Annons:
Etikettövrigt
Läst 2182 ggr
Ulla
10/16/16, 3:30 PM

Vad är konst?

Jag har hört att fler konstnärer börjar använda sig av lera när de skapar sin konst. 

Finns det en definition på vad som är konst? Hur lyder den i så fall?
Vem har bestämt/bestämmer den?
Ändras definitionen med tiden?
Kan vem som helst göra ett föremål, en bild eller annat och säga: "Jag har skapat ett konstverk"?
Eller kanske man är certifierad konstnär om man har en högskoleutbildning i ryggen?
Kan konsthantverk också betecknas som konst eller finns det en tydlig gräns?

Några funderingar bara.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[rolnor]
10/16/16, 4:41 PM
#1

Jag tycker att vem som helst kan säga att dom gjort ett konstverk och kanske är det deffinitionen, att när någon kallar något för konst så är det konst. Sen är det en annan fråga vad som är god konst och dålig tycker jag.

Mia_P_A
10/16/16, 5:05 PM
#2

Det är klart vem som helst kan kalla det vederbörande gör för konst. Men det är ju inte säkert att någon annan håller med, och att andra uppfattar ett verk som konst är väl också en del av definitionen? Jag tror att det är betydligt lättare att få gehör för sin konst om man har en utbildning som grund. Skillnaden mellan konsthantverk och konst suddas nog ut allt mer, men jag ser en skillnad mellan bruksföremål och andra. Skillnaden mellan konst- och prydnadsföremål? Kanske priset, men också avsikten? Samt hur det uppfattas förstås.

[rolnor]
10/16/16, 7:23 PM
#3

Nej jag tycker inte att någon annan behöver tycka att något är konst för att det ska vara konst, absolut inte, det är skaparen som sätter den labeln.

Ulla
10/16/16, 8:09 PM
#4

Jag är nog som en matematiker, vill ha ett facit. Finns här någon som har ett facit?😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
10/16/16, 8:28 PM
#5

Konst handlár om känslor mycket så ett matematiskt facit finns nog inte. Möjligen då typ "gyllene snittet" och såna proportioner som återfinns mycket i naturen?

Skabbekatten
10/16/16, 9:32 PM
#6

Jag tänker att konsten hänger med sin tid, sin kultur och sina strömningar. Kanske har konstbegreppet breddats med tiden vilket gör att den här typen av diskussioner blivit vanligare. Vi vill gärna kunna definiera, och det finns naturligtivs intresse hos somliga att få  tolkningsföreträde. 

För mig är konst yttringar som kan ha som syfte att roa, försköna, ifrågasätta och ibland provocera. Konsten kan vara vacker, ful, vardaglig, pompös, billig, dyr, söt, enkel och tidskrävande i alla tänkbara material och tekniker. Men precis som ovan nämnt har jag personliga smakåsikter om vad som är intressant eller fint för just mig. Likväl som att jag kan tycka att landskapsmåleri kan bli tjatigt då det är så vanligt förekommande, så kan jag tycka att mycket annat kan kännas krystat och sensationssökande.

Annons:
Leramani
10/16/16, 11:30 PM
#7

Konst och vad som är konst,  är flytande och går nog inte att definiera tydligt. Eller låt oss säga att definitionen har ändrats över tid, mer än en gång.  Konst är ett slags kommunikation, en diskurs, inte något statiskt,  och den följer med tidens strömningar.  Konsthögskola kan nog ge ett sken av kompetens,  men jag kan se likriktning och att man hamnar i en viss konstuppfattning och inte tänker själv.  Det jag kan se som fördel med konstskolor är att man lär sig tekniker och breddar sin kunskap öht, om man har tur med bra lärare.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
10/17/16, 12:24 AM
#8

Jag har sett fulkomliga amatörer göra fantastisk konst och såna med utbildning göra sånt som käns enbart pretentiöst och fejk Moderator LenaR har tagit bort parentesen som följde i rolnors text eftersom vi inte ägnar oss åt personangrepp på den här sajten.

j-aan
10/17/16, 9:21 AM
#9

För er som vill fördjupa er i Ullas fråga. Vad är konst, vill jag rekomendera Lo Caidahls alldeles utmärkta bok Konstens anspråk. Ett tjugotal av våra namnkunnigaste konstnärer utvecklar sina tankegångar i just den frågan.

Ulla
10/17/16, 11:07 AM
#10

Tack för tipset, j-aan! Det är intressant att läsa alla olika tankegångar här, så jag ska också ta en titt på boken du rekommenderar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
10/17/16, 11:17 AM
#11

Gjorde en snabbsökning på nätet och såg att boken är slut på förlaget. Fick också upp en länk till en recension i DN:s arkiv, http://www.dn.se/arkiv/kultur/en-ny-bok-tjuvtitt-i-konstens-nyckelhal-i-konstens-ansprak/

Här ett utdrag ur denna:

Konstnärer uttrycker sig normalt genom att göra konst. I "Konstens anspråk" möter vi dem i stället i en roll där de söker formulera sina tankar kring sitt skapande. De lyfter generöst på förlåten till sina tankesmedjor, det är bara för läsaren att glutta in. Konstdiskussionen förs ju för det mesta annars av kommentatorer, kritiker och teoretiker. Här får konstnärerna själva för en gångs skull komma till tals. Och det känns både rättvist och välgörande. Caidahls bok innehåller en rik provkarta på olika tänke- och förhållningssätt och borde kunna fungera som en god vägvisare in i den samtida konstens föränderliga labyrint.

LARS O ERICSSON

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Mia_P_A
10/17/16, 11:17 AM
#12

Jag råkade gilla mitt eget inlägg ovan … inte meningen. Jag är ny här på sidan (och nybörjare inom keramik) så jag försökte klicka för att se vad det var. Fråga: kan man ta bort sina egna "likes"? Hur?

Nåväl: En personlig upplevelse av ett konstverk kan ju knappast vara en allmängiltig definition av vad konst är, eller så kan den det, men om konstnären vill sälja eller föra ut sin konst kan det bli problem.  Definitionen av konst ändras förstås när dess syfte förändras.  Eller kanske snarare, som Skabbekatten skriver ovan. när den får flera olika syften. 

Jag är väldigt intresserad av den kreativa processen och uppskattade en tv-serie som tyvärr bara gick i två säsonger, Work of Art, där man fick följa konstnärernas tankeprocesser. Otroligt intressant. Jag tror att det kanske är svårt att vara en "omedveten" konstnär i dag, dvs. att inte ha någon vilja eller tanke bakom det man skapar. I alla fall om man vill ha framgång som konstnär, vilket naturligtvis inte alla eftersträvar.

Ulla
10/17/16, 11:28 AM
#13

Nej, du kan inte ta bort ditt eget gilla, så du får nog finna dig i att du själv håller med om det du skrev.😉

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
j-aan
10/17/16, 12:30 PM
#14

Ulla. Konstens anspråk finns på bokborsen.se

Ulla
10/17/16, 12:38 PM
#15

Tack. Jag hittade den på biblioteket också.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

j-aan
10/17/16, 1:31 PM
#16

Ulla. Jag var en av alla som Lo inrvjuade till boken. Men han blev tvungen att plocka bort en del. Då valde han att plocka bort alla som han var personligt bekant med. En annan keramiker AnnaLandgren försvann av samma anledning. Lo var min bästa vän.

Larsam
10/17/16, 4:01 PM
#17

Verkshöjd är ett sätt att definiera konst. En drejad skål måste vara väldigt unik för att uppnå verkshöjd.

Klipp från wikipedia:

"Verkshöjd betyder att något uppnår en nivå av personligt skapande, och är ett juridiskt begrepp som används inom upphovsrätten för att avgöra när en skapare av ett verk med vissa restriktioner har ensamrätt till detta. Verkshöjd är ett mått på ett verks originalitet, individualitet och dess självständighet.

Verkshöjd innebär att ett verk inte ska ha kunnat framställas av någon annan, oberoende av den förre. Verkshöjden inbegriper inte idéerna, motivet eller innehållet i ett verk, utan dess unika form, uttryck och gestaltning. Ett verk som vem som helst skulle kunna komma på har mycket låg verkshöjd och ger inte de speciella förmåner till skaparen av verket, som ett verk av godkänd verkshöjd ger".

[rolnor]
10/17/16, 4:43 PM
#18

Der var väl nån som ställde ut WC-stolar i ett galleri och fick mycket uppmärksamhet? Minns tyvärr inte vem det var.

Leramani
10/17/16, 6:23 PM
#19

Jag skiljer på konst som har en tanke bakom,  något man vill kommunicera,  och sådant som också kallas konst, som bara görs för att skaparen vill sälja och få pengar/berömmelse.  Jag har träffat många konstnärer och en del av dem gör verk av den första sorten och andra gör verk av den andra sorten.  Jag respekterar de som gör saker med tanke bakom mer,  sen de som gör saker med mycket hantverksskicklighet,  och minst de som bara gör saker för pengarna.  Inget fel i att jobba för att få pengar,  men då kan man kalla det för nåt annat än konst.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
10/17/16, 6:53 PM
#20

Kan det inte finnas ett mellanting?

Annons:
Leramani
10/18/16, 3:28 PM
#21

"Jag respekterar de som gör saker med tanke bakom mer,  sen de som gör saker med mycket hantverksskicklighet,  och minst de som bara gör saker för pengarna"   Jo där finns det mellantinget.

De Lapsus Resurgam

[rolnor]
10/18/16, 4:06 PM
#22

Vad driver dej själv Leranami? Om du ska leva på din konst måste det vara svårt att inte väga in hur väl ens verk kommer att tas emot tänker jag?

skallsjo
10/18/16, 9:10 PM
#23

Ernst Billgren har också gett ut en bok som heter just : vad är konst Den finns även på storytel för den som älskar att lyssna på böcker medansvar man drejar ;-)

Leramani
10/18/16, 11:06 PM
#24

Jag drivs av diverse saker jag bara måste säga.  Jag har nog tur att välja en form för hur jag uttrycker dem,  som ofta faller folk (läs kvinnor) på läppen.  Ibland när jag talar om mitt syfte,  tröttnar folk och går. Det får man ta.  Samtidigt gör jag ju saker som är roliga eller som jag tycker om att göra,  saker som jag gör för att väcka empati,  men det är ofta de politiska sakerna som säljs först.  Men sticker man ut hakan, åker man också på smällar,  så det gäller att vara tydlig och beredd på skäll.  På det hela taget ett väldigt givande jobb.

De Lapsus Resurgam

Ulla
11/4/16, 8:16 PM
#25

Nu har jag beställt Konstens anspråk från Bokborsen.se. Hoppas att jag får den snart.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
11/15/16, 6:53 PM
#26

Har fått boken, så nu vet jag vad jag kommer att ha som kvällsläsning ett tag framöver. De olika konstnärerna fick svara på samma huvudfrågor så det ska bli kul att se deras olika svar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
11/15/16, 7:02 PM
#27

Jag vill gärna ha en synopsis på deras svar, det är ett intressant ämne.

Annons:
LenaR
11/21/16, 6:43 PM
#28

Jag är också nyfiken. Citera lite, Ulla!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
11/21/16, 8:08 PM
#29

Vi får väl se. Här är i alla fall ett litet utdrag ur boken:

"Var och en fick svara på samma huvudfrågor: vad de anser att konst är idag, vilken betydelse den har, vem den har betydelse för, vad som skiljer det privata från det allmängiltiga, vad som driver dem, vad som inspirerar dem, vilken uppgift dagens konstnärer har och hur förhållandet mellan liv och verk ser ut."

Det jag tycker är så spännande med boken är att alla de intervjuade är verksamma konstnärer.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
11/22/16, 4:03 PM
#30

Jag tycker att frågan är lite som "Vad är kärlek?" Ganska provocerande och på sätt och vis är min kommentar "Om du måste ställa frågan så kommer du inte förstå svaret".

Upp till toppen
Annons: