Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1482 ggr
Ulla
2016-05-22 17:51

Wheel eller no wheel?

Orsaken till att jag undrar är en annons där man ville ha in en ny hyresgäst i sin verkstad, men villkoret var att den blivande hyresgästen inte drejade. Undrar om det finns fler sådana verkstäder runt om i landet som inte använder sig alls av drejskivan?

Jag har en känsla av att de flesta drejar, men jag gissar att många gör som jag - ibland det ena och ibland det andra.

Hur arbetar du helst?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
martens.kjell@yahoo.se
2016-05-23 12:32
#1

Hej alla mysiga keramiker. Har verkat som keramiker i över 35 år. Och  trivits nästan var minut. Har dock ej drejat en endaste minut. Utan kaveln har varit mitt näst viktigaste verktyg. (Det allra viktigaste har varit huvudets insida).  Mycket tillfredställande och roligt. Men mycket tidskrävande förståss. Som de flesta vet kallas de sjok man då jobbar med "slabs" på englänska. Själv kallar jag  dem "blaffor" .  Glad sommar på er alla.

Leramani
2016-05-23 13:53
#2

Jag har skulpterat sedan -89  och jag har nyligen börjat dreja,  för att det är roligt och för att jag kan använda den tekniken i skulpterandet.  Jag tummar mycket och formar med händer och verktyg och det har räckt bra till sista året då jag har fått ideer som nöds måste drejas i början.  Jo man kan gjuta men då är man begränsad till en storlek eller tre ( om man orkar göra många formar…puh).  Jag fortsätter tumma och lägger till drejning i verktygslådan.

De Lapsus Resurgam

Bo§e
2016-05-23 15:58
#3

Jag kan förstås inte lägga fram några "vetenskapliga belägg", men efter att under många år ha fått en (översiktlig) hint om vilken sorts keramisk utrustning som sålts, och säljs i olika delar av världen, kan jag bara dra slutsatsen att drejning är mycket högt representerad här i de skandinaviska länderna, kontra resten av Europa, (eller resten av världens i-länder, om man vill… ).   Min uppfattning är att det gjuts och handformas betydligt mer (och drejas mindre) utanför Skandinavien… 

(Notera att jag här avser "studiokeramik i  i-länder",  dvs jag räknar inte in traditionellt pottmakeri  i Asien, osv...) 

Så…ja, jag tror att vi "sticker ut" en aning i vårt hörn av planeten, när det kommer till drejning….

🙂

Larsam
2016-05-23 23:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag gör mest skulpturer i keramik, kavlar, slickrar, glaserar eller patinerar på olika sätt. Nyligen ställde jag ut och det gick bra tycker jag. Så nog finns det intresse för skulptur. Bifogar bild av Cellist i stengods.

Upp till toppen
Annons: