ämne man kan lägga till glasyrblandningen som fixar 'grötigheten'?

Annons:
Bo§e
5/9/16, 4:56 PM
#1

Oxider - även zinkoxid - finns att få i olika renhetsgrader.  Om det rör sig om en mindre ren (billig) zinkoxid, blir förstås frågan vad "de andra" ämnena är för något. Om det rör sig om någon form av "salt", skulle resultatet, logiskt,  kunna bli "grötig glasyr".  

Det blir nog inte lätt att rädda den redan tillblandade glasyren (eftersom "saltet" redan "geléat" en del av glasyrämnena), men man skulle kunna försöka "tvätta" eller "skölja" saltet ur den oxid man har kvar i påsen (och sedan torka den igen), innan man använder den i ny glasyr.

Eftersom jag inte vet vad "det andra ämnet" är här, spånar och spekulerar jag, som du förstår….men ett försök till "tvättning" av den kvarvarande oxiden vore ju ett enkelt test att utföra….och det finns inget att förlora på att göra det. Börja med en liten mängd.

🙂

ramjambam
5/9/16, 7:28 PM
#2

Tack! Det ska jag försöka med.

[rolnor]
5/10/16, 10:33 AM
#3

Kanske kan du sikta glasyren igen när den grötat till sej.

Upp till toppen
Annons: