Annons:
Etikettinspiration
Läst 1995 ggr
Ulla
2016-10-05 22:01

Hur hittar man sin egen stil?

?????

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
LenaR
2016-10-07 00:44
#1

Hur menar du, Ulla? Pratar du om hur man t ex genast känner igen sina favoritkeramiker (-konstnärer, -kompositörer) på deras personlighet? Hur det går till, och vad det är man känner igen i deras konst?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

s.vainio
2016-10-07 07:18
#2

Om du menar i det egna skapandet? Så tror jag att man hittar den genom görandet. Man gör och gör och testar nytt och sen fortsätter man att göra. Allt man gör är ju ens egen stil egentligen, eftersom det är ens egna händer som gjort det, och lämnat avtryck.

Bo§e
2016-10-07 13:45
#3

Ett intressant ämne, som kan diskuteras länge….🙂

För mig känns det som om det vi kallar för "den egna stilen" effektivt förhindras att infinna sig, så länge som man envist kämpar för att hitta den.  Spänner man däremot av och "bara jobbar", så dyker den "egna stilen" upp så småningom, alldeles av sig själv, och man märkte inte när det hände…. 

Det förutsätter förstås att man gillar det man håller på med…som vanligt handlar det om resan, och inte målet….

För övrigt är den "egna stilen" stadd i ständig förändring….och greppar man den för hårt, dör den….

🙂

Solhem
2016-10-07 15:18
#4

Jag tror som Bosse - den kommer - inifrån, och finns där. Jobb, jobb…

LenaR
2016-10-07 15:47
#5

#2 Jag tror jag säger emot nu: Alla utvecklar inte en personlig egen igenkännbar stil. Trots att de arbetar år ut och år in. Det har inte med kvalitet att göra, vare sig i hantverk, skönhet eller uttryck, det är bara det att man har svårt att käna igen det som just NNs arbete. Jag tror mer på Bosse #3 (om jag tolkar honom rätt). Personlig stil uppstår när man hänger sig åt något, förbättrar och utvecklar det, och lär sig av just sitt eget arbete. Jag tror det är därför duktiga lärare ställer frågor till sina elever om deras arbete. För att de ska få insikter från sitt eget verk. Därifrån gör man om, förenklar eller komplicerar, upptäcker mer om vad man tycker om och inte tycker om, och fördjupar därmed. Jag tänker högt nu: Är det skillnad mellan A, som läser ständigt nya keramikböcker för att få inspiration till sitt arbete, och B, som vänder sig till böckerna för att lära sig mer om det hen arbetar med? Tror ni att B har en tydligare egen stil än A? Eller är det ingen skillnad? Jag tror, som ni säkert räknat ut, att den som utgår från sitt eget högt fascinerande jobb kommer närmare sitt själv. Ledsen om jag flummar iväg. Jag tror ju att jag har en klar tanke, men jag böjer mig som ett rö för vinden för den som kan argumentera mot. 


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Keraleij
2016-10-07 17:07
#6

"Egen stil" är väl något som (som sagt) bildas efter hand som man arbetar. Plockar det som man gillar från dem man lär av och utvecklar det vidare.

Själv kan jag se spår av flera av de ställen jag varit i min keramik: De japanska influenserna från studieåren i Leksand, de kraftiga kantavsluten från min sommar på Raus Stenkärlsfabrik, hänklarna som jag övade mycket hos Charlotte Karlsson och lergodsteknikerna från Etelhems krukmakeri osv.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
Tant Apelsin
2016-10-07 23:16
#7

Jag tror att alla har sin "egna stil", precis som ens handstil och sättet man tecknar/målar på, den finns naturligt och är som den är. Sen tror jag att vissa har en mer särpräglad stil naturligt, men även att man genom att öva på olika saker, omge sig av olika saker påverkas och att man kan träna sig så att man går i en speciell riktning.

Men jag tror att de flesta har omedvetet vissa former, proportioner, färger, vinklar som man återkommer till… även om man ibland inte vill 🤪

Det jag gör lutar ofta åt en tecknad stil, med runda och tjocka former. Omedvetet och ganska frustrerande när folk omkring en gör tunna, läckra, svala och svävande ting. 

Den första keramiksaken jag gjort som jag har kvar är från åk 7 och  är en apa som jag formmässigt hade kunnat gjort idag ^^ och tittar jag på saker jag ritat, konstruerat, målat, byggt, uppgifter från skolan där produkter skulle skapas så är de där, de tjocka formerna och den "tecknade" stilen.

Hade en nemesis i skolan, hennes skapade ting var alltid raka och kantiga 😂

[rolnor]
2016-10-08 12:46
#8

Jag hade en egen stil redan första året jag drejade och den blev nog aldrig tydligare än den var då, den fanns bara.

Bo§e
2016-10-08 13:03
#9

#8:  >> den fanns bara. >>

Ja, det är så det går till….plötsligt står den där, och gör inte mycket väsen av sig…det är inte ens säkert att alla ser den….🙂     Att försöka tillkämpa sig en "personlig stil"  är mer som att jaga sin egen skugga….

Upp till toppen
Annons: