Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2473 ggr
Tant Apelsin
2016-06-15 20:16

Stor/gigantisk ugn för stengodstemp?

Hej!

Vet inte om frågan/diskussionen varit uppe tidigare, i så fall får ni gärna hänvisa till nån smaskig gammal tråd! Men, finns det något sätt att bränna stora saker, säg 4 meter hög, 2meter djup och bred, och där man kommer upp i glasyrtemperaturer? Helst stengodstemp 1250-ish.

Jag har kollat in paper kiln, men har förstått det som att de inte är lämpliga för glasyrbränning… 🤔

Och nej, att dela i sektioner och bränna separat och sen bygga ihop är inget alternativ. 

Orsaken till att jag frågar är för att jag inte har hört om något sätt att bränna riktigt stora saker i ett stycke med glasyr på. Svårt att veta om orsaken är för att det inte finns eller för att jag inte vet allt än… 😃

/Tant Apelsin

Annons:
Bo§e
2016-06-15 20:57
#1

En så stor skulptur skulle kräva en "ugn" med minst 16 kubikmeter volym (!!!)   Det kanske största problemet är att få upp denna enorma volym i stengodstemperatur.  Oavsett material, skulle det kräva väldigt tjocka väggar att hålla kvar en så stor värmemängd på insidan.  Och, om man nu skulle lyckas (och ha råd…) med detta bygge, skulle energiåtgången bli enorm….troligen flera gånger högre än vad som skulle krävas för en motsvarande lergodsbränning (även om man räknar optimistiskt…).

Nu kanske jag låter som en olyckskorp, men det är definitivt ingen slump att man sällan/aldrig hör talas om så stora stengodsugnar bland "studiokeramiker"….  Hela projektet, planering, materialanskaffning, bygge, samt inte minst den ekonomiska kalkylen….allt blir "enormt"…. 

Men, tänker man sig ett motsvarande projekt i 800-900°C, blir allt "mycket mera genomförbart", men givetvis ganska tufft, även då…..     Och man skulle också slippa stora delar av problemen kring krympning, deformation, kylsprickor m.m…..saker som vi inte ens nämnt än……

🙂

Tant Apelsin
2016-06-15 21:50
#2

😃 Men eller hur skulle det bli ett maffigt projekt!!

Men 800-900,  brukar inte lergodsglasyrer ligga runt 1020-1050 strecket? 

Önskan är ju att bränna svinstort med glasyr (som har färg)  :)

pyromanen
2016-06-15 21:57
#3

Har sett diabildvisning från ett "projekt" i Bergen (tror jag det var, hon som visade har i alla fall gått konsthögskola där) de gjorde en tillfällig jättestor ugn av massor av fiberisolering hängandes i nån sorts ställning och brände till stengodstemp med gas. galensksper går att göra 😜. Borde bli mycket dyrt…

Bo§e
2016-06-15 21:58
#4

Lergods är "lergods" redan vid 800-900°C (och t.o.m. lägre), och lågbrännande glasyrer finns (tänk; rakuglasyr), och den går att färga in.   Ett bekymmer kan bli att få glasyren att smälta snyggt på hela föremålet, eftersom sådana här "tillfälliga" och "lågbudgeterade" ugnar kan få en ganska ojämn temperaturfördelning….

[SkansensKrukmakeri]
2016-06-15 22:15
#5

Enormt är rätt epitet Bosse.

Lokatta Keramik på Gotland, Åke och Eva Nobling,  har just en sådan ugn . Gigantisk, fiberisolerad gasol ugn.  Fyra meter i höjd vetefasen, men nära nog. De har jobbat med olika skulpturala utbytesprojekt bla med Indien, använt Fylelera (stengods) som de själva producerar. Kostar förmodligen multum att bränna, men slå dem en signal och ställ frågan…

I Raus brände vi 30 kubik stengods till 1300 grader. Snart 15 år sedan men jag vill minnas att nettokostnaden för en bränning då,  låg på ca 30 000:- för sju-åtta  ton stenkol. Gäller att ha avsättning för grejerna.

Man kan bygga bygga bra "engångsugnar", även för stengods,  med en ställning av armeringsjärn och isolera med keramisk fiber. Ved eller gasoleldat vilket som. Jag har sett flera sådana konstruktioner. Bara att hosta upp pluringarna…

j-aan
2016-06-15 22:18
#6

Lokatta keramik brände enormt stora hästar i tillfälliga gasugnar till stengodstemp. Så hör med dom.

Annons:
j-aan
2016-06-15 22:21
#7

Oj då. Skansens krukmakeri svaradd medans jag svarade :)

j-aan
2016-06-15 22:21
#8
Tant Apelsin
2016-06-15 22:49
#9

Hmm, får nog ge mig ut på något/några studiebesök! 😃

30 kubik stengods låter ju grymt!! 

Får be pizzerian öka sin omsättning på pommes:en, begagnad frityrolja är ju betydlig billigare än gas! 😊

Record
2016-06-15 23:46
#10

Lite OT !

Finns en del tips på hur man kan koka mat med en "Wonderbag" på kolhydrater iFokus utan att tillföra någon energi under 8 timmar, rena trolleriet sägs det, vilket jag håller med om. 😭

[rolnor]
2016-06-16 10:47
#11

Bosse, jag förstår inte hur du menar att väggarna måste vara tjocka bara för att ugnen är stor??

Tant Apelsin
2016-06-16 18:48
#12

Men var går gränsen för "folk" när ugnen blir "för stor"? (knasig fråga)

Förstår ju att man bygger utefter sina behov, mängden gods man brukar ha, hur ofta man vill bränna, storlek på godset and so on… 

Men finns det nån gräns där ugnen pga storlek blir så ineffektiv att det är bättre att då bränna två gånger istället… ?

Och hur fungerar det, är mängden inpetad energi alltid samma i förhållande till mängden gods som ska värmas upp, så att bygger man större behöver man lika mycket extra mängd energi som ugnen är större. Eller är det så att den kurvan kryper iväg exponentiellt pga av nån faktor jag inte har koll på?  Jag tänker att ytan som avger värme utåt blir ju större, men den borde ju hålla sig i proportion till resten.

Funderar som tusan på det här! 😃

Hur stora är era stora ugnar? 🙂

Record
2016-06-16 22:31
#13

Fenomenet tror jag är att din a alster inte blir varma tillräckligt längst in i materialet. Kan du bara göra ugnens skal så bra att det inte släpper ut värmen blir det hela en kostnadsfråga.

Kanske skulle du bygga den vid en pågående skogsbrand. 🤔

Annons:
j-aan
2016-06-17 07:21
#14

#1 Det är inga problem att bygga och bränna stora ugnar. Titta på dom kinesiska porslinsugnarna dom var 4 meter breda 4 meter höga och tio meter långa. Dom runda saltugnarna på Höganäs är ju tillräckligt stora för dina behov. Amerikanska industriugnar som eldades med ved är ju också väldigt stora. Engelska bottleneck-ugnar är ju stora så historien är full med stora ugnar som brändes till höga temperaturer.

Bo§e
2016-06-17 10:31
#15

#11:   Stora volymer och godsmängder förutsätter stora "värmemängder",  som måste inneslutas i ett betydligt tjockare "skal", för att inte ugnsväggarna skall bli "genomvarma", och börja skicka ut en massa energi rakt genom väggen.  Bränntiden för en sådan här ugn blir ju också längre, med tanke på den stora godsmängden som skall värmas, och en tunn ugnsvägg blir snart genomvarm, och börjar läcka värmeenergi som ett såll.  En ugn som "glöder på utsidan"  är ju inte vad vi vill ha, om all energi behövs för att klara en stor mängd gods, upp till stengodstemperatur.  Är man för snål med väggmaterialet här, får man betala det med höjd energiförbrukning - och i värsta fall kanske ugnen inte ens klarar sin uppgift, och man får nöja sig med ett (iofs vackert) glödande - och dyrt - skådespel…

[rolnor]
2016-06-17 10:51
#16

Volymen inuti växer väl med kubiken medans ytan utåt växer med kvadraten så en större ugn borde dra mindre energi än flera små?

Bo§e
2016-06-17 11:03
#17

#16>>en större ugn borde dra mindre energi än flera små?>>

Ja, förutsatt att ugnsväggarna utformats för att kompensera den längre bränntiden, och den stora godsvolymen.

Om en (tunn) ugnsvägg blir genomvarm innan den stora skulpturen hunnit bli det, brottas man med stora energiproblem.  Och det är inte alltid så enkelt att det kan överkommas med "mera energi"….värmeflykten kan helt enkelt bli för stor, genom (den snålt tilltagna) ugnsväggen….inte minst om ambitionsnivån höjts till stengodsnivå….

j-aan
2016-06-17 11:22
#18

Min ugn är väl inte riktigt så stor men den är 6 meter lång 130 cm bred och 130cm hög. Väggarna är 15 cm högeldfast gjutmassa och utanpå ytterligare 5 cm issolergjutmassa altså totalt 20 cm. Den bränner jag lätt till kagla 10 på tolv timmar. Man kan lägga handen utanpå ugnen utan att bränna sig.

j-aan
2016-06-17 11:22
#19

Min ugn är väl inte riktigt så stor men den är 6 meter lång 130 cm bred och 130cm hög. Väggarna är 15 cm högeldfast gjutmassa och utanpå ytterligare 5 cm issolergjutmassa altså totalt 20 cm. Den bränner jag lätt till kagla 10 på tolv timmar. Man kan lägga handen utanpå ugnen utan att bränna sig.

Bo§e
2016-06-17 11:46
#20

#19:  Ja, det låter som en väl fungerande ugnsvägg, som klarar uppgiften.

Det som kan framstå som ett "olyckskorpskraxande", är egentligen bara en uppmaning att inte underdimensionera väggarna i en så stor ugn som 15-16 m³, som dessutom skall bränna ett enda, mycket stort objekt…och dessutom till stengodstemperatur. ..  Ett lågbudgets "fibertält" eller liknande, skulle kunna bli en besvikelse.

Annons:
Tant Apelsin
2016-06-17 17:08
#21

Ja visst kraxar ni olycksbådande! 😃

Men det är ju toppen, då får man reda på vad som är "det besvärliga" med att bränna stort!

Och olycksbådande nog så blir jag faktiskt bara mer pepp på tanken! Hehe… 😊

Upp till toppen
Annons: