Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1330 ggr
Tant Apelsin
5/17/16, 9:50 AM

Ugnsbyggande

Hej!

En fråga jag hoppas nån här på forumet kan svara på, det är så att jag har en ugn som går på frityrolja, brännarmunstycket blir som en gasolbrännare typ. Formen på ugnen är rektangulär, så eldboxen är längst ner, eldningshålet/ingångshålet är på enda kortsidan och elden "studsar" mot motstående vägg, och letar sig sen ut i skorstenen som är på samma sida som eldningshålet/ingångshålet. :)

 Nu är det så att jag har gjort den större än originalmåtten, till den hade jag riktlinjen att nedersta sättplattan inte fick vara större än att uppgångshålet för elden, på sidan där elden "studsar", skulle vara typ 25% av sättplattan.

Min fundering är om detta mått är proportionerligt(och i så fall till vad, brännarmunstycket eller storleken på sättplattan/ugnen), eller om det är ett fast mått. 

Nån som (1) förstår vad jag menar ( :) ) och (2) har en känsla av vad som kan gälla?

Man vill ju inte kapa sättplattor i onödan 😊

Allt gott!

Tant Aplesin

Annons:
[rolnor]
5/17/16, 10:46 AM
#1

Skitkul att du bygger eget, själv har jag byggt en som gick på dieslolja. Känns som du måste få svar från den som ritat ugnen, väldigt svår fråga. Är det stefanandersson som ritat den? Han är den som hållt på med frityrolja som jag känner till.

stefanandersson
5/17/16, 10:21 PM
#2

Hej, Jag förstår inte riktigt men det är väl min brännare du har. Jag vill gärna förstå och vrider och vänder på vad du skrivit. Så som jag vil beskriva det finns det tre hål/munnar i Denna design brännarmunnen- där oljan sprutas in och leder in i eldboxen Kammarmunnen- där elden vänder upp och in i kammaren med godset Skorstensmunnen- som leder ut i skorstenen Kammarmunnen behöver i regel vara en halvsten bred och vara längs hela bakväggen. Detta mått duger bra som grund men kan vara mindre om man måste av olika designskäl, risken är dock att den blir för liten och stoppar lågan från att nå in i munnen. Är jag rätt sak på spåren?

Tant Apelsin
5/18/16, 9:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Precis så! Det var kammarmunnens storlek jag funderade över! :D

Och svaret gör mig gott nöjd! 😃För idag är det lucköppning *nervös*

Om man tänker mer teoretiskt, är det kammarmunnens storlek något som beror på ugnens storlek, brännarens storlek, längden på eldboxen, eller är det så att elden inte bryr sig så mycket utan 10cm är nån form av standardmått för eld att ta sig vidare? (När den ska byta riktning) 

Nyfiken i en strut!

stefanandersson
5/18/16, 7:36 PM
#4

10cm är en ganska bra öppningsstorlek för brännare med tryck i (gas, och oljebrännare av din typ). För ved kan det ibland vara bra med lite större men inte nödvändighetsvis.

[rolnor]
5/21/16, 12:49 AM
#5

Hur blev resultatet, bilder?!

Upp till toppen
Annons: