Annons:
Etikettövrigt
Läst 5360 ggr
Ulla
10/8/16, 5:16 PM

Ur senaste ugnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det skulle vara kul att se något av vad som görs i våra verkstäder i höst. Vad är det senaste du gjort?

Jag börjar. Den här lilla lampan blev nyligen klar. Skärmen är tillfällig och ska bytas till en som ger mysigare sken. Det här var en som som jag hittade hemma i ett skåp.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Susanne Sundström
10/9/16, 8:47 AM
#1

Åh jag planerar också att göra lampor. Jag har en klar men inte köpt elektroniken (lampinsatsen osv) . Vad köpte du din och hur gjorde du? Något att tänka på?

//Susanne

//Susanne Sundström

Ulla
10/9/16, 9:40 AM
#2

Jag köpte för flera år sedan av en medlem här på iFokus som beställt och fått för många. Undrar om inte affärer typ Claes Olsson eller Rusta säljer sånt?

Tänk på att köpa eldelarna först, så att du ser hur du ska göra foten för att det ska bli lätt att montera ihop delarna. Jag gjorde hålet aaaningen för stort och fick mecka litet för att få lamphållaren att sitta bra. Det går förstås, men är onödigt jobb.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Stina A
10/9/16, 6:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Väldigt fin lampa!
Tänk när jag kommer så långt i mitt skapande…..
Har precis tillverkat min första lergök som går att "tuta" i, den ska torka och så målas med lite engobe  i muntra färger - tycker den har en viss charm i sin ofullkomlighet……
Har också tillverkat en bägare som kanske är lite mer seriös.

Ulla
10/9/16, 6:36 PM
#4

Tack. Håller med om att din lergök är charmig. Jag har ännu inte gjort en som går att spela på.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
10/16/16, 3:14 PM
#5

 Vad har du gjort under hösten? Visa gärna en bild.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Skabbekatten
10/16/16, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Den här manetspindelvarelsen kommer och biter dig i tårna!

Annons:
Ulla
10/16/16, 8:12 PM
#7

Häftig!  Är den stor?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Skabbekatten
10/16/16, 8:24 PM
#8

Tack Ulla! Inte så stor som den vill vara.  Kanske ca 18 cm hög med en kroppsbredd på 12 cm.

j-aan
10/28/16, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Brände en vedugn i helgen. Öppnade i onsdags. Nuka och chün-glasyrer.

j-aan
10/28/16, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En till.

nyburgaren
10/28/16, 11:53 AM
#11

Så jäkla fin j-aan ! Är den dubbel glaserad?

j-aan
10/28/16, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ja den är dubbelglaserad. Under ligger en råglasyr som jag tar på läderhårt gods och bränner fast den i skröjen så den inte smittar glasyren jag lägger över. Råglasyren gör jag av Vassbolera som bryts i Töreboda. Den flussas med aska och kalciumfosfat. För att den ska passa på min lera så kalcinerar jag en del av leran. Efter skröjen glaserar jag en nukaglasyr över. Den är gjord av aska kvarts och fältspat. Råglasyren i sig blir som en harpäls.

[rolnor]
10/28/16, 1:41 PM
#13

Skkitsnyggt, du måste vara nöjd!

Annons:
j-aan
10/28/16, 1:52 PM
#14

Här kommer en dubbelglaserad chün som jag också är nöjd med.

j-aan
10/28/16, 1:52 PM
#15
j-aan
10/28/16, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16
nyburgaren
10/28/16, 1:54 PM
#17

Vad häller man på med egentligen! fina saker men det som vi keramiker ser som jättekvalite.. Är de det som blir lättsålt?

Ulla
10/28/16, 4:02 PM
#18

Så vackra!

Råglasyren är också fin. Är det leran som ger den mörka färgen?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

j-aan
10/28/16, 4:36 PM
#19

Tack! Det är en järnrik lera men jag tillsätter några procent järnoxid. #17 när det gäller försäljning ser jag inget samband mellan kvalitet och försäljning. Tror att kunskapen hos gemene man inte är så stor när det gäller keramiska kvaliteter.

Ulla
10/28/16, 9:38 PM
#20

Jag grävde förut upp litet lera i närheten av mitt föräldrahem i Överkalix. Min mamma hade berättat att där förut legat ett tegelbruk. Skärven blev mörk terrakotta när jag brände den i lergodstemperatur, men så kommer den ju också från järnrika trakter. Vad tror du, kan jag göra glasyr av den om jag blandar den med aska? Behövs det något mera?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
j-aan
10/28/16, 10:05 PM
#21

#20 det är klart att du kan göra glasyr av den. du kan göra ett linjeprov med lera och aska. Eller så kan du göra ett triangelorov med lera aska och fältspat. Om du är ute efter en speciell glasyr så kan du utgå från de resultat du fått på provserierna och förändra mot önskat resultat. Lycka till.

Ulla
10/28/16, 10:14 PM
#22

Kul! Det måste jag göra! Det får bli nästa projekt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
10/29/16, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Inget speciellt bara en zink Barium glasyr. det som är intressant här är att den ligger nära Harpälsglasyrer typ Friberg när man minskar mängden zinkoxiden..

nyburgaren
10/29/16, 11:42 AM
#24

Tyckte denna krukan bidde lyckad

nyburgaren
10/29/16, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Den här!

nyburgaren
10/29/16, 11:45 AM
#26

vill inte någon ska bli sned i huvudet beklagar min dator okunskap

Ulla
10/29/16, 12:03 PM
#27

Ingen fara, jag vände på dem. Om du håller mobilen med avtryckaren till höger så ska bilden visas rättvänd. (Antar att du fotat med en sådan, från datorn brukar de aldrig vändas fel.)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
10/29/16, 12:05 PM
#28

Fina kristaller. De påminner om lavar på en sten.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
10/29/16, 12:21 PM
#29

Tack Ulla

j-aan
10/29/16, 4:20 PM
#30

Fina glasyrer. Kan du påverka storleken på kristallerna i zink-barium glasyren genom att kyla på olika sätt?

nyburgaren
10/29/16, 4:37 PM
#31

Tack j-aan Dom kan växa om man ändrar avsvalningstiden. just denna har jag ingen nedsvalningskurva på.. den blir bra trots allt utan..

[rolnor]
10/30/16, 10:08 PM
#32

Gillade också kristallglasyren, vill du dela receptet?

Drakkonst
10/31/16, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#33

Senast kom en liten snickare ut ur ugnen, som oljelampa.

Ulla
10/31/16, 9:58 AM
#34

Det kan nog vara svårt att ta sig ut utan hjälpmedel.😃

Söt drake! Den ser inte alls farlig ut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
nyburgaren
11/6/16, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Den vänstra kom ut ur ugnen idag den högra för 14 dagar sedan..

Plena
11/6/16, 10:19 AM
#36

#35 Så vackra ägg, både till form o färg. Hur stora är dom?

nyburgaren
11/6/16, 11:41 AM
#37

Tack! dom är ca 400 mm höga

Susanne Sundström
11/6/16, 12:57 PM
#38

WOW balla och väldigt fina i formen!
//Susanne

//Susanne Sundström

[rolnor]
11/6/16, 1:17 PM
#39

Jättefina, det högra ser ut som kadmiumglasyr men månne är det oxblod? För järn kan väl inte bli så knallrött?

nyburgaren
11/6/16, 1:55 PM
#40

intern reducerad i elugn

Ulla
11/6/16, 2:11 PM
#41

Wow, är det ens möjligt att få en så röd färg då? Vackra både i färg och form.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Skabbekatten
11/6/16, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Wow! Vad hoppfullt det känns med den internreducerade glasyren. Tänkte testa det själv så småningom.  Och så fina former dessutom!

Här kommer en växande större sak med tre olika glasyrer.

Ojsan!
11/7/16, 11:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

En fransk smörbytta har hoppat ur min ugn. Man har smöret i locket och lite vatten i byttan så det blir lufttätt när locket kommer på. Sen förvarar man den i ett svalt skafferi eller på annat svalt ställe, så kan man bre smör på mackan utan det blir en stor klump.

Ulla
11/7/16, 1:39 PM
#44

#42 skabbekatten

"En växande större sak." Hmm, växande ser jag, men innan hade jag läst det du skrivit så trodde jag att den var ganska liten. Hur stor är den?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
11/7/16, 1:42 PM
#45

#43 Ojsan!

Jag förstår inte hur den funkar.☺️ Har inte sett någon sådan förut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
11/7/16, 5:16 PM
#46

Verkligen fin internreducerad oxblod, jag gjort sådant själv men med mediokert resultat. Förstår om du inte vill dela recept, är väl mycket jobb bakom men jag kan tänka mej att många här utan möjlighet att reducera dreglar lite.

Ojsan!
11/7/16, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Jag skickar bilder så hoppas jag det blir förståligt. Har sett detta på youtube och ville prova. Men man måste nog bo i ett gammalt hus som har ett riktigt svalt skafferi. Annars trillar smöret ner i vattnet när man lufter på locket. Jag har haft mitt smör i burken snart i två veckor och i början var det nog lite för varmt i mitt skafferi. Nu när vi har minus ute så verkar det vara perfekt.

Ojsan!
11/7/16, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Såhär ser den ut när den står i skafferiet.

Annons:
Kinna S
11/7/16, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Min äggskalsglasyr som jag fick tips på från denna sida, tillsammans med röd lera. Jag blev så glad!

Plena
11/8/16, 9:48 AM
#50

#48 verkligen fin glasyr, är det egenblandad eller köpe, har du lust att dela med dig? Har för övrigt köpt en liknande smörbytta i Frankrike och använt den i många år, fungerar utmärkt!

Keraleij
11/8/16, 10:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#51

Plockade just ut några nya tekannor där jag experimenterat en del med olika engobetekniker.  Med inspiration från Symposiet i Leksand!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

nyburgaren
11/8/16, 11:15 AM
#52

#46 Dela med ,mig receptet är inga problem men det är lite bly i detta.. Jag började testa att plocka ut proverna under avsvalningen och se vad som hade hänt under denna tid det resulterade att jag hittade en temperatur då den röda  färgen mådde bra av hålltid  på en timma på just denna temperaturen. och den kan nog variera vilken sammansättning man har håller jag den för låg temp.  blir den brunröd i färgen

[rolnor]
11/8/16, 12:34 PM
#53

Ok, är det bly i så tvekar nog många.

nyburgaren
11/8/16, 12:44 PM
#54

 2 glasyrer en överdoserad med mangan och en med lite bly i. Gissa vilken som en farligast att jobba med?

Ulla
11/8/16, 4:03 PM
#55

#48 Ojsan!

Tack. Nu förstår jag hur den funkar. Blev litet lurad av att locket var så djupt.

#49 och #51

Fina!

Kajsa_h, Visst är det kul att få litet nya idéer. Jag har bl a testat ditt sätt att arbeta med engober som du visade vid ett symposium.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[rolnor]
11/11/16, 7:38 PM
#56

Ja, frittat bly är väl inte farligt att jobba med?

Ojsan!
11/15/16, 1:23 PM
#57

#50 Plena. Det är en köpeglasyr. 643A Iskia heter den. Finns hos Tärn. Underbar, men jag får lite pinnhål i den . Bränner på 1250 med 15 min utjämn. Glasyren har en intervall på 1200-1280. Så jag vet inte vad det kan vara för fel. Kanske är det för tjockt glaserat…?

Ulla
12/6/16, 6:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Plockat ut ur ugnen igår. Några småskålar som är drejade på klös och fasetterade. Två tekniker som jag inte behärskar och därför ville träna på. De är glaserade i två olika vita glasyrer.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Skabbekatten
12/6/16, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Stiliga skålar Ulla. Och Kajsas tekannor är ju som karameller man bara vill äta upp. 

Här kommer mina senaste kannor som jag tycker blev fina. Kommer jobba vidare med liknade fötter på koppar och skålar mm.

Ulla
12/6/16, 9:07 PM
#60

Fina och annorlunda! Gillar också när sakerna får litet lyft.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keraleij
12/7/16, 1:11 PM
#61

Fina skålar Ulla! Är det också inspirerat av symposiets visningar?

Tack! Skabbekatten  Kul "fötter" på dina kannor -har du tryckt och dragit i en drejad form, eller är de skurna?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Drakkonst
12/7/16, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Ljus i adventsmörkret!

Annons:
Susanne Sundström
12/8/16, 8:14 AM
#63

Jag beundrar dina ljuslyktor! 🙂

Jag har gjort egna ljuslyktor också men inte ens glaserat dom ännu. Det blev stopp när jag tyckte mig förstå att det inte alls skulle fungera att de skulle läcka osv.  Men jag får väl i alla fall börja testa och se vad som händer. Jag bränner stengods och trodde att det var "självklart" det skulle fungera fint med dubbelglaserat in/-utsida.
Roligt att veta att du verkar få det att fungera, då finns det kanske lite hopp kvar.
//Susanne

//Susanne Sundström

Drakkonst
12/8/16, 8:54 AM
#64

Tack! Ja, fungerar med in och utvändig glasering för mej i alla fall. En fin stengodslera utan chamott är att föredra och glasera med någon blank glasyr invändigt så ska det säkert funka! Mina lyktor fungerar utmärkt, inget läckage eller annat kladd och brinner fint! Låt dej inte brytas ner av vad andra påstår, bara att ta nya tag, ha tålamod och prova sig fram. Lycka till!

Ulla
12/8/16, 10:02 AM
#65

Fina lyktor! Kul att höra att de fungerar bra för dig. Det verkar som om du har tänkt igenom problemet med läckage ordentligt. Jag skulle nog har tagit min vanliga stengodslera och säkert fått problem med det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
12/8/16, 10:27 AM
#66

#61 kajsa_h

Ja, delvis är jag nog inspirerad av symposiet. Det är mest sättet att arbeta på klös. Steven Jones drejade sina fasetterade skålar på klös och fick mig att testa det. Men skålarna är inte alls lika. Jag använde ett verktyg som jag köpt av Mud Market.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: