Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1719 ggr
Ulla
12/12/16, 8:00 AM

Är det någon vits att råglasera?

Jag undrar, är det någon mening att råglasera? Ja, förutom att man sparar energi då. Finns det alltså några andra fördelar? Vilka är nackdelarna?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Bo§e
12/12/16, 12:19 PM
#1

Förutom den lägre elförbrukningen (som nämnts), minskar också förbrukningen av ugnselement en del.  Kanske inte så mycket, eftersom det är skröjbränningar som elimineras, men elementåtgången minskar utan tvekan.

Doppglasering kan bli litet knepigare, eftersom oskröjat gods inte gillar att bli alltför blött. Och det blir ordentliga märken efter glasyrtången.  Litet annan doppteknik krävs m.a.o, om man måste doppglasera.  Sprutglasering är att föredra vid råglasering…då är det inga problem alls….

Många leror går bra att råglasera, men vissa genererar så mycket gaser att det kan bli besvärligt.  För det mesta är det dock inga problem.

Jag tror att den största mätbara förtjänsten med råglasering ligger i minskad hantering av godset (jobb), samt att alstren blir snabbare klara (kortare leveranstid).

j-aan
12/12/16, 6:28 PM
#2

En del glasyrer som shino chün och nuka lägger jag ofta på en järnglasyr. För att järnglasyren inte ska smitta ner glasyren jag lägger över så råglaserar jag den och bränner fast den i skröjbränningen. Funkar alldeles utmärkt.

Ulla
12/12/16, 9:11 PM
#3

#2 j-aan

Vad bra att du berättar om det. Så sent som förra veckan skulle jag dubbelglasera och ville helst ha en järnrik glasyr under en vit. Nu valde jag något annat bara för att inte smutsa ner den ljusa glasyren. Om jag varit litet förutseende borde jag ha gjort som du föreslår. Tack för påminnelsen!

#1 Bosse

Jag testade att råglasera några provmuggar, bara för att se vad som händer.

Jag märkte, som du skriver, att man inte kan glasera riktigt som med skröjat. Vi har ingen plats för sprutskåp i verkstaden, så det är andra metoder som gäller. I alla fall så fick det mig att undra när man ska råglasera, om det alls är lönt att göra det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Leramani
12/14/16, 1:16 AM
#4

Jag har råglaserat i många år.  Det har funkat bra för min del, då jag sällan har glaserat ett helt föremål och mest använt glasyr som dekor. Jag gör ju skulptur,  inte ofta bruksföremål.

De Lapsus Resurgam

lebk
12/14/16, 11:12 AM
#5

Vore tacksam för tips på råglasyrer.

Ulla
12/14/16, 3:30 PM
#6

#4 Leramani

Intressant. Jag förstår att det funkar bra när man arbetar som du gör.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
pyromanen
12/14/16, 6:31 PM
#7

Råglaserar nästan allt. Brukar ta insidan ena dan och utsidan en annan. Olika i vilken turordning. Det svåraste är väldigt tunna saker och en del saker med sammansättningar. Tunna därför att återfuktningen blir rejäl och flremålen kan behöva torka långsamt och jämnt efter för att inte spricka och sammansättningar kan ibland gå isär pga spänningar/olika fukthalt. Nukaglasyr som J-aan nämnar behöver vara tjock för att bli fint tycker jag, så tjockt att tunna råa saker kollapser/inte kan suga så mycket, så då skröjar jag ibland. Varför jag råglaserar? Jag har bara en vedugn (en pytteliten elugn typ 30 liter) . Och vill inte skaffa mer elugn utan vill bara hålla på med ved.

Ulla
12/14/16, 6:45 PM
#8

Och då är det en fördel att slippa elda ugnen en extra gång bara för att skröja. Jag förstår.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Leramani
12/15/16, 7:22 PM
#9

#5  Jag använder samma glasryrer oavsett om jag råglaserar eller kör skröj + glasyrbränning.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: