Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2523 ggr
Pionjär
2016-12-02 06:49

Oglaserat stengods till matförvaring?

Hej! Kan man långtidsförvara matolja/olivolja i oglaserat stengods (med tätslutande kork) utan att stengodset påverkar smaken, kvaliteten, på oljan?

Annons:
LenaR
2016-12-04 17:01
#1

Det borde fungera, ja. Någon som vet annat?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bo§e
2016-12-04 17:08
#2

Jag tror inte heller att smaken påverkas på något sätt.

Men, kanske man först bör testa småskaligt, så att inte oljan med tiden tränger igenom den aktuella leran.  Ganska få stengodsleror är 100% täta…..dock kanske "tillräckligt" täta, men hur det fungerar med just olja, kan man ju bara få reda på genom praktiskt prov….

Pionjär
2016-12-05 12:46
#3

Flaskorna luktar nämligen olika invändigt beroende på om de är torra el fuktiga (av vatten), Flaskor som jag har haft olja i har jag diskat och därefter haft i kokande vatten, och de luktar fortfarande olja… men ni menar att materialet ändå inte påverkar oljan vid långtidsförvaring?

Bo§e
2016-12-05 13:30
#4

Jag tror inte att leran påverkar oljan (dvs om leran bara innehåller de "vanliga" lerämnena).  Leror som t.ex. innehåller bariumkarbonat eller koboltoxid kanske inte är så lämpliga här….men varför välja en sådan lera till just detta…?   Leverantören kan tillhandahålla analysblad för varje lera.

Däremot tror jag inte att vanlig diskning kan avlägsna all olja ur leran. En hel del kommer att finnas kvar i porerna, om man inte (t.ex.) värmer upp kärlet ordentligt,  så att oljan ångar bort….  Den svårigheten får man nog tyvärr leva med, om föremålet är oglaserat invändigt…

Pionjär
2016-12-06 13:18
#5

Tack för era svar, hoppas det fungerar…

Upp till toppen
Annons: