Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2452 ggr
rakuLotta
2016-08-22 22:06

Sprutglasera samt sprutpistol

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte en pistol på Clas Olson. Filtret slammade igen på 30 sekunder. Dessutom stod det att den bara klarade fem bahr. Vilket gjorde att även där tog det typ 30 sekunder innan det var dags att dra upp den till fem bahr igen, ( samt skölja filtret… Pust…) Kan det verkligen vara meningen att man ska hålla på så? Dessutom är målarfärg som pistolen ju är ämnad för, mycket tjockare än glasyren!? Vilka sprutpistoler använder ni? Erfarenheter av billigare varianter? Sen så åt leran upp all glasyr. Tre sprutade lager av Cebexglasyr vita matta 1312 på fylelera och resultatet blev som på bilden. Hur göra? Och funkar det att glasera om? Värma i ugn och hårspray på det och sen glasyr igen? Eller finns det bättre sätt? Vore jättetacksam för era reflektioner på pistol, glasyr samt omglasering Hade blivit mkt tacksam för era reflektioner.  Lotta🙏🏼😊

Annons:
[rolnor]
2016-08-22 22:30
#1

Du får köra utan filter. Fem bar är lite mycket, två, tre brukar räcka om jag mins rätt. Kör du utan filter så får du snabbt ett tjockare lager glasyr som borde täcka bra. Vad har du för kompressor till? Jag har haft både dyra och billiga sprutpistoler och det brukar gå bra vilket som. Glasera om brända saker brukar bli en besvikelse, bättre satsa energin på nya fina saker

Record
2016-08-22 22:34
#2

Färg avsedd för sprutan är spädd och säkert tunnare än din glasyr, du får jämföra densiteten på de båda, och anpassa filtret till glasyren. Har du ett vattenfilter på kompressorn för att få torrare luft, kanske behövs.

rakuLotta
2016-08-22 22:38
#3

Aha, man kan köra utan? Det slammar inte igen i munstycket då? Det stod i instruktionen Max fem bahr . Hur får man kompressorn att hålla jämnt tryck på två? Vi har en billig från Biltema. Den går ju igång av sig själv såfort den kommer under fem bahr och går upp till nio😳? När den var nere på två så var det i stort sett inget tryck alls. Jag fick lyfta den röda knappen som kör igång den tills den var uppe i fem. Stänga av och köra tills den var runt två( vilket tog ca 30 sekunder😬? Vad gör jag för fel?

[rolnor]
2016-08-22 22:41
#4

En viktig sak är att spruta vatten igenom pistolen efter användning, har du en hink med vatten är det bra att doppa hela pistolen under vatten och spruta så det inte finns glasyr kvar som torkar och täpper igen pistolen.

[rolnor]
2016-08-22 22:44
#5

Munstycket kan täppas igen men om glasyren är siktad sker det inte så ofta. Låter knepigt med kompressorn, ska ju vara en reduceringsventil som man kan ställa in önskat tryck med. Hur stor är kompressorn?

rakuLotta
2016-08-22 22:46
#6

Japp, sprutade både vatten och lacknafta. ( stod att man skulle spruta igenom med lösningsmedel så det gjorde jag) Får nog bli morgondagens projekt. Familjen lär nog inte uppskatta om jag drar igång kompressorn nu😜😂 Tack för alla tips rolnor

Annons:
Record
2016-08-22 22:46
#7

Kompressorn måste ha en tryckregulator och kapacitet att leverera tillräckligt med luft till tanken, för att få bra resultat. Långa slangar gör att trycket varierar också.

rakuLotta
2016-08-22 22:48
#8

Record, hmm, det där var överkurs i mitt kunnande om kompressorer. Får nog kolla med mannen imorgon. Tusen tack för alla tips!

[rolnor]
2016-08-22 22:57
#9

Lacknafta behövs bara till oljefärg, inte glasyr.

rakuLotta
2016-08-22 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Haha, där ser man Rolnor;-)… Hängslen och livrem här;-)) Jag kör strikt by the book( när man har noll koll) Här är bilder på kompressorn. Är inte riktigt min grej. Vet hur man sätter av och på. Detsamma verkar gälla min man;-)

Bo§e
2016-08-22 23:08
#11

Den stora mätaren visar trycket i tanken (behöver man normalt inte bry sig om…den sköter sig själv).   Den lilla mätaren visar däremot vilket arbetstryck som du valt, genom att vrida på den röda ratten.    Rekommendabelt ca 2 bar (läs den andra tråden).

🙂

Record
2016-08-22 23:11
#12

Den kompressorn på bilden verkar nog klara 20  L/min men du får ställa den röda ratten så att "uttrycket" blir det önskade för din pistol.

Den röda till/från knappen kan du väl funktionen på.

Edit:

Bra Bosse du han före, såg inte det.

rakuLotta
2016-08-22 23:11
#13

Herregud, ja man lär sålänge man lever, haha! Känner mig riktigt dum nu;-) Tur att ni finns som svarar på mina dumma frågor på nattkröken! Tusen tack allihop! Nu har jag lite att jobba på imorgon:-))

Annons:
sagabus
2016-09-09 11:28
#14

hej en fråga Rakulotta.

 den lilla behållaren på sprutpistolen, det ser ut att räcka till en mugg typ.

 får du fylla på ofta och blir inte det slabbigt?

Bo§e
2016-09-09 11:43
#15

Behållaren rymmer 0,6 liter enligt förpackningen.  Det torde räcka till åtskilliga muggar….

sagabus
2016-09-09 22:22
#16

jag har skaffat mig en pistol med halvliters pl¨åtbehållare. borde klara en hel servis då =)

Rerum
2016-09-10 10:47
#17

Om du vill glasera om värmer du föremålet till ca 200 grader och sen sprutar eller doppar det. Föremålet måste vara varmt annars fäster inte glasyren

ntg
2016-09-21 14:27
#18

De sprutpistoler jag tittat på kräver kompressorer på ca 180 liter/minut. Kan man klara sig med en mindre kompressor när man sprutar små objekt? (det är ju sällan man behöver spruta mer än 10-15 sekunder i taget).

Hade varit bra om man kunde köpa en mindre oljefri kompressor.

Bo§e
2016-09-21 14:59
#19

120-130 liter/minut räcker gott och väl för en "vanlig" sprutpistol.   Vid glasering jobbar man ju med betydligt lägre tryck ( ca 2 Bar) än vid lackeringsarbeten, så allt över, säg, 100 liter/min kan sägas, hmm…"fungera" - men snåla inte..!   

Men, väljer man en alltför liten kompressor, får man en surrig tillvaro, så, igen,  snåla inte med kapaciteten.   

Om kompressorer:   Som konsument kan man ibland bli "bortkollrad" av uppgiften "Genomlupen luftvolym XX liter/min", som bara är en teoretisk siffra över hur mycket luft maskinen skulle klara om det inte är något tyck i systemet.   Begreppet "Fri avgiven luftvolym vid tryck XX"  är den information som verkligen betyder något för användaren……   Som man säger i Göteborg: "Gå inte på den lätte…" 😛

Upp till toppen
Annons: