Annons:
Läst 4947 ggr
paonas
2016-09-16 14:08

Glasyrproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Vi har under en längre tid använt glasyren "måsskit" från Cebex (S-GLASYR 5915 RUTIL VIT BLANK). Nu har vi de senaste gångerna fått problem med glasyren, framför allt på en lera som vi kallar "sandlera" (S-LERA BEIGEGUL CS610). Det ser ut som spruckna blåsor och färgen blir inte som innan. Någon som kan ge tips på hur vi skall lösa detta problem?

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Annons:
[rolnor]
2016-09-16 15:13
#1

Det är väl gaser från just den här leran som avgår vid glasyrbränningen, enklast är nog att inte använda denna lera. Annars kan du skröjbränna vid högre temp eller ha längre utjämning vid glasyrbränningen så bubblorna bubblar bort.

paonas
2016-09-16 15:18
#2

Tack Rolnor!
Det som är märkligt är att vi använt just denna kombinationen tidigare utan problem. Men jag skall testa dina tips! Tack!

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Bo§e
2016-09-16 16:40
#3

Om "ingenting" har ändrats, är det ändå en sak som ALLTID förändras:  Ugnselementen slits.   Vilket kontinuerligt leder till längre bränntid (dvs i sista delen av bränningen) - som till slut resulterar i att godset blir "mer" bränt…det kommer smygande….

Och bilden visar att glasyren "runnit av" överdelen av föremålet, och blivit ganska tunn och transparent.  Jag tror inte att blåsorna är "underbränningsblåsor", utan snarare beror på en reaktion mellan den järnhaltiga leran och glasyren, pga litet "för mycket" värmearbete.

Prova att sänka temperaturen (kanske 10°C), så ser du om du är på rätt spår.  

"Måsskitsglasyren" förutsätter järnhaltiga leror för att ge den blå effekten, men den kombinationen kan också ganska lätt överbrännas…..och då brukar det se ut precis så här…  

🙂

paonas
2016-09-16 19:11
#4

Tack snälla Bosse!!!

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

paonas
2016-09-16 19:18
#5

Hej igen Bosse!
En fundering, du säger att det antagligen beror på lite för mycket värmearbete. Skall jag börja med att endast sänka temperaturen? Behöver jag justera utjämningstiden något? Med tanke på att ugnen är gammal. Hur lång utjämningstid skulle du ha till högbränning av stengods? Och en sista fråga, är det här ett tecken på att elementen börjar "ge sig".
Trevlig helg ☀️

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Bo§e
2016-09-17 07:25
#6

Ändra bara temperaturen till att börja med.

Ca 15-20 minuters utjämningstid brukar fungera bra i de flesta fall - om det inte rör sig om en väldigt stor ugn….

"Smygande överbränning" behöver inte betyda att elementen är "slut"….det ingår i elementens åldrandeprocess att effekten kontinuerligt sjunker en aning.  När det gått så långt att man börja uppleva viss överbränning, är det bara att stegvis sänka topptemperaturen för att få det önskade resultatet….ända tills elementen verkligen är förbrukade….och det kan i lyckliga fall ta ganska lång tid, inte minst för att temperatursänkningen också minskar slitaget…. 

🙂

Annons:
Hans-Olof
2016-09-17 19:29
#7

Det kan också vara termoelementet som förändras med tiden och värmen. På Rörstrand när vi bytte det styrande termoelement i tunnelugnen, så fick vi den första veckan styra på 1355 grader C, samtidigt kollade vi med käglor och allteftersom käglorna började gå ner mer fick vi sänka styrtemperaturen.  Efter ett  par månader var vi ofta nere på 1290 grader C med samma kägelställning som vi hade strax efter termoelement bytet. Det beror på att i termoelement Pt / PtRh sker en diffundering av Rh in i den rena Pt elektroden och mätpunkten som från början var just en punkt har nu blivit en mätsträcka som delvis mäter en bit in i isoleringen.

Bo§e
2016-09-18 12:47
#8

Ja, i värsta fall kan plinten (där kablarna är anslutna) utanför ugnskammaren bli så uppvärmd att den förvandlas till ett "andra mätställe", som förskjuter det totala mätvärdet.  Inte minst hos ugnar som  befinner sig i hög temperatur under långa tidsrymder - t.ex. tunnelugnar.

Detta är dock inte så vanligt hos "småugnar", som kör vanliga enkla bränningscykler….åtminstone om originalinstallationen är intakt, och ingen "hemelektriker" varit framme och manipulerat med kablage m.m.

🙂

nyburgaren
2016-09-18 13:26
#9

Bertil Jarl på MineralDunit som idag inte finns kvar hos oss. Sa till mig när jag hade detta problem "I med lite lera i glasyren" Kanske ett annat sätt om man vill bibehålla samma bränntemperatur..

Bo§e
2016-09-18 13:38
#10

Hmmm, ja man kan förstås höja glasyrens smältpunkt i samma takt som värmearbetet ökar…..men vilken glasyr får man då….?….och vad händer när man kommit så högt att leran (oftast en järnhaltig) börjar bli "aggressiv" och bråka…? (som uppenbarligen i det här fallet)…..  Inte särskilt vältänkt (om man frågar mig), och att blunda för grundproblemet, gör ju att det kvarstår - och förvärras…..

Nej, lös problemen där de finns i stället.

nyburgaren
2016-09-18 16:00
#11

Gör en ombränning av en mugg och se vad som händer!

Bo§e
2016-09-18 16:29
#12

Ja, möjligen kan blåsorna försvinna genom en ombränning.  Men pga överbränningen har glasyren redan förtunnats, och en rad glasbildande ämnen har avgått i ångform, så det är egentligen inte längre samma glasyr.  Den processen går inte att backa tillbaks….det blir nog ingen "bra måsskit"….

nyburgaren
2016-09-18 16:29
#13

Jag skröjar CS910 till 980 grader. Tillsättning av lera var för att ändra glasyrens viscositet.. Än att öka temp som det även gör..

Annons:
Bo§e
2016-09-18 16:44
#14

Ja, det hänger ju ihop….

nyburgaren
2016-09-18 17:07
#15

Hur blåsiga är muggarna i botten och insida nertill inuti där du inte har någon glasyr på utsidan?

paonas
2016-09-21 09:43
#16

Hej alla! Tack för era synpunkter! Vi har ombränt muggarna, men det hjälpte inte och glasyren var förändrad i färgen. Vi kommer nu sänka temperaturen och köra med käglor. I varje glasyrugn som vi kör kommer vi också ha med en mugg i "sandlera" doppad i måsskit och jobba oss fram på detta sättet, tills vi får önskat resultat igen. Kan ta ett antal glasyrugnar, men trägen vinner 😊

Paola Näslund
Brenneyia Krukmakeri
https://www.facebook.com/brenneyia

Upp till toppen
Annons: