Annons:
Etikettvideo
Läst 1516 ggr
LenaR
2016-10-12 20:43

Film om Råman

Filmtajm! Jag vill tipsa alla som inte redan sett, att det ligger en dokumentär om Ingegärd Råman på svtplay: http://www.svtplay.se/video/10113163/ingegerd-raman-framtid-i-varje-andetag/ingegerd-raman-framtid-i-varje-andetag?info=visa Jag har bara hunnit se början, men det verkar vara en vacker liten porträttdokumentär.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Ulla
2016-10-12 20:44
#1

Åh, tack för tipset! Den tänker jag se redan ikväll.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
2016-10-14 12:30
#2

Det är en film som är gjord inte bara för alla som har intresse av konsthantverk, utan för vem som helst som är intresserad av ett konstnärsliv. Eller ett människoliv rätt och slätt. Jag är totalentusiasmerad av Råmans precision, som säkert fler kan lära av, oavsett yrke. Som Gert Wingård (tror jag det var) säger, hon försöker alltid få ut mesta möjliga uttryck med minsta möjliga medel. Råmans estetik ligger långt ifrån vad jag personligen söker efter, och så är det säkert för fler här på sajten. Men hennes genialitet måste vara uppenbar för alla. Gör fabriken millimeterfel på lutningen på en kopp eller var en kurva svänger så är uttrycket genast borta. Det ska till en enorm känslighet för att designa en så perfekt minimalistisk form. Jag skulle velat vara med när hon kommunicerade med de vietnamesiska konsthantverkarna… Diskussionen med glasblåsaren rörde sig redan utanför språket, så det där med att göra sig förstådd utan ord, "bara" genom den gemensamma erfarenhet hantverkare har, det måste ha varit spännande. Se den, se den!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: