Annons:
Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 1690 ggr
Keraleij
11/7/16, 6:40 PM

Archeomusica utställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I veckan såg o hörde jag en spännande utställning på klostermuseet i Ystad. Archeomusica -musik, så började det. En vägg med lergökar från hela Europa intresserade mig (som lergöksmakare) särskilt. Det syns inte så bra på bilden, men bakom lergökarna är en europakarta, så man kan se var de olika kommer ifrån.

Det fanns även andra instrument av lera, som flöjter, rasslare, horn och trummor.

Utställningen är kvar i Ystad till början av jan, sedan vandrar den vidare

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
Ulla
11/8/16, 4:06 PM
#1

Vore kul att få testa alla lergökarna! De kan visst se ut litet hur som helst.😃

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keraleij
11/8/16, 8:22 PM
#2

Ja, det kliade lite i fingrarna att testa  @Ulla😉 Det fick man inte med just dessa, men det fanns många andra kopior av antika instrument som gick bra att prova! Bland annat en bronsålderslur, xylofon, andra typer av slagintrument och rassel. Kul utställning för både barn o vuxna

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

attis kakelugnar
11/8/16, 8:52 PM
#3

Har tillverkat en hel del visselpipor med elever i skapande skola.men de visslar mer el mest mindre bra,.. Hur får jag till ett visselljud som är ok? Måste hålrummet vara stort? Hur justeras luftflödet för att få ljudet?

Ulla
11/8/16, 9:20 PM
#4

Ystad är långt från Stockholm. 😕

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keraleij
11/9/16, 8:23 AM
#5

#4 Det är som sagt en (europeisk) vandringsutställning, men jag hittade inga uppgifter om vart den tar vägen härnäst.

#3 Jag har en instruktion om lergökstillverkning som jag själv satt samman. Kan PM:a dem till dig Attis Kakelugnar?

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Upp till toppen
Annons: