Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2236 ggr
nyburgaren
11/24/16, 12:33 PM

Nya prover

Kan man intern reducera en Chunglasyr? Vad Händer om man blandar in molybden och Wolfram i en Aventurin glasyr Kan man öka på  kristallbildningen och få lite mer spännande kristallbildningar i glasyren.. Jag e ledig från det tråkiga drejar jobbet idag och hoppas få nya erfarenheter på ett roligt vis!

Annons:
[rolnor]
11/24/16, 1:35 PM
#1

Wolfram har jag missat, vad har det för effekt på glasyrer?

nyburgaren
11/24/16, 2:49 PM
#2

I speciella glasyrer typ samma Aventurin grund  så är det spännande kristaller som jag väntar mig.. Hoppas jag haha

nyburgaren
11/24/16, 2:51 PM
#3

Här kanske en kombination eller ingenting Antagligen!!!

Susanne Sundström
11/24/16, 6:21 PM
#4

Jag tycker att det är spännande att se dina eventuella bilder på resultaten… 🙂

//Susanne Sundström

nyburgaren
11/24/16, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här den första

nyburgaren
11/24/16, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Chun i elugn svårare den skall ha mer bor.. Och mindre kiselkarbid 1000 mesh storlek. eller filterstoft.. Tror inte denna är så intressant kan man lika gärna bränna i en riktig reduktionsugn istället

Annons:
Ulla
11/24/16, 7:14 PM
#7

Roligt med alla dina glasyrtester. Har du en liten ugn för bara glasyrprover eftersom det verkar vara ditt specialintresse, eller bränner du proverna samtidigt med övrig keramik?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
11/24/16, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lilla fjärilen i hörnet av första provet

nyburgaren
11/24/16, 7:34 PM
#9

Jag har en väldigt liten ugn bara för prover.. Dessa prover blandade jag halv ett idag efter jag satt in första kommentaren här och jag plockade ur proverna när ugnen va under 600 grader.. sedan vet jag att kristallbildningar i glasyren blir större och mer i en vanlig ugn men det är kul med snabba resultat… Jag är ingen riktig keramiker fast jag jobbar med det heltid…

nyburgaren
11/24/16, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Samma glasyr som ovan men fått ligga kvar längre i ugnen ingen större skillnad

Susanne Sundström
11/25/16, 7:50 AM
#11

Åh vad spännande, speciellt bra verkar #5 och kul att se närbild på den också.
Tack för bilder, det är så roligt att följa. Speciellt när man vet hur mycket tid, arbete och engagemang man måste lägga ned för att arbeta med glasyrprover - för att inte glömma nämna kunskaper som ska till.

//Susanne Sundström

nyburgaren
11/25/16, 10:17 AM
#12

Tack det kan bli riktigt spännande om man tvingar sig till det tråkiga att blanda sina egna glasyren kunskapen blir så mycket mer efter varje prov…

nyburgaren
12/2/16, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu är man ledig från jobb igen.. Har provat intern reducerat Chun glasyren igen. Problemet med kiselkarbiden  är att jag får mörka fläckar i glasyren Carbon traps i glasyren och dessutom blir det ingen fin blå färg.. Så nu kör jag med kalciumkarbonat istället för wollastonit som CaO källa om det kan hjälpa skiten att gasa ut.. Man är en jäkla amatör kemist har ingen att fråga om hjälp

Annons:
[rolnor]
12/5/16, 9:13 PM
#14

Ser väl ganska fint ut? Tycker dina glasyrkemikunskaper verkar gedigna nyburgaren, räta på ryggen vettja!

nyburgaren
12/6/16, 10:31 AM
#15

Haha klart en blind höna hittar nåra korn på marken.. Tack ska du ha rolnor! Tror jag ska satsa på något som säljer i framtiden men man har  en nyfikenhet också som ska stillas….

nyburgaren
12/8/16, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Chun i Saltugnen Kanske inte så vacker färg här. Men kul att man redan är den i spåren..

Upp till toppen
Annons: