Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 2769 ggr
Ulla
2016-11-16 21:05

En dag i verkstaden

Det skulle vara kul att få en liten inblick i vad som försiggår ute i våra keramikverkstäder. Behöver inte vara något märkvärdigt. Jag tänker mera på det vardagliga arbetet.

Jag och Anna började med att sätta vår lilla ugn med den sista keramiken som måste skröjas innan kurserna i Akalla By slutar för terminen. Sedan tömde vi en färdig glasyrugn och fyllde den på nytt med färdigglaserat från hyllorna. Den sätter jag på när skröjen är klar.  Det blir litet stressigt så här före jul, under sommarmånaderna händer inte alls lika mycket.

När ugnarna var klara tänkte jag göra något juligt, men hade svårt att komma på något. Är inte mycket för tomtar och sånt. Det är roligare att göra helt andra saker.

Under dagen fick jag en hink matolja från kaféet. Den ska jag använda som bränsle i min frityroljeugn .

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[SkansensKrukmakeri]
2016-11-16 22:32
#1

Vi lägger sista handen vid julproduktionen. Allt ska vara klart till julmarknaderna som börjar nästkommande helg. Idag har vi glaserat och satt stora ugnen (750 lit) och satt en skröj med med några akuta skålar i lillugnen. Drejat några stora sillakrukor och några stora uppläggnings/festfat  och putsat julgranshjärtan. Blev måååånga timmar idag… I morgon kommer Anders från Hånsfors bruk med 1 ton lera + glasyr, flott att få det framkört till porten! Blir gofika till frukost!!!

nyburgaren
2016-11-17 10:28
#2

Bara 30kg lera kvar i verkstaden skönt om leveransen av ny lera dröjer ett par dagar till bara en ugn till innan jul.. nu känns det skönt om man kan växla ner lite och göra sånt man inte brukar ha tid med gå igenom fakturor mm. Sena ska ugnen förberedas med en levandes tomte i…

attis kakelugnar
2016-11-17 19:13
#3

Öppnade två stora ugnar m skröjat stengods,full av ljuslyktor inför advent,att ha på bänken och ugglor,ugglor åter ugglor, åk 4 elever från Malmaskolan,Kolsva som beviljats Skapande Skolamedel,för att smycka skolans innemiljö.Skolan har värdegrundstema Olika men lika,och skolans olika hus har,Torn-Jord- och Pärlugglor som symboler. Sååå fiina ugglor,målade med infärgade engober,som sen ska doppas i transperant glasyr…skickar foto när de är klara.

pyromanen
2016-11-17 21:14
#4

Har satt saltugnen och ska bränna imorgon. Brukar sätta på en (lång) arbetsdag men denna gången fanns ingen hel dag så istället har det blivit tre kvällar efter arbetstid. När jag var klar kom jag på att: ja just det, ett av brännjärnen hade ju gått av. Och så kom jag på att: ja just det, ingen vinkelslip hemma… så då testade jag såga till 7 mm tjockt och 7 cm brett rostfritt plattjärn med en bågfil 😃. Och det funkade faktisk! ha! 😎.

Ulla
2016-11-19 16:23
#5

Ja, vad är det man säger? Bättre brödlös än rådlös? Men det behövs nog en stor mängd envishet också. 😓

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

s.vainio
2016-11-20 20:52
#6

Kul o läsa om vad ni har för er :) Mera! Jag gjuter tallrikar och ringlar amplar :)

Annons:
Skabbekatten
2016-11-21 21:11
#7

Efter fyra dagars drejkurs samt en dags förberedelser dessförinnan var det idag skönt att var ensam i verkstan. Jag tog en lång och välbehövlig sovmorgon och ägnade sedan dagen åt att dreja lite större kannor till andra advent då Vicklebys olika verksamheter öppnar. Har i det ärendet även skapat ett Facebookevent som jag delat på diverse sidor, haft lite kontakt med övriga deltagare samt gått igenom min egen planering - keramik jag skall tillverka, skylt jag skall måla, hur butiken skall se ut - i huvudet. 

Avslutar nu dagen med att läsa Stephen King och dricka te.

L.A.E
2016-11-22 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Så här kan det se ut när man får snabb renovera ugnen med ny upphängning av el-elementen .Man ser i dörren hur det var innan jag började ugnen ca 35 år gammal . Ska plocka ner den helt till våren

Ulle
2016-11-22 09:41
#9

Ikväll är sista kursdagen för min tisdagsgrupp och vi ska glasera. Innan de kommer ska jag glasera lite egna saker, sätta en ugn och sikta några nyblandade glasyrer som ska vara färdiga ikväll. Hoppas hinna städa undan lite så att alla får plats också men det blir sällan som man tänkt sig…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

abbis
2016-11-22 23:53
#10

Håller på att avsluta kurserna ..satte en skröj på 350 liter igår..drejade  jullyktor idag och putsade en laddning muggar. Glasering och beskickning resten av veckan och på lördag ska hela butiken inkl cafet julpyntas.Vi är med i julskyltningstävlingen så extra har lagts ner på detta då vi vann för 2  år sedan. Är sjukskriven 50%  efter att man kapat av nerven till båda mina överarmar för 15 månader sedan och skadan är permanent..så därför får jag hushålla med min tid..🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
2016-11-25 09:50
#11

Du verkar kämpa på, trots motgångarna, abbis. Lycka till med julskyltningstävlingen!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

L.A.E
2016-11-25 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så här ser det ut när det är snabb renoverat  , klart 😃 idag

Ulla
2016-11-25 19:36
#13

Oj, det ser betydligt bättre ut.👍

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Susanne Sundström
2016-11-26 08:03
#14

Verkligen fint! ✨

//Susanne Sundström

AlexandraJohansson
2016-11-26 09:07
#15

Vi förbereder inför julmarknad nu i helgen. Ugnen körs för fullt och tiden räcker precis (knappt) till! Emellanåt njuter vi av att ha vår egna verkstad och tid till att få göra det vi vill, vilken lyx! Penslar plattor och tätar ugnen. Trevlig jul alla ni. Alexandra på Johansson | Kremer i Stockholm

Allt gott,
Alexandra Johansson
www.ajoh.se

Plena
2016-11-28 13:30
#16

Jag sitter på jobbet och längtar hem. Tänker mig att dreja muggar i kväll, och så kanske det går att tömma glasyrugnen 🙂 alltid lika spännande.

Upp till toppen
Annons: