Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1886 ggr
SuKe
2016-07-24 21:51

Målarmedium?

Har hört att man kan blanda målarmedium i glasyr för att få en glasyr som är målningsbar. Min undran är om någon på forumet kan ge mig en hint om hur mycket målarmedium som behövs? Om jag tar t.ex 3dl glasyr, hur mycket målarmedium bör jag blanda i för att det skall bli glasyr som går att pensla, typ över/under glasyr? Jag förstår att det inte går säga konkret, olika glasyrer reagerar olika, men en hum om hur mycket och sedan får jag testa ut från det. Någon som vågar ge en hint? Tacksam för svar👍 /SuKa

Annons:
Bo§e
2016-07-24 21:59
#1

Det låter väldigt dyrt, med tanke på hur mycket som skulle gå åt.   Använd "KUR 5" eller "KUR 8" i stället, som är tänkta för ändamålet.

SuKe
2016-07-25 08:46
#2

KUR5 KUR8 har jag aldrig hört talas om. Jag fick tipset om målarmedium på Cebex i Malmö i somras när jag var där, men expediten vågade inte säga hur mycket som behövdes, bara testa sig fram, var svaret. Så nu har jag målarmedium. Det var ganska dyrt ja, men nu har jag det och får väl använda det. Men tipset m KUR var intressant för framtiden😃 Vågar du, Bosse, dig på att tipsa om mängd att blanda, 50/50 eller en tredjedel målarmedium? Är så svårt när man inte har en aning. Hittar inget skrivet om det i böcker el nätet. /SuKe

Bo§e
2016-07-25 13:42
#3

Hej igen…!…jag vidhåller envist  :-) att målarmedium är alldeles för dyrt för att användas i de mängder som skulle krävas i glasyr…..och är dessutom onödigt, då det finns specialprodukter för just det du tänker göra.

KUR 5  är en glasyrtillsats  för den som vill göra egna penselglasyrer (samma sak ingår i många "köpepenselglasyrer").  Främsta egenskapen är att den gör glasyren "lättpenslad", dvs glasyren "hugger" inte fast på en gång, utan ger dig tid att stryka ut den.  Ungefärlig dosering:  Blanda 1 kg glasyrpulver med lämplig mängd vatten, till önskad konsistens.  Tillsätt eventuellt ställmedel.  Till detta skall 5-8 teskedar KUR 5 tillsättas .

KUR 8 är i grunden KUR 5, men även med ställmedel inblandat (rekommenderas), för att motverka snabb bottenfällning.  Ungefärlig dosering:  Blanda 1 kg glasyrpulver med lämplig mängd vatten, till önskad konsistens. Till detta skall ca 10 teskedar KUR 8 tillsättas.   

KUR-tillsatserna själva, har en konsistens påminnande om honung.  För att lättare kunna blanda ut den i glasyren, tunna först ut den i en kaffekopp med litet ljummet vatten.

Jodå, Cebex har dessa material (får jag säga det här…?), så ge inte tappt…!

(Det finns även en produkt som heter KUR 1.  Det är enbart ett ställmedel mot bottenfällning….samma som ingår i KUR 8)  

🙂 

Målarmedium, i sin "klassiska" mening, har ju en annan funktion, och här törs jag inte ge några tips om dosering  (misstänker dock att det går åt en hel del…)   Kanske har någon annan provat…?

Klös
2016-07-26 22:18
#4

Hej SuKe, Jag läste också om målarmedium någonstans och testade det. Det lyfte onekligen fram färgkropparna och gjorde dem klara och färgstarka. Dock provade jag bara på små detaljer, och inte i några stora mängder. (en kostnadsfråga…) Mitt förslag på blandning vore ändå att provblanda en liten mängd tills du får en konsistens som är smidig att pensla. Då får du en känsla för hur mkt som behövs och hur du själv vill ha det. Men jag förstår att du nog vill ha mer konkret svar. Typ konsistens som fil kanske. Det beror ju lite på hur du tänkt använda det också. Om du vill det ska se tjockt ut eller om du vill ha det smidigare men kanske då inte så täckande… Men visst var målarmediumet uttunnbart med vatten också. Annars blir det nog svårt för dig att reglera hur tjockt du vill ha det. Jag kan nog inte heller ge det tydliga svar som du önskar men åtminstone har du nu stött på en till som testat. 😉 Lycka till!

Klös
2016-07-26 22:22
#5

Och för att vara tydlig, jag har ingen erfarenhet av att blanda i målarmedium i en glasyr. Jag har bara testat att blanda med färgkroppar.

SuKe
2016-07-28 07:15
#6

Jag är så tacksam för era svar och blev mycket nyfiken på KUR5 och KUR8. Så fort jag hinner kommer jag dock börja med att testa målarmediumet jag redan köpt. Har tänkt ha glasyren som målningsbar till lite mindre mönster och detaljer. /SuKe

Annons:
Upp till toppen
Annons: