Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2099 ggr
Cax
11/1/16, 7:06 PM

ugnsproblem

Jag har problem med ugnsautomatik Cerama G9000. Jag startade en  normal skröjbränning. Efter en liten stund kom ett felmeddelande och nu går den inte att starta om igen. Alla knapparna på automatiken fungerar utom startknappen.?

Cax-catrineskeramik.com

Annons:
Bo§e
11/1/16, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad sade felmeddelandet…?

Fick du felmeddelande "1-1"  eller  "1-3"   ?          Kontrollera först  dörr/lockkontaktens funktion. Det är inte ovanligt att den får för sig att göra en "slumpmässig" brytning under bränningens gång (och ger då sådana här symptom). Den kan behöva justeras.

Cax
11/2/16, 6:53 AM
#2

Hej Det stämmer nog med dörren. Jag fick igång ugnen igen. Jag satte i proppen vid 600 grader. Sen stannade den med ett felmeddelande jag tror det var 1 1 vid 640. Jag startade den igen och nu är den uppe i 900. Jag är på väg till jobbet nu och hoppas den blir klar snart.

Cax-catrineskeramik.com

Cax
11/2/16, 10:07 PM
#3

Vi fick ett felmeddelande till, det var antagligen strax innan bränningen var klar.

Det var fel 1 3, men det är inget fel på säkringarna eller på dörren? Vi har bytt ut alla värmeslingor och alla reläerna. Nåt mer som vi kan kolla upp?

Cax-catrineskeramik.com

Bo§e
11/3/16, 6:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kontrollera att det verkligen finns en belastning (Ampere) på alla tre faserna när ugnen är igång.

Om elementen nyss har bytts, kan en elementklämma på ugnens baksida ha "släppt taget", vilket gör att ugnen går på 2 faser i stället för 3.   När element har bytts, skall elementklämmorna efterdras - riktigt hårt - efter några bränningar, för att motverka att sådant inträffar.

Alternativt kan en felkoppling gjorts när elementen byttes.

Först när man konstaterat att ugnen verkligen jobbar med hela sin effekt, en hel bränning, är det dags att fundera över styrningens funktion, om nu felet skulle kvarstå…

-------------------------------------------   

Jo, en sak till…..  (känner mig som kommissarie Colombo nu..😛)……….om kontaktorn nyss har bytts, blev den nya kontaktorn försedd med en kondensator för avstörning….???   Det är lätt att missa denna lilla detalj, och somliga styrningar (i somliga miljöer) kan, ej avstörda,  börja "bete sig", bl.a. på det sätt som beskrivs här.  Låt en elektriker bedöma vilka värden kondensatorn behöver ha (om det nu inte redan sitter en där, förstås….)   

Bilden visar hur det skall se ut.   Här anges kondensator 250V - 0,1 mF,  vilket är den vanligast förekommande vid mindre eller medelstora ugnar….men rådfråga helst en fackman om rätt storlek,  i just ditt fall .

🙂

Cax
11/3/16, 9:30 PM
#5

Hej

Tack för all info. Min sambo är elektriker så han får kolla allting innan jag ska köra ugnen igen. Vi har inte bytt kontaktorn men ska se till att efterdra elementklämmorna.

Cax-catrineskeramik.com

[rolnor]
11/4/16, 12:25 PM
#6

Det kan vara bra mäta när ugnen är varm och i drift, använd en tång-amperemätare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: