Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1832 ggr
BarbaraMatzdorf
6/7/16, 11:07 PM

Misslyckad rakubränning

Hej,

jag undrar om någon vänlig och kunnig rakubrännare kan hjälpa mig vidare. 

I höstas byggde jag en rakuugn i min trädgård efter en enkel ritning som vi har använt på flera folkhögskolor där vi byggde ugn och brände Raku. Jag blandade mina rakuglasyrer efter recept som jag fått och provat på utbildningen, penslade dessa på föremålen eller doppade ner i glasyren… men den här gången blev det inte alls som tidigare. Glasyren betedde sig väldigt underligt i ugnen: antingen smälte den inte alls eller så kokade den ganska omgående, kunde även vara en kombination av båda delarna på samma föremål, t.ex. den yttre glasyren förblev matt medan den inre kokade över. Det värsta är att jag inte förstår! Någon som kan hjälpa mig att göra det?

Annons:
[rolnor]
6/8/16, 10:19 AM
#1

Låter som om glasyrerna blandats fel, lätt gjort förväxla ingredienser.

Ulla
6/8/16, 10:23 AM
#2

Är det en och samma glasyr som uppför sig så olika?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

BarbaraMatzdorf
6/8/16, 12:58 PM
#3

Tack för era svar.

Tror inte att det är felblandning, var väldigt noga…

ja det är samma bas men sedan har jag lagt till oxider/karbonat  enligt recept.

Ulla
6/8/16, 1:09 PM
#4

Kan det vara så att glasyren ligger olika tjockt på föremålen? Det brukar påverka hur lång tid det tar att smälta ut den. Jag gissar att du tar ut dem för tidigt ur ugnen. De som kokar har nog inte heller smält ut ordentligt. Låt dem stå kvar ett tag tills de ser blanka och fina ut. Förresten, vad menar du med att den kokar över? Rinner glasyren av?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
6/8/16, 6:45 PM
#5

Ulla: >> Jag gissar att du tar ut dem för tidigt ur ugnen >>

Det tror jag också.   När glasyren nått "bubbelfasen" (dvs den börjar smälta), handlar det normalt bara om att köra vidare, och vänta tills den flyter ut.   

🙂

BarbaraMatzdorf
6/8/16, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

…skönt att få en förklaring, tack! Ska prova med längre bränningstid, Mindes nog fel gällande "kokande glasyr" som jag trodde hade varit inne för länge. "Koka över" var felskrivning, menade att det kokade inuti medan glasyren utanpå fortfarande var matt. Man lär sig något nytt nästan varje dag :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: