Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 2303 ggr
Ulla
10/22/16, 8:51 PM

Sociala medier

Sociala medier har har kanske varit uppe förut, men mycket har hänt de senaste åren. Numera känner väl de flesta till åtminstone Facebook och kanske några andra platser.

Det jag undrar är om du marknadsför dig via Facebook eller andra sociala medier. Har du i så fall märkt att du haft nytta av det på något sätt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Ulla
10/22/16, 9:32 PM
#1

Och  - vad är Linkedin?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Mia_P_A
10/23/16, 11:17 AM
#2

Linkedin är ett nätverk som man kan använda i jobbet -- för att hålla kontakt med folk man träffar i jobbet på olika sätt, hålla utkik efter nya jobb, hitta Medarbetare osv. Jag har en profil där men använder det inte till något.  Det är lite som att ha ett cv på nätet. 

Instagram är en guldgruva för keramikintresserade. Alla har väl hört talas om Tortus Copenhagen nu men det finns många, många fler intressanta konton  Pinterest är lika fantastiskt men jag tycker att det kan bli lite överväldigande ibland. Men jag har ett konto och samlar bilder på både inspiration och metod där. 

Själv är jag hobbykeramiker och knappt det och dessutom nybörjare, men om jag kommer att lägga upp något på nätet så kommer det att bli på Instagram. Jag har planerat en blogg också, men det är i första hand för att kunna dokumentera min process.

Skabbekatten
10/23/16, 1:11 PM
#3

Jag har, utöver en vanlig hemsida, Facebook och Instagram. Jag har märkt under främst senaste året att Instagram skjutit i höjden. Där är det långt fler som gillar mina bilder än på Facebook. Men för mig blir Instagram "ytligare" än sidan på Facebook där jag också delar mer information. Det känns som att de medier  där det går allra snabbast, där man inte behöver tänka så mycket, är de medier som är på uppgång. På något sätt blir den digitala världen hantverkets motsats. I den världen distanseras man från materialet genom att bara umgås med skärmar. Jag är själv en storanvändare av både Fejjan och Insta, både privat och i jobbet, men jag är också högst kritisk.

Skabbekatten
10/23/16, 1:14 PM
#4

PS: För att svara på din fråga Ulla: Jag har absolut haft användning av de sociala medierna. Försöker att komma ihåg att fråga vart mina kursare och kunder hittat info om mig, och allt som ofta är det via tex Facebook. Dock blir det ju snårigare ju fler plattformar man befinner sig på. Är ju också med på ett par olika turistsidor, har varit med i den lokala tidningen ett par gånger, kommer att finnas med i en konstbroschyr mm.

Ulla
10/23/16, 10:24 PM
#5

#2 Mia_P_A
Tack för svaret på min fråga om Linkedin.

Jag har nog missat vitsen med Instagram. Bara sett det som en samling foton och inte så mycket mer. Det verkar som om du gillar det bäst? Varför?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulla
10/23/16, 10:46 PM
#6

Skabbekatten, kul att du sett att du haft nytta av de sociala medierna. Då är det inte bortkastad tid att använda sig av dem.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
orlunda
10/24/16, 10:48 PM
#7

Instagram ger mig jättemycket inspiration. Jag kollar dagligen på konstnärer från hela världen. En stor fördel är att du själv väljer vilka konstnäre du vill följa. På FB översvämmas man mest av en massa ointressanta bilder av skiftande kvalitet. Oftast sämre. Vill man ha demos så finns det hur mycket filmer som helst på YouTube. Många säljer via etsy.com. Tyvärr kommer det mer och mer reklam i sociala medier. Jag lägger bara ut bilder som hänger ihop med min konstnärliga verksamhet. Då är insta bäst för att enkelt bygga globala nätverk. Mina bilder finns på instagram/pennapensel.se. Mitt råd är: lägg upp ett instagramkonto!

Keraleij
10/25/16, 3:20 PM
#8

Jag har också fastnat för just Instagram och fått mycket bättre gensvar där än på Facebook i form av följare, gilla och kommentarer.

Den största behållningen är att man kan ingå i en global yrkesgemenskap genom Instagram, själv följa och inspireras och tvärtom, inspirera andra. Inte lika ofta som det leder direkt till köp, men jag har haft åtskilliga besökare/kunder i min verkstad under sommaren som sagt att de följer mig på Instagram. Till och med ett par från Göteborg som hade valt att semestra just på Österlen på grund av mitt instakonto :-)

Mitt konto visar både tillverkning och färdig keramik blandat med inspirerande Österlenbilder.      

@keraleij

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Leramani
10/25/16, 3:54 PM
#9

Jag håller med. Instagram är roligt och man ser oerhört många bilder på keramik, och i mitt fall, fåglar. ^^
Man blir inspirerad och förhoppningsvis kan man inspirera också.  Jag följer t ex Kajsas konto.  Jag har fått kontakt med amerikanska skulptörer, som inspirerat mig mycket.  Jättekul helt enkelt.

De Lapsus Resurgam

pyromanen
10/26/16, 6:23 PM
#10

Har konton på facebook, instagram, pinterest och linkedin. Skulle inte påstå det är matknadsföring alls det jag gör utan lite nätverkande/inspiration/lättsam underhållning. Linkedin är tråkigast. Det kontot ska jag nog ta bort.

Ulla
11/2/16, 5:25 PM
#11

Tror jag har konton hos alla ovanstående. Tom linkedin som jag inte ens visste vad det var. Annars skulle jag väl inte få mejl därifrån? Jag brukar skaffa konton för att kolla upp vad det är, men sedan glömmer oftast bort att använda dem. Naturligtvis inser jag att de är bra när man vill nätverka.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: