Annons:
Etikettövrigt
Läst 1589 ggr
ClayCircle
2016-12-14 19:00

Fire and heART - hållbart keramikande i ny teknik

Hej alla!

Skriver tyvärr sällan här, men följer och gillar mycket!!

Nu behöver jag er hjälp om någon har lust att komma med förslag/kommentarer!

LITEN BAKGRUND: Jag har blivit beviljad ett startstöd från Kulturbryggan för att göra en förstudie kring en satsning på ett gammalt lokstall som är tänkt att byggas om till en verkstad för monumentalt skapande i 'heta tekniker'. Tanken är att keramik/glas ska vara huvudmaterialen (eventuellt blir det även emalj och stål/smide). Här kommer att hållas kurser på olika nivåer och även ska man kunna hyra in sig för att arbeta med de nya maskiner och den annorlunda teknik som kommer att finnas där. Det blir även ett litet café, skulpturpark med fokus på storskalig skulptur i keramik/glas och en övernattningslya för gästarbetande konstnärer/keramiker/workshopsledare mm. Och ett material- och resursbibliotek. Nu har jag några frågor som alla som har lust får komma med synpunkter på - jag blir jätteglad för varenda kommentar och tanke;

TRE FRÅGOR:

- LOKSTALLET fire and heART är tänkt att ha fokus på miljövänligt/hållbar produktion av keramik/glas i det lite större formatet. Vilken/vilka tekniker skulle du tycka var intressanta att prova, eller saknar du? Någon sorts brännteknik/speciell ugn? Miljövänliga arbetssätt? Ombyggnation av gamla skruttugnar? Hantering av råvaror/glasyrspill? Frakter? Inte bränna alls? Tankar?

- Vilka tekniker (handmässiga likaväl som high-tech) tycker du skulle vara nya och spännande att få lära dig? Vad skulle vara Maskinen eller Möjligheten som skulle göra att du skulle vilja resa till Jämtland för att gå en kurs/hyra in dig? Eller även om du inte skulle ha lust att resa hit - är det någon speciell kul teknik som du sett eller tycker är ny och fräsch som du vill tipsa om? (Keramik/glas/emalj/stål) Och då helst någon miljövänligt hållbar sådan. ;)

- Vilka redan befintliga verkstäder borde vi samarbeta med? (Har redan en lång listig lista, men vore ju trist att missa något kul ställe!) Vi gör en studieresa söderöver prel i jan/feb. 

ÅH vad kul det ska bli om jag får en massa spännande svar!! /Åsa

Annons:
Ulla
2016-12-14 23:32
#1

Gratulerar till startstödet! Det är verkligen ett spännande projekt du har gett dig in i. Ska bli kul att se hur det utvecklas.

Lycka till!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ClayCircle
2016-12-15 20:57
#2

Tack Ulla! Ja, det är också så himla roligt att ha startat på riktigt! Just nu är det total brainstorming som gäller på vad jag skrev om ovan. Vad är det som just skulle göra keramikandet eller lerskapandet mer miljövänligt eller hållbart för människor och miljö? Och vad är riktigt saftigt kul ny teknik vi kunde tillhandahålla och jobba med? Bara roliga grubblerier här! Ser att några gillar tråden, hoppas någon vågar säga någon spännande vild tanke…. Vi får se! ;)

pyromanen
2016-12-15 21:27
#3

Vad kul det låter! Om inte Not Quite i Fengersfors står med på "studieturslistan" redan så skriv upp det! 😊

Maria E 200fyra
2016-12-16 06:01
#4

En jättespännande förstudie! Jag har tyvärr inte så mycket att bidra med men jag kommer att följa utvecklingen och kanske vara en av de som kommer att delta på något vis. Möjlighet att skapa något i större format lockar samt att lära sig mer av tekniker med hållbart fokus. Lycka till!

200fyra.com

Ekhagen
2016-12-17 22:44
#5

Spännande! Vart kommer detta ligga?

LenaR
2016-12-18 15:46
#6

Något jag sett som ser spännande ut är 3D-printad lera. Det är nog inte många studiokeramiker som själva investerar i en sån apparat, så jag tror det skulle kunna locka konstnärer att hyra in sig eller gå kurser. (Jag! Jag!) Materialblandningar är också intressant. Att kombinera keramik med smide eller glas. Sen tycker jag stora ugnar är lockande i sig. Hur stora ugnar kommer ni att ha, vet du det än? Jättespännande projekt! All lycka på färden! 🍀


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Ulla
2016-12-18 15:57
#7

När jag gick en kurs i att göra gjutformar på Guldagergaard i Danmark, var där en amerikansk tjej som gjort ett set med gräddkanna och sockerskål som examensarbete på någon konstskola. De var utskrivna med 3D-skrivare, men inte i lera utan i något slags kompositplast (tror jag). Hon var där för hon ville lära sig göra gjutformar av sitt set. Inte stort, men definitivt en ny spännande teknik.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
2016-12-18 16:36
#8

Apropå emalj kom jag att tänka på en konstnär som heter Lars-Erik Holm. (Värd att kolla upp för den som inte känner till hans arbeten.) Jag var på kurs hos hans fru Lena Fredholm en gång, och på tomten till deras hus stod ett gammalt badkar som han hade planer för. Jag vet inte om det blev omskapat, men visst vore det fantastiskt att kunna emaljera så stora saker… Och tänk att få bada i ett konstverk!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

ClayCircle
2016-12-22 16:21
#9

Men åh TACK för all input allesammans!! Vad spännande, jag tar med mig alla funderingar och det får ju gärna ramla in mer synpunkter. Konstigt med KeramikIFokus att jag får aviseringar på allas nya inlägg - men jag trodde inte att någon skrivit svar till mig, så det är därför jag först nu svarar. 

Not Quite är ett toppentips, tack Pyromanen! Jag hade faktiskt inte med dem på listan, jag vet nog lite för lite om dem trots att jag har en nära ingång till en av de som startade där. 

Maria E 200fyra; kul med ditt hallå oavsett om du har input just nu eller inte! Det är ju ändå himla viktigt för mig att veta om jag jobbar åt ett håll som bara jag tror är viktigt och spännande eller om det (som jag misstänker) finns fler som är intresserade och kommer att vilja delta när det är klart för 'välkomna'! :) Det är gott nog att få höra, uppskattat! 

Ekhagen; jag får av olika skäl överta ett litet lokstall i Hammerdal en timme norr om Östersund i Jämtland. Nästan prick mitt i landet om man räknar geografiskt. Vi kommer att jobba stenhårt på att websända massor massor för de som inte har möjlighet att åka hela tiden och även jobba med tillgängligheten på andra sätt. 

LenaR och Ulla väldigt spännande input; fortsatt svar kommer strax, just nu tog förskoleinskolningsstunden slut och jag måste ta hand om lillknottingen! :)

Vi hörs vidare alla! /Åsa

ClayCircle
2016-12-23 13:38
#10

LenaR: just 3D-lerskrivare ligger högt upp på intressanta listan faktiskt! Fast i så fall en som kan printa lite större grunkor, inte bara 15 x 15 x 15 cm som är så vanligt. En huvudtanke i det är att det då kommer att bli möjligt att även ibland 'jobba på distans' och kanske även i digitala samarbeten som sedan printas. Kanske kan man samarbeta med en keramiker på plats och någon annan sitter hemma långt-härifrån och deltar…

Materialblandningar är en tanke jag personligen gillar skarpt. Gränsöverskridningar. Men där går det ju också upp endel varningsklockor eftersom de flesta av de nämnda fyra materialen inte har samma beteende med kylkurvor mm. Jag vet att det finns en hel del experiment över gränsen porslin-glas. Men sedan kan man ju naturligtvis tänka sig att det kunde röra sig om 'kalla' samarbeten där man kan jobba stort parallellt i två 'heta' material som sedan monteras tillsammans.

Det där med stora ugnar är en intressant faktor. Hehe. Det är inte alls fastslaget att det kommer att bli en enda jätteugn. (Men kan mycket väl bli det.) Det finns olika orsaker och tankesätt bakom det, mycket är grundat i egen erfarenhet av att arbeta storskaligt; 

Oftast kan man ändå inte leverera en stor skulptur hel utan beställaren och eller montage kräver/underlättas av att saker och ting kommer i delar. Det blir också så mycket lättare att hantera för den som skapar verket. En tanke här kan vara de många bitarnas storskalighet. Nu när jag skriver detta kommer jag också att tänka på att det då faktiskt kan grunda för en bättre materialanvändning än om man kommer in och ska skapa stort och så bränner man och det blir pärk. Om något görs i mindre delar blir det mindre sårbart och kanske mer eftertänksamt. Däremot ska man kunna arbeta upp hela stora verk i en monumentalverkstad som kommer att ha gångbrygga och travers mm. Men det kan vara så att verken ska delas före bränning, byggas med förbestämda 'brott' så att säga.

Tack för lycka till!!

ClayCircle
2016-12-23 13:46
#11

Ps Lena;

När jag gick på Formakademin i Lidköping var vi faktiskt några som drömde om att göra badkar! ;) Det var kanske inte en helt poppis idé där och då så det blev inte av. Det var innan man flyttade tillbaka till gamla Rörstrand men då för tiden hade ett litet badkar ändå rymts i ugnarna där. Badkars-size tror jag det finns en och annan ugn i landet faktiskt. Bland annat har ju Lokatta keramik på Gotland en maffig ugn och även stor kunskap för att bygga och bränna stort. 

En sak till ska sägas; det här lokstallet vi pratar om är väldigt litet för att vara ett lokstall. :) Superdupersnuttegulligt. :D Hanterligt. Men det ger att vi nu i förstudien ska vara jättenoga med att inte bygga fast oss i någon viss typ av omöjlig ugn/teknik som vi inte kan flytta eller förändra senare. Däremot finns det planer på ett tillhörande utomhusområde som skulle kunna vara 'playground' för att lägga ihop större tillfälliga vedeldade ugnar i form efter det som ska brännas. 

Det finns även en huvudtanke på en glassagama på tal om materialbryggor förresten. -Samtidigt som man vedeldar keramik smälter man glas och kan på olika sätt dribbla över gränsen eller bara passa på att varmforma glas medan man bränner keramik.

Eva-Karin
2016-12-26 20:38
#12

Läste med spänning tråden och skulle just föreslå experiment på tillfälliga ugnar för stora skulpturer när jag läste sista tråden. Det är jag i alla fall intresserad av. Mycket av det andra ni nämnt är också intressant. Helt klart verkar det vara ett spännande projekt! Lycka till.

Forma Umeå Keramikförening kan vara en verkstad att skriva upp på listan om den inte redan finns där.

ClayCircle
2016-12-27 10:41
#13

Tack för input Eva-Karin! Forma Umeå Keramikförening känner jag faktiskt inte till ännu, bra förslag. Vet du vart de håller hus? Är du själv i trakterna?

Mvh! /Åsa

Annons:
ClayCircle
2016-12-27 10:55
#14

Började plötsligt undra efter Eva-Karins inlägg hur många andra keramikföreningar jag missar. (Säkert massor!) Det vore ju ändå fint att få med de lite större på listan - inte minst viktigt för att

-Kolla av vilka nya tekniker och möjligheter som redan finns, vad vet vi om det egentligen?

-Kolla av vart det eventuellt redan jobbas åt det mer hållbara sättet? (om alls)

Upp till toppen
Annons: