Annons:
Etikettinspiration
Läst 2875 ggr
pyromanen
5/15/16, 9:15 AM

Vallmoestetik, från frö till vas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För något år sedan sådde jag vallmofrön från kryddhyllan, såna jag använder när jag bakar frallor. De blommade jättevackert npgra månader senare.

Annons:
pyromanen
5/15/16, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
5/15/16, 9:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Även frökaplarna var fina

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
5/15/16, 9:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
pyromanen
5/15/16, 9:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Samlade och minifrökapslar från vild "ogräsvallmo".

pyromanen
5/15/16, 9:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tröskade vallmofrön för att ha på frallor. Blev en hel liten syltburk full från en kvadratmeter vallmo. De tömda kapslar sparade jag för att använda som stämplar.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
5/15/16, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
5/15/16, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13
Annons:
pyromanen
5/15/16, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En med snormycket salt

Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
5/15/16, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
pyromanen
5/15/16, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23
Susanne Sundström
5/15/16, 11:23 AM
#24

Åh vad roligt att se alla dessa fina bilder, jag har också använt vallmokapslar till keramik. 😉Jag gjorde stämplar av mina (egen frösådda) vallmo . Jag tryckte in kapslarna i lera och skröjbrände därefter min stämpelform, sedan pressar jag lera i stämpelformen och får en " knapp" - som jag använt på krukor och annat.
Det är så himla härligt att använda material från naturen :).
Dina krukor blev så vackra med underbar saltbränning. //Susanne

//Susanne Sundström

stefanandersson
5/15/16, 11:28 AM
#25

Jättefint att följa detta Lise!

pyromanen
5/15/16, 12:43 PM
#26

#24 tack 😊. låter fiffigt att göra så som du gjirt då får man ju "utåt"mönster. Är sugen på att jobba mer med stämplar. Har du nån bild på din knapp så vore det kul att se 😊

[rolnor]
5/15/16, 1:04 PM
#27

Tack för fina bilder! Fröna kanske man kan brygga "stärkande" te av om det är rätt sorts Valmo, he, he.

Annons:
pyromanen
5/15/16, 2:08 PM
#28

#27 inte stärkande utan sövande och inte på fröna utan på omogna kapslar eller mjölksaften. Visst är det Papaver somniferum. Avråder dock då det inte är ofarligt och själv skulle jag alldrig våga med mindre det var krig och nån hade amputerat benet i min trädgård och ingen proffshjälp fanns.

[rolnor]
5/15/16, 2:25 PM
#29

Det säljs såna torkade kapslar på ebay för hundra dollar typ, det är inte förbjudet handla med fröer och växtdelar även om dom innehåller opiater. OK så fröna är inte där det götta sitter. Jo, jag har hört om överdoser på sånt extrakt från valmo, man ska nog hålla sej borta helt från droger, kan ju tyckas naturligt och ofarligt när det kommer från en växt men det är ju tung narkotika.

pyromanen
5/15/16, 3:15 PM
#30

Förmodligen finns det olika sorter också, några med mer drig i och några som ger stor mängd frön, men samma art är det i alla fall.

Ulla
5/15/16, 8:05 PM
#31

Fina bilder! Kul att se hur man kan använda en frökapsel till att stämpla mönster på lera. Det ser ut som små blommor.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
5/15/16, 8:19 PM
#32

Ja, de ser ut som blommor och så tycker jag det är kul att de ör så himla olika. Ska definitivt spans efter andra sorters frökapslar

Ostraka
5/16/16, 8:33 AM
#33

Inspirerande bilder av vallmo keramik. En annan vallmo fan är Maria Hillfon är en annan inspirerande vallmo konstnär som jag har några bilder av vilka jag njuter av varje dag. Spännande form och färg. Kolla det när ni kommer till Österlen nästa gång om ni inte redan sett det

Leramani
5/16/16, 8:47 AM
#34

Snyggt mönster,  vacker blomma.

Att göra "knappar" med positiva former för dekoration är busenkelt.  Gjut en gipsplatta,  2-3 cm tjock,  storlek enl önskemål.  När den torkat helt,  rita upp ditt mönster på gipset,  rista sedan in det till önskad bredd och djup,  tag en bit finkornig lera och tryck ner i mönstret,  låt torka till läderhårt,  skär rent kanterna och  skröjbränn. Vips har du en stämpel med positivt mönster som du kan dekorera din omvärld med. ^^

Sen.  Tag en bit finkornig lera och tryck emot din stämpel,  same procedure med läderhårt, skära rent,  skröja  och vips har du ett negativt mönster att göra knappar/ applicerbara mönster,  med.

Jag rekommenderar finkornigt stengods eller porslin,  då kan man göra mönster med små fina detaljer.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Upp till toppen
Annons: