Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1909 ggr
Klös
2016-08-02 12:57

Terra Sigillata, bränntemp

Hej, Hittade ett recept på Terra sigillata här på forumet och nu är det dax att bränna. Blir dock lite smått förvirrad över alla temperaturförslag som finns på nätet för att bäst kunna behålla glansen. Givetvis lite olika för olika recept. Är det ngn som har testat detta receptet eller har en åsikt ändå så vore jag jättetacksam. Är på G att sätta ugnen. 205.5 gr ball clay 172.5 gr kaolin 2.4 liter vatten 30 ml / 2msk sodiumsilikat / vattenglas Mvh Klös

Annons:
cbm
2016-08-07 16:11
#1

hej,

jag brukar göra en skröjbränning med 1000grad, terra sigilata sen och brinnar i röktunnan som är aldrig mer än 600 grad kanske. För som du vet, ju höger temp är, ju mindre glans finns efteråt.

lycka till

cbm

Klös
2016-08-11 14:15
#2

Tack för tipset! Det är värt att prova vid tillfälle framöver. Nu testade vi med Terra sigillata innan skröjen och skröjade så lågt som 850 grader för att vara säkra på att få behålla glansen. (Det hade nog gått skröja högre också har jag en känsla av.) Sedan brände vi in hästhår och fjädrar efteråt och tog också hjälp av en liten gasollåga. Riktigt roligt att experimentera!

Majamarlene
2020-06-01 09:54
#3

Hej. Jag har provat att blanda vattenglas (nitor) och vanlig lera. Funkar det eller måste det vara ball clay och kaolin?

ler
2020-06-01 16:00
#4

Jag tänker ju att högre temp ger mer glans, eftersom det sintrar/smälter mera desto mera temperatur det får. Riktig Terra sigillata gör man av samma lera som man använder till krukorna. Det finns litteratur som nog är en bra idé att läsa på lite, det är en väldigt fin balans man skall finna med bränntemperatur och annat tekniskt.

Ulla
2020-06-01 16:58
#5

#0

Var det den här artikeln du hade tagit receptet från?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: