Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1066 ggr
nyfikennovis
2017-01-11 18:15

hantverksråd önskas

Hej 

Jag har handbyggt några koppar och glättat dem, mest för jag tycker det var så trevlig aktivitet framför tv`n. Nu (jag som aldrig ens bränt nått- så ny är jag ) funderar jag om glasyr mår dåligt av av appliceras på en glättad yta, kommer den få sämre fäste?

fråga nr 2: När jag drejar blir ena halvan  av cirkeln pyytte lite tjockare än den andra. Varför?

Annons:
pyromanen
2017-01-11 18:52
#1

1 glasyr sugs in i skärven så det funkar även på glättat uta (men kanske onödgt jobb om det ändå ska glaseras. 2. För att leran inte centrerats riktigt/inte sitter riktigt på mitten av drejskivan.

nyfikennovis
2017-01-11 19:16
#2

ok tack så mycket :)

LenaR
2017-01-14 15:02
#3

Jag hade en studiekamrat som beskickade sina koppar och skålar tills de var blanka. Hon fick problem med att glasyrerna kröp. Det var glasyrer som inte kröp annars. Som jag fått det förklarat för mig stänger glättning till lerans/keramikens porositet, och i så fall blir det ju problem med glasering. Men jag vet inte av egen erfarenhet. Hoppas det går bra för dig, nyfiken! Du kan väl berätta hur det gick sen? *också nyfiken*


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

nyfikennovis
2017-01-14 20:09
#4

Ja tack ja det ska jag :) lär dock dröja innan de ska brännas för glasyr, jag får tänka på att ge dem stora oglaserade marginaler i botten då- ifall det skulle rinna. Tack tack!

Upp till toppen
Annons: