Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1416 ggr
siris
10/29/16, 4:17 PM

el/gasugn kombinationsugn

Är det någon som har erfarenhet av el/gas kombinationsugn? Brännpunkt har en modell, finns det andra leverantörer? Är det någon som kan beskriva lite hur det bör se ut ovanför ugnen med kopa, avstånd och skorsten.

Annons:
[rolnor]
10/30/16, 11:56 AM
#1

Jag har haft två olika gas/el ugnar, Scandia oven och Uterm. Dom fungerar bra att reducera i, kåpan ovanpå ska anslutas till skorstenspipa, sån man har till braskamminer är bra och klarar värmen. Min senaste 170Liters förbrukade ungefär en P11-tub på tio bränningar, en sån tub kostar 500-600 att byta. Utermugnen får jag passa manuellt och sätta på /slå av gasen. Jag tror att du ska kontakta försäljare för att få mer info.

siris
10/30/16, 12:51 PM
#2

var köpte du dessa två ugnar?

[rolnor]
10/30/16, 7:37 PM
#3

Scandiaoven köpte jag från Cebex om jag minns rätt, Utermugnen köpte jag från Uterm. Utermugnen var mycket mindre avancerad och kostade mindre. Jag var nöjd med hur båda ugnarna brände och jag tycker det funkade bra med den enklare Utermugnen. Utermugnen var på 170 liter och drog 10kW man klarar sej med 16amperes säkring men då får man undvika att använda andra strömslukande apparater när man bränner. Om du googlar på rolf noren och väljer "bilder" så ser du bl.a. en del oxblodsglasyrer som är brända i Utermugnen.

Bo§e
10/30/16, 8:45 PM
#4

Jag minns Scandiaugnen väl.  Huvudanledningen till att den var en aning komplex, och också ofta upplevdes så, var att tillverkaren ansträngt sig för att få varje punkt i "säkerhetsdirektivet för gasolapparater " uppfylld, till punkt och pricka, vilket inte var en lätt uppgift.    Därav en hel del kringutrustning som enbart handlade om säkerhet, men som självklart fördyrade ugnen.  Arbetsprincipen var ju enkel i sig.  Ytterst små mängder gas krävdes för att uppnå normal reduktion = en bra egenskap.  Överreduktion ledde ibland till den fruktade "kolkakan" som i olyckliga fall kunde kortsluta elementen, så det krävdes att man visste vad man gjorde.  ("Kolkakan" , som kan uppstå i el/gasugnar,  har senare fått den tjusigare benämningen "carbon trap", men den blev inte mindre otrevlig för det…) 

Som sagt…..litet komplex, men i stället synnerligen säker och lagenlig….🙂

[rolnor]
10/30/16, 10:06 PM
#5

Jo, den var smart byggd, men jag tror att om man har normalt omdömme så vrider man inte på gasen föränn ugnen är uppe på 900grader men visst, vrider man på vid 500 grader och ugnen fylls med gas/ luft som senare antänds så blir det en otäck explosion där det finns stor risk för brand. Jag tror att Scandiaugnen kostade närapå dubbelt mot Uterm. Jag minns att Scandiaugnen drog mycket lite gas till en början men sen blev ugnen lite otät och då krävdes det mer gas för att få jämn reduction. På utermugnen kan man vrida på en väldig massa gas och gör man det så går temperaturen upp väldigt fort och det finns risk att elementen bränns av. Överlag så är det en fin lösning att ha både kontroll på temperatur och reductionsgrad och har man bara råd med skorsten så kan jag rekomendera ugnstypen.

Upp till toppen
Annons: