Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2610 ggr
Ulla
11/29/16, 8:30 PM

Dekorera med engobe i bollspruta

Åh, vad frustrerande! I dag skulle jag dekorera några muggar med en slags engobespruta. Hade sett Kajsa_h demonstrera hur man gör under ett av våra symposier i Leksand. Det blev så fint, och såg så enkelt ut när hon gjorde det. Jo, pyttsan! Det var allt annat än lätt. Antingen fick jag för mycket engobe eller för litet. Det såg  allmänt darrigt och osäkert ut. Inte alls så flytande elegant som jag hade tänkt att det skulle bli. Det krävs nog en hel del övning för att få till det.

Hur gör man? Finns det något knep som underlättar? Vilket är bästa verktyget? En bollspruta eller något annat. Ska engoben vara tjock eller tunn? Jag har många frågor efter dagens misslyckade försök.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Leramani
11/30/16, 1:36 AM
#1

Menar du att måla slingor med slip? (engobe)  I så fall ska slipen vara ganska tjock för att bli fin efter torkning,  som vispad grädde,  så att den stannar där du lägger den. Den ska målas på fuktig lera,  och det kräver träning och lite is i magen för att få det så elegant som det blir när man tränat. ^^  Öva på arbetsbordsytan först, innan du ger dig på muggar och prova att göra ganska snabba rörelser för att få flytet i linjen. glhf

De Lapsus Resurgam

Ulla
11/30/16, 8:15 PM
#2

Ja, det var det jag menade. Då är det nog bättre tålamod och mera träning som behövs. 🥵

Tack för svaret.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keraleij
12/1/16, 10:22 AM
#3

Kul att du vill prova Ulla! Jo, det krävs ju en del övning förstås…
Jag brukar säga att konsistensen ska vara som riktigt tjock youghurt. För tunn så vill det rinna och linjerna blir otydliga. För tjock blir linjerna "vassa" och engoben vill gärna fastna i sprutan och komma ut i fula bluppar. Man får också prova sig fram lite för att hitta rätt spruta. Köpte någon med metallspetsar som funkade riktigt dåligt 😕 Apotekets öronskölj-bollsprutor funkar bra, men ger ganska grova linjer.

Länk till video på Instagram där man kan se hur jag gör och hur flaskan ser ut. De här plastflaskorna är de jag använder mest, men vet inte om de finns att få tag på längre. Köpte dem på Cerama för säkert 15 år sedan.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
12/1/16, 8:57 PM
#4

Trevlig film. Det är precis så jag tyckte att jag också skulle ha gjort. Det ser ut att gå så lätt när du gör det. En skillnad såg jag. Tror att jag har litet tjockare engobe. Ska testa att tunna ut den litet.
Tack för bra hjälp.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: