Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 1946 ggr
Godsagare
2016-07-03 07:29

Lasse Östman @kebnekaise

Jag vet inte om alla känner till det. Jag vill tyvärr meddela att Lasse Östman gick bort För en tid sedan. . Hans kropp orkade inte mer och han dog i sitt hem efter en tid med hjärtproblem. Han var en guru inom Kristallglasyrer och med en stor kunskapsbank och bredd inom keramiken. Lasse var en mycket generös person med ett varmt hjärta. Jag fick ta del av en liten liten bit av all hans kunskap under en veckas kurs i hans hem och verkstad för många år sedan. Många av er här har lyssnat till honom på symposiet. Han fattas mig.

Annons:
L.A.E
2016-07-03 09:26
#1

Visst är det tungt att Lasse lämnat oss.

Lasse och vi planerade att i vår  bränna kristallglasyr i en av våra vedugnar och testa lite andra sorts glasyrer.  Lasse blev sämre och jag blev också sjuk  så allt blev inställt tyvärr .

Ulla
2016-07-03 09:49
#2

Tråkigt att han gått bort. Trots att hans hälsa redan då var dålig, så var han med och delade med sig av sina kunskaper på symposiet. Jag kan inte säga att jag kände honom som person, men däremot vet jag att han  var oerhört kunnig när det gällde keramiken och att han var generös med sina kunskaper.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2016-07-03 18:25
#3

Tråkigt, jag lärde mej mycket om form när jag såg hans utställning på NK i Stockholm på 80-talet, en mästare både när det gällde form och glasyr.

evaform
2016-07-05 09:49
#4

Jag var och tittade på hans utställning förra sommaren i Höganäs, sista dagen då han själv var på plats och hade ett föredrag med bildvisning. Bilderna var fantastiska och visade kristallgrasyrer i macroformat, hade varit tjusigt att ha som affisch eller konsttryck! Jag hoppas att hans mångåriga experimenterande och gedigna kunskaper får leva vidare men jag fick uppfattningen att han hade forum och kanske rentav ett annat erkännande  i USA och Japan.

[rolnor]
2016-07-05 11:19
#5

Jag vet att H.M. Kungen gav bort Lasses krukor till dignitärer på statsbesök i Sverige. Är ju rätt intressant överlag, i Sverige blir man väl inte så uppmärksammad som keramiker om man t.ex. jämför med dom stora som jobbar med glas, Hydman Valien etc.?

usd
2016-07-13 01:39
#6

Det är riktigt tråkigt att vi har förlorat Lasse. Han var så vänlig på alla sätt. Hoppas det finns många som för hans ideer vidare. Han var en sann mästare. Hoppas du mår bra där du är nu. Tack för allt Lasse. Ulrika

Annons:
JoFiJoFi
2016-07-13 23:12
#7

Jag håller med, jättetråkigt att Lasse har gått bort.Jag lärde mig väldigt mycket när jag gick på kurs en vecka hos honom , drejning, form och verkstadshygien m.m. Så snäll och trevlig men han har varit sjuk i många år och mått riktigt dåligt. Jag hoppas också att hans kunnande om allt som har med keramik får leva vidare.

Upp till toppen
Annons: