Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1168 ggr
L.M
8/2/16, 3:05 PM

Vad är fel på min automatik??

Hej!

Jag köpte för en tid sen en begagnad billig stengodsugn lite på chans och har med hjälp av bl.a er i detta forum samt en pensionerad civilingengör kommit en bit på väg med reparationen av denna ugn. Vi har tillverkat nya element samt lyckats köra upp den i stengodstemperatur genom att koppla förbi både automatik och den där knappen som hålls inne när dörren är stängd och mätt temperaturen med en extern termometer instucken i kikhålet. 

MEN automatiken vet vi inte vad det är för fel på. Ström går från ugnen till termometern men den visar inga livsteckan .. någon som har tips på vart man kan vända sig i skåne för att få hjälp med att ställa en diagnos eller har några andra bra ideer? är det själva automatiklådan som är sönder, kan det vara glapp i "dörrknappen", fel på termometern? Vad ska jag kolla efter? tacksam för all hjälp

(ugnen är märkt cerama aps)

/L.M

Annons:
[rolnor]
8/2/16, 9:54 PM
#1

Dörrkontakten kan du väl utesluta genom att koppla förbi den? om automatiken är helt död kanske det kan vara någon säkring som är sönder, du kanske kan skicka iväg den till Uterm som gör egna ugnar. Tyvärr kan det vara svårt hitta en elektriker som är kompetent, ska ju kunna lite elektronik också. Du får bättre hjälp här om du lägger till några bilder.

Bo§e
8/3/16, 2:02 PM
#2

Hej,

På det här stadiet kan felet ha många orsaker.  Allt från komponentfel till rena felkopplingar….eller fel komponentval…etc….    Ett exempel:  Är styrningens signalspänning 24V eller 230V…?….och vilken spolspänning har den nuvarande kontaktorn…?…bara en av ett flertal frågor som måste besvaras för att det skall gå att komma vidare…

Jag har PM:at dig kontaktuppgifter till en kunnig person.

🙂

L.M
8/8/16, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#3

Hej igen!

Tack för svaren och kontaktuppgifterna :) bifogar lite bilder med!

nyburgaren
8/8/16, 12:32 PM
#4

Ser lite klent ut till elementen ska var väl dimensionerade värme tåliga sladdar dit sedan ser jag inte hur du har anslutit automatiken till kontaktorn.. En elektriker får nog kolla på det!

Upp till toppen
Annons: