Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1526 ggr
Evagro
2016-08-16 10:23

Lavasand

Hej! Jag har blandat lavasand, (som jag tagit hem från Island), i sm-leran från Cebex. Vågar jag skröj-och glasyrbränna denna? Kan det förstöra ugnen?

Annons:
Leramani
2016-08-16 10:51
#1

Vet du vad den innehåller för grundämnen?  Svavel kan jag tänka mig,  som ger gaser i luften runt ugnen som kan vara skadliga vid inandning.  Annars kan man ju magra lera med sand,  så det ska väl funka.  Gör ett litet prov och bränn. Men ha god ventilation och var inte i ugnsrummet under bränningen.

De Lapsus Resurgam

Bo§e
2016-08-16 11:04
#2

Det "tongivande" ämnet i sådana här lavamaterial brukar vara järn.  Det innebär oftast en ganska låg smältpunkt.  Basalt t.ex. (som också är ett slags "lavasand"),  blir utan tillsatser en fullgod brun glasyr, bränd i 1200°C eller mer.  Om inblandningen i SM-leran är liten, bör det ge något slags prickeffekt….som kan klibba mot sättplattan…se till att ha välbehandlade plattor.   Vid större inblandning kan det leda till en ostabil lera som kan "ställa till det".   Testa först något litet föremål som du ställer på eller i något som du inte är rädd om.

Evagro
2016-08-16 19:02
#3

Tack så mycket! Vad skulle jag göra utan detta forumet😊

Upp till toppen
Annons: