Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2003 ggr
TrineDesign
2016-07-27 22:11

Någon som har recept ?

Hej på er alla! Finns det någon av er som har ett bra recept på en blank turkos glasyr till stengods, såg en på cebex men den var mer åt det blå hållet, jag vill ha mera åt det gröna. Hade blivit så glad om någon vill dela med sig.

Annons:
[rolnor]
2016-07-28 12:05
#1

Inte helt enkelt, finns en del recept med hög halt Barium eller strontium och lite koppar som blir turkosa men dom blir matta. Funderar på om du kan hitta en färgkropp som har rätt färg som du kan blanda ut i en blank transparent eller vit stengodsglasyr?

Leramani
2016-07-29 09:58
#2

färgkropp i en blank transparent glasyr blir jättebra.  Dessutom lätt att blanda till en perfekt turkos - som ju är väldigt personligt om man vill ha gröntonad eller blåtonad turkos -  med att köpa en  blå eller grön färgkropp att blanda med.

De Lapsus Resurgam

TrineDesign
2016-07-29 13:26
#3

Tusen tack för snabbt svar, då blir det till att köpa färgkroppar. Blandar man färgpulvret i det transparenta pulvret eller när man blandat det med vatten, säkert dum fråga men frågar för säkerhets skull, eller blandar man blått och grönt till en bra nyans och sedan i med det i den blanka glasyren?

Leramani
2016-08-15 17:16
#4

Mitt tips, lite senkommet kanske,  är att du blandar till din blanka glasyr först.  Sen kan du blanda i färgkropparna,  men blanda först några prov i en liten mängd glasyr,  och bränn,  så att du får till den nyans du vill ha.  5-8% färgkropp i glasyren brukar räcka. Prova dig fram,  märk proverna så att du vet % av var färg,  sen kan du blanda en större mängd.

De Lapsus Resurgam

Bo§e
2016-08-15 18:00
#5

#4:  Ja, ungefär så….

Vill du sedan öka täckförmågan, kan du "dutta" i en mindre mängd (börja med 0,5-1%) av t.ex. tennoxid.

Med "dutta", menar jag inte att man skall slarva med dokumentationen….anteckna alla mängder…! 🙂

TrineDesign
2016-08-15 22:47
#6

Gud vad bra tips! Har inte kommit så långt till att blanda, var på cebex i fredags och köpte lite färgkroppar , olika blå och gröna. Kanske dum fråga men om man har en matt turkos i penselglasyr, kan man doppa den i transparent blank efter man målat med penselglasyren eller blir det för tjockt? Ska bli spännande att försöka experimentera fram en fin turkos. Tack Lena-Maria och Bosse för att ni delar med er av er erfarenhet 👍😊

Annons:
Leramani
2016-08-16 10:31
#7

blanda glasyr kan gå,  men kan också gå åt helsefyr.  Prova en liten liten mängd och bränn i en liten skål,  det kan bli rinnigt, eller bubbligt. 
Däremot om du har en matt turkos av fel nyans, i en penselglasyr,  kan du prova en liten mängd med en dutt grön eller blå färgkropp i,  och få till en bättre nyans.

LeRamaNi..  :-)

De Lapsus Resurgam

TrineDesign
2016-09-03 14:52
#8

#5 du skrev att jag kunde prova dutta i tennoxid 0,5 till 1%. Om jag tar 2 kg transparent glasyr och blandar i 160 gr färgkropp som jag blandart ihop,blå och grön. Är det bara på färgkroppen jag ska räkna på tennoxiden eller hela mängden, dvs 0,5-1% på 160 gr eller 2160 gr. Tror nog att ni har koll på detta, Bosse, Leramani eller Rolnor!

Bo§e
2016-09-03 16:35
#9

Tennoxiden skall du räkna på hela glasyrmängden….och börja lågt, försiktigt…dels kanske du inte vill ha "full" täckförmåga…och dels tål en glasyr inte hur stor sammanlagd pigmentmängd som helst.   Vid "överpigmentering" kan glasyren börja flyta dåligt, eller rent av krypa…

[rolnor]
2016-09-03 18:23
#10

Tenn är ju dyrt också.

TrineDesign
2016-09-03 18:40
#11

Jag har inte blandat färgkropp och glasyr än, ska kanske inte ta 8% av färgkropp då utan något mindre. Vad rekommenderar ni ?

Bo§e
2016-09-03 20:46
#12

Det säkraste är förstås att göra en provserie - kanske 100 gramssatser - med början vid 5% färgkropp, samt några steg uppåt.  Att blanda så små mängder kräver dock en noggrann våg.

Upp till toppen
Annons: