Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2153 ggr
MyskmadraKeramik
2017-01-03 10:46

el/gasugn

Hej o hå!

Om ett par dagar ska jag och ett par kollegor keramiker för första gången bränna en kombinationsugn med hjälp av en P11 tänkte vi. Ingen av oss har gjort detta förut och nu ber jag om tips från alla er kunniga därute.  Vad måste vi tänka på? Vilken typ av munstycke till gasen behöver vi? Rakt eller böjt? Ska man tända på gasen i brännaren först eller är det bara att öppna upp ventilen och gasa på? Vid vilken temperatur gör man lämpligast det? Hur mycket skall man öppna ventilen på tuben?

Kom gärna med idéer och tankar, do´s and don´ts!

Ja ni ser ju att jag har massor med frågor… och jag tackar på förhand för alla svar jag kan få!

Hej hopp och en god fortsättning på det nya året!

//Helena

Annons:
[rolnor]
2017-01-03 13:12
#1

Det oroar mej lite att ni inte vet vilken brännartyp ni ska ha, sånt brukar vara förmonterat på ugnen? Jag brukar dra på gasen vid 900-1000 grader, då tänds den av värmen i ugnen. Om ni har en oxblod med colemanit eller borfritta i kan det vara bra dra på redan vid 900 eftersom glasyren kan sintra före 1000 grader och efter det har gasen ingen effekt, glasyren blir grön, inte röd. Hur mycket gas som behövs är olika från ugn till ugn, man får prova sej fram. Jag har en 170liters Uterm och en P11-tub räcker till tio reduktionsbränningar. Vad ni än gör så dra inte på gasen för tidigt så ugnen fylls med gas/luft och det tänds senare, då har ni en bomb.

Bo§e
2017-01-03 13:45
#2

#1:  >> Vad ni än gör så dra inte på gasen för tidigt så ugnen fylls med gas/luft och det tänds senare, då har ni en bomb >>

Detta är viktigast av allt.. !!!   Att fylla en alltför "kall" ugn med färsk gas är verkligen förenat med livsfara…

----------------------------------------------------------------------------------

#1:  >> Hur mycket gas som behövs är olika från ugn till ugn, man får prova sej fram >>

I vissa kombinationsugnar kan man få kraftig reduktion med mycket små gasmängder.  Man kan lätt missbedöma (underskatta) graden av reduktion….man upplever inte den förväntade "dramatiken", och drar därför på mer och mer gas, alldeles i onödan.  Resultatet kan då ibland bli att man i sin iver att "något skall hända", drar på så mycket gas att en "kolkaka" byggs upp någonstans i ugnen…och eftersom kolet är strömledande kan då elementen kortslutas och brinna av  (har sett detta några gånger).  När ugnen sedan öppnas är oftast kolet borta, och det är därför svårt att lista ut vad som hände.  Jag har dock sett detta kol vid några sällsynta tillfällen….     Här är det svårt att ge andra råd än att man skall ta det litet lugnt med gastillförseln tills man lärt sig hur den egna ugnen fungerar…

osv
2017-01-03 21:48
#3

Skaffa någon form av temperaturvakt som slår av gasen om den inte skulle börja brinna.

[rolnor]
2017-01-04 03:04
#4

En sån vakt borde ju vara standard men i mina 2 el/gas-ugnar har det saknats. Sen vore det kul med bild på ugnen, vad är det för märke?

MyskmadraKeramik
2017-01-05 22:55
#5

Tack för input. Det är en lyngbyovn. Fyra "ingångshål" (två på vardera sidan i ugnens nederkant) dessa leder sedan gasen in i ugnen via ca tre mindre hål vardera under bottenplattan. Vår första tanke var att köra med elen upp till ca 800 grader och sedan resten på gasol. Vi har en brännare som vi kört i raku-ugnen (oljefatstypen). Saken är ju bara att brännarmunstycket är lite för stort för hålet i ugnen. Tänker jag fel när jag tror att det är tryggt att tända på gasen så att det brinner i munstycket (som när jag bränner raku) och leda in den flamman i ugnen? Och räcker det med en brännare tror ni när det finns fyra hål i ugnen? Återigen, tack för alla tankar om detta. 😊

Bo§e
2017-01-05 23:21
#6

De där fyra hålen i Lyngbyugnarna kallades för "reduktionskanaler", och de var avsedda för att kunna föra in diverse brännbart material för att åstadkomma syreunderskott.  Ett populärt reduktionsmedium "förr i tiden" var naftalinkulor, dvs malkulor av den gamla sorten.  De slukade ordentligt med syre, och var lätta att hantera…..  

Bruksanvisningen varnade dock från att reduktionsbränna alltför ofta, eftersom den reducerande atmosfären är ganska tuff mot elementen….

Om du tänker föra in gas i ugnen, krävs det ganska små mängder för att få en reducerande atmosfär, så någon stor brännare behöver du inte.  Frågan om det räcker med att använda bara ett av hålen är svårbesvarad, men rimligen borde allt syre i ugnen till slut förbrukas, oavsett var "bränslet" förs in….dvs om de tre övriga kanalerna är stängda. Här får man nog testa sig fram  (och möjligen flytta runt brännaren i de olika hålen).   Höj upp den nedersta sättplattan en bit, så minskas risken för kolbildning i botten….  

Och, tänk på säkerheten, som nämnts här ovan….

Annons:
MyskmadraKeramik
2017-01-06 09:11
#7

Tack Bosse! Du är ovärderlig. Så glada vi är att du tar dig tid på olika sätt och delar med dig av din kunskap.😀 Vad tror du.. ska vi fortsätta att köra elen parallellt med gasen från början av red till topptemp eller kan vi stänga av gasen efter en stund av red och bara köra el det sista? Eller återoxiderar glasyrerna då? Hålet i ugnstaket är ganska litet, ca 4cm tvärs över, är det för litet? Hej o hå! Helena o co

Bo§e
2017-01-06 11:34
#8

För att undvika missförstånd, måste det nämnas, att Lyngbyugnarna med sina reduktionskanaler INTE är tänkta att att använda sitt "reduktionsbränsle" för uppvärmning av ugnen, utan enbart för att plocka bort syre ur ugnsatmosfären.  Därav den lilla bränsleåtgången.

Om du däremot tänkt använda gas i uppvärmningssyfte, gäller andra regler, och det är tveksamt om en enda "rakubrännare" räcker till.  Kanske måste du ha två eller fler…?   Och, (viktigt) utloppshålet för avgaserna måste då göras betydligt större, för att inte strypa genomströmningen.

MyskmadraKeramik
2017-01-06 11:52
#9

Hej O hå! För att förtydliga: Så här: 0-800 grader kör vi på el. Sedan tänkte vi tänkte tända på gaslågan och sätta in i ugnen stänga av elen. Eller är det bättre att fortsätta med el och samtidigt bränna lite gas ända upp till 1280? Har du absolut inget annat för dig Bosse får du gärna ringa mig: 0703086570 Bästa hälsningar Helena

Bo§e
2017-01-06 12:05
#10

Aha, så gasen blir den enda värmekällan över 800°C….?

Då måste ugnen konstrueras som en konventionell gasolugn, med brännare som ger tillräckligt med energi för att klara detta, samt ett utsläpp som kan svälja en ganska stor volym avgaser, så att temperaturen tillåts stiga.   

Alternativt kan du låta ugnen jobba som elugn genom hela bränningen, och bara släppa in den lilla gasmängd som behövs för att åstadkomma en reducerande atmosfär.  Här kan du nöja dig med ett utsläppshål på max 5 cm….kanske t.o.m. originalhålet…

Man måste välja mellan de här två arbetssätten..

MyskmadraKeramik
2017-01-06 12:15
#11

Bosse! Du e gud! Vi highfivar på det! Tack tack tack! Nu köör vi! Bara el o lite gas! Tjohoo! Med varma o peppade hälsningar Helena o co

Bo§e
2017-01-06 12:40
#12

Ok, men:

1. Tänk på säkerheten kring gashanteringen (som nämnts högre upp här).

2. Höj upp den nedersta sättplattan 10 cm eller gärna litet mer.

3. En liten synlig låga utanför utsläppshålet tyder på syreunderskott….men hur mycket…?…här är det "learning by doing" som gäller.  Men överreducera inte, så att det byggs upp kol som kan förstöra elementen.

4. Använd glasyrer som tydligt visar vad som hänt under bränningen.

Lycka till..! 🙂

[rolnor]
2017-01-06 14:24
#13

Kör ni på för hårt med gasen så kan lågan bränna av element om såna finns i närheten av flamman inuti ugnen. Jag tycker ni kan vänta till 900 med gasen, den gör ingen nytta innan dess. Jag håller tummarna för er!

Annons:
Bo§e
2017-01-06 15:57
#14

#13:  >> Kör ni på för hårt med gasen så kan lågan bränna av element om såna finns i närheten av flamman inuti ugnen. >>

Jepp…värt att nämna.   Om möjligt kan man placera en bit sättplatta eller tegel framför elementet som skydd, för att undvika en "direktträff" .

[rolnor]
2017-01-06 18:32
#15

Vet ju inte alls hur konstruktionen ser ut men om öppningarna är avsedda för att släppa ned naftalinkulor så kanske dom är nedåtriktade, riggar man en gasolbrännare så, med öppningen nedåt så får man se upp så själva brännarmunstycket inte blir överhettat, då kan packningar brännas upp och gasen kan ta sej ut på fel ställen. Överlag så käns projeket just lite " Å Hej å Hå" Hoppas jag har fel.

Bo§e
2017-01-06 18:42
#16

Öppningarna är vågräta, ( 2 st nedtill på vänster och höger sida ), så att naftalinkulorna (eller vad man nu använde som bränsle) fick petas in med lämpligt redskap.   Från de vågräta kanalerna leder lodräta korta kanaler rakt upp genom ugnsbotten.  Här blir säkert ett visst motstånd för gasen, så det är tillrådligt att inte "brassa på" för mycket med gasen, så att flamman slår bakåt….precis som du befarar…..

MyskmadraKeramik
2017-01-09 13:37
#17

Tack för alla tips och idéer!

Tyvärr blev det trots alla glada tillrop ingen reduktion… men inte heller några avbrända element eller explosioner! Fint utsmälta glasyrer dock och inte helt nedslagen bränningspersonal. Alltid lär man sig något tänker jag. Det kändes som att det kanske var lite lite fyr och flamma… ev kanske man ska köra med fler brännare nästa gång… eller pinnar och naftalinkulor…

Hur som helst: Tack till alla som engagerat sig och tänkt och funderat!

//Helena

[rolnor]
2017-01-09 14:35
#18

Skönt att det inte blev någon olycka. Det kan nog funka om ni har flera brännare. Det finns väl ett utblås på ovansidan ugnen, där bör det synas lite flammor vid reduktion, i alla fall om ni släcker lyset.

Upp till toppen
Annons: