Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1500 ggr
MayaLisan
1/3/17, 10:13 PM

Glasyrprover

Jag tänkte bränna lite prover på de färdiga glasyrer jag köpt. Det är stengods. 

Hur ska jag tänka? Eller hur tänkte du när du gjorde prover?  

Dubbeldoppningar,  vet inte hur jag bäst märker dem.  Kanske med ett hål i så jag kan sätta i en etikett på ett snöre.  Försöker hitta en infallsvinkel som ger mig startfart liksom…

Annons:
[rolnor]
1/4/17, 3:06 AM
#1

Om du doppar halva testbiten en gång och halva två ggr så ser du vilket som är vilket.

Ojsan!
1/4/17, 8:11 AM
#2

Jag gör mina provbrickor som L så de kan stå upp i ugnen, sen skriver jag undertill med järnoxid vilken glasyr (artikelnr) jag har på.

Ulla
1/4/17, 8:45 AM
#3

Det kan också vara bra att trycka in ett märke i leran så att man ser hur glasyren uppför sig där. En del glasyrer tecknar ju väldigt fint på kanter.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Mia_P_A
1/4/17, 9:18 AM
#4

Jag håller på med mina första glasyrprover nu och har provat ett par olika modeller. Bäst funkar stående prover för mig, märker jag nu när jag håller på och glaserar dem. Jag har gjort små cylindrar samt remsor som jag viker så att de får en fot. Alla har både slät yta och reliefmönster. Jag stämplar lersort och skriver glasyr med "märkpenna". När jag har googlat och tittat i böcker ser jag att många drejar en rund form som de sedan skär i bitar. Det ser smidigt ut.

MayaLisan
1/4/17, 6:53 PM
#5

Tack för alla tips . Råglaserar ni dem eller skröjjer ni först?

Ojsan!
1/5/17, 9:48 AM
#6

Skröja först så proverna får samma process som dina alster du ska göra. Kan säkert tänka mig att det blir annorlunda om du inte skröjar, och då blir proverna meningslösa, såvida du inte tänker råglasera dina alster sen. Men det är nog väldigt svårt eftersom de mjuknar. Jag har själv aldrig provat råglasering.

Annons:
MayaLisan
1/5/17, 12:31 PM
#7

Good point! 

Tack alla!

Upp till toppen
Annons: