Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2155 ggr
stefan wallin
2016-07-17 09:52

trefötter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej alla. Har problem med trefötter och pinnar. oavsett om jag bränner lergodslera upp till 1050 gr eller stengodslera till max 1250 gr, med avsedd glasyr så fastnar trefötterna/pinnarna i glasyren o tar med sig glasyr eller lämnar en vass rest på godset. jag försöker att slipa bort det men det men det blir ju aldrig bra. Innan jag glaserar så skröjbränner jag alltid. Nu har jag sett att cebex har trefötter av stålfötter, tror ni att det funkar bättre ? Hoppas på svar Trevlig sommar Stefan.

Annons:
Bo§e
2016-07-17 10:09
#1

Ståltrefötterna fastnar inte på samma sätt, och de kan återanvändas ganska länge, vilket är bra.  Men om föremålet är tjockt glaserat undertill, slipper du ändå inte undan slipningen (dvs de vassa glasyrkanterna där ståltrefoten satt).  Om föremålet skall vara glaserat på undersidan, glasera måttligt tjockt….så kanske du t.o.m. kan återanvända de "vanliga" trefötterna några gånger, och slipningen blir minimal.

nyburgaren
2016-07-17 14:53
#2

ståltrefötter lossnar lätt från glasyren. och du får bara glasyr att slipa bort men ståltrefötterna oxiderar varje bränning det ser du på plattorna det ligger en svart rest runt där foten stått vet inte om det kan påverka vissa glasyrer. klart bättre en porslins fötterna om glasyren rinner..

nyburgaren
2016-07-17 15:01
#3

En dremel med diamantskiva. Eller Wolframkarbid skiva från biltema så tar man lätt bort överskottsglasyr från botten…

stefan wallin
2016-07-17 21:08
#4

Tack för era svar då blir till att inhandla trefötter på cebex o glasera tunnare på undersidan, tack för era tips. ha det gott. stefan

[rolnor]
2016-07-17 21:16
#5

Vad är det för verk på bilden? Brevsprättare? Fin glasyr, ser ut att vara metalisk nästan.

stefan wallin
2016-07-19 23:42
#6

Nej rolnor det är ingen brevsprättare, det "prylar" som man kan sätta ut i trädgåden, glasyren är en penselglasyr färdigblandad från lermakeriet som heter Gold, jättehäftig. ha de bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: