Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1791 ggr
Mia Sjösten
8/28/16, 9:44 PM

Glasyren ramlar av

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Testade en ny glasyr och blev så förtjust i den, men den ramlade av provbiten. Rörde i 2 % bentonit till och testade om och då satt den kvar. Lade glasyren på en figur och då trillade av igen. Pillade och slipade av allt löst och efter någon dag fortsätter det att ramla av. Har någon ett förslag för den är så himla fin. Receptet: CHRYSTAL EMERALD GREEN (kon 6) Litium 10,8 Soda feldspar 27,3 Wollastonit 27,2 Kaolin 11,7 Kvarts 23 =100. 2% bentonit 4% kopparkarbonat Eller 0,5 % koboltkarbonat (den sitter kvar…)

Annons:
[rolnor]
8/29/16, 12:07 PM
#1

Jag har haft problem just med glasyr som har såhär hög litiumhalt, tyvärr är det troligen litiumet som ger den fina färgen dock, svårlöst problem.

Mia Sjösten
8/29/16, 4:26 PM
#2

Tack Rolnor, men det vore kul att hitta ett sätt att…Glasyrlim är väl bara till hjälp innan bränning?

Skabbekatten
8/29/16, 6:01 PM
#3

Jag kan tyvärr inte räkna på glasyrer, men det kan inte vara möjligt att minska flusset och öka aluminiumet lite för att få glasyren att smälta mindre? Alternativt minska bränntemperaturen?

[rolnor]
8/29/16, 6:21 PM
#4

Litium är ju flusset och det är den höga halten av det som ger fina färger och krackeleringar tror jag, minskar man på det och ökar aluminium så blir glasyren tråkig. Minskar man bränntemp så kan glasyren bli matt och kanske hjälper det inte heller mot problemet, svårt att sia om. Glasyrlim har jag ingen erfarenhet av, sorry!

nyburgaren
8/29/16, 6:26 PM
#5

Det är nu det roliga börjar.. Prova ta hälften av litiumkarbonaten räkna om grundreceptet till hundra procent lägg till dom 2% bentonit och 4%kopparkarbonaten.. Ändra inte din topptemperatur kan vara skönt att ha sina glasyrer på en och samma temperatur ..Som det ser ut nu har kristallerna sjunkit ner till fotkanten..

Bo§e
8/29/16, 6:29 PM
#6

Om du verkligen gillar glasyren och inte vill manipulera med den, kanske du i stället skall testa den på några olika leror.  Antagligen kommer du att hitta en lera som den fäster på.

Glasyrlim påverkar inte vad som händer under bränningen. "Limmet" ändrar bara glasyrens beteende när du handskas med den.

Annons:
nyburgaren
8/29/16, 6:51 PM
#7

Jag tycker man lär sig mycket mer av att manipulera 🙂

Bo§e
8/29/16, 7:03 PM
#8

#7:    >> Jag tycker man lär sig mycket mer av att manipulera >>

Självklart…🙂…men då får man snällt finna sig i att glasyren kanske inte blir densamma……på gott eller ont…..

🙂

Mia Sjösten
8/30/16, 12:34 AM
#9

Tack alla 🤗 Testas imorgon!

Upp till toppen
Annons: