Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2585 ggr
Ulla
2016-12-04 17:21

Fireclay

Det finns inte mycket som skrivs i ämnet keramik på svenska. Det betyder att man är hänvisad till andra språk, då främst engelska, om man vill lära sig mera. Ett ord som jag mött flera gånger, men inte brytt mig om att kolla eftersom jag ändå förstått sammanhanget, är fireclay.

Nu skulle jag ändå vilja veta - Vad är en fireclay på svenska?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Bo§e
2016-12-04 17:24
#1

Eldfast lera   (som man t.ex. använder till ugnstegel och chamotte…)

Ulla
2016-12-04 17:37
#2

Oj, är det så enkelt? Men finns det att köpa hos keramikleverantörerna eller måste man gå någon annanstans?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2016-12-04 17:52
#3

Om du tittar i katalogerna, hittar du nog en och annan lera som är, eller är baserad på "eldfast lera".  Möjligen är de något mer plastiska än den "äkta" ursprungsleran, för att bli trevligare att skulptera med….

"Riktig" eldfast lera kanske man bäst hittar hos de bruk som tillverkar hårt eldfast tegel för öppna spisar och annat……men…..finns något sådant bruk kvar i Sverige idag….?….frågar jag med en dystopisk underton…..😭  (men det kanske det gör…)

Ulla
2016-12-04 18:01
#4

Just nu läser jag en bok om råglasering. Det  är där jag undrat över vilken typ av lera som menas.

Tack för hjälpen!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2016-12-04 18:11
#5

Ja, eldfast lera kan användas till en hel del rustikt gods som skall tåla mycket.

I "A Potter's Book" av Bernard Leach (som jag i yngre år läste sönder och samman…🙂), nämns "fireclay" i alla möjliga sammanhang.  Inte minst vid tillverkning av "saggars" (kapslar för att skydda gods under bränning), och t.o.m. för tillverkning av eget sättmaterial….

carinlin
2017-02-28 09:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Scarva.com har allt möjligt som du kan behöva till glasyrer. Snabb leverans, bra pris.

Annons:
Upp till toppen
Annons: